Sleipner93 Startet 29.August.2014 Del på Facebook Startet 29.August.2014 Hei. Har brukt en generator motor fra ett onan aggregat til å drive en Stamford generator. Det eneste som gjenstår er å få 12v lading til batteriet. Dynamoen som står på motoren er noe spesiell, blant annet når man dreier den må man "presse" den over magnetfelt helt tiden , som man presser to magneter mot hverandre helt til de er forbi. Slik fortsetter det hele tiden når man roterer den. I tillegg er det skrudd noe jeg tror er likerettaren fast bak på dynamoen , en svart innbakt elektrodel. Over til ledningene , fra denne elektroboksen går det 6 ledninger 2 svarte som går inn i selve dynamoen. 1 svart jord fra den svarte boksen , denne er skrudd rett i gods på dynamisk. Får også en tykk hvit ledning (b+, er koblet til starter). I tillegg til dette er det 3 ledninger til som går til ett stikk , men innpå dette stikket går det kun en ledning som kobles til den blå ledningen som går inn i den svarte boksen. De to siste ledningene har altså aldri vært i bruk tidligere , disse er forøvrig hvit blå og hvit grønn. Jeg trodde da at den blå ledningen var D+ og koblet + på denne via en ladelampe. Lampen lyser ikke og dynamoen lader ikke. Når jeg måler mellom denne blå ledningen og B+ får jeg ca 1 Volt under batterispenning , pære er ok i ladelampen. Kobler jeg en lysdiode istedenfor ladelampen lyser lysdioden. Er det noen som har vært borti lignende dynamo ?? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Eg har vore borti veldig mange Stamford generatorer, men denne ligner ikkje på nokon av dei. Har generatoren noka type, nummer og/eller årstall kan det hjelpa for å komma videre. Det kan vel ogso vera hjelp i denne sida, når du har nokre eksakte svar: https://www.cumminsgeneratortechnologies.com/en/products/stamford/ Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 29.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2014 Dinamo : Dårlig forklaring , dette er ikke Stamford generatoren men dynamoen på Kubota motoren som driver Stamford generatoren Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 29.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2014 Jeg har søkt litt på nettet, det ser ut til at dette er en dynamo av typen "Permanent magnetisk" og sansynligvis 20a. Jeg sliter dog med å finne ut hvordan disse skal kobles, skal de rett og slett fungere med bare å koble B+ til batteriet? Altså den tykke hvite som kommer fra regulatoren? Kan den ha blitt avmagnitisert på noen måte som generatorer? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Dynamo av typen "permanent magnetisk" er noko som eg ikkje har hatt fingrane borti. Dog, utifrå det eg eingang har lært om dynamoer, sammenholdt med lyden av ordet permanent magnet, so får eg det til å stemme, dette som du fortel om dynamoen som gpr rundt i hakk - hakk - hakk. Den bør klara å komma med strøm, so lenge gangen er hakkete, når du drar rundt for hånd, og eg trur ikkje at den behøver hjelp på veien av ladelys. Men korleis kobla den, og om den er i orden, der er eg blank. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 29.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2014 Jeg får prøve litt mer imorgen, skal få målt litt mer på dynamoen mens motoren sviver. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 vet ikke om dette er til noe hjelp. http://www.justanswer.com/heavy-equipment/3c2lt-kubota-bx1500-14-amp-dynamo-permanet-magnet.html Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Sleipner93 Svart 30.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2014 Da har jeg fått til lading , ved å ha den blå ledningen også på pluss ladet dynamoen. Antar at denne skal sense batterispenningen slik at regulatoren kan gi rett spenning ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.