Austrått Startet 29.August.2014 Del på Facebook Startet 29.August.2014 Hei :) Jeg er ny her på forumet og har nettopp kjøpt meg en Triton 225 2008 mod med Cummins Mercruiser QSD 2.0. Dette blir min første båt. Han jeg kjøpte båten av sa motoren hadde ca 200 timer. Når jeg ser på hours på kjørekomputeren(Mercury smartcraft) står det 33,8 timer der i dag. Tidligere eier mener i ettertid at verkstedet som tok service sist gang nullstilte telleren. Dette kan stemme med 33,8 timer etter service. Er det en meny som viser totale timer som jeg overser? Har lite lyst å reise langt avgårde bare for å få et verksted med riktig diagnostikk verktøy til å lese av timene for meg. For dette ligger vel lagret i hjernen fordet om kjørekomputeren er nullstilt? Blir vel på en måte som en tripteller som på bilen? Kan jeg få kjøpt diagnoseverktøy som jeg kan bruke selv til denne motoren? På forhånd takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Det er ikke en trip du leser av? Skal ikke være mulig og nullstille timene for en mekaniker med diagnoseaparat. Timene lagres i motorens ECU på nyere common rail motorer, ikke i instrumentet eller andre hjerner ifm med førerpos. En mulighet er om ECU eller motor har vært byttet på garanti? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Austrått Svart 29.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2014 Jo det kan jo være det jeg leser av, men det er også den eneste plassen jeg finner som har med timer og gjøre. ECU eller motor har ikke vært byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Austrått Svart 30.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2014 Her ser dere bilde av hva jeg har på kjørekomputeren. Dette er eneste meny jeg klarer å finne som viser noe med timer i det hele tatt. https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56855/img_0525.jpg Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.August.2014 Del på Facebook Svart 30.August.2014 Det er timetelleren, ja. Helt sikker på at ikke motorens ECU har vært byttet? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Pinhead1974 Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 Det var min tanke også at ECUen er blitt byttet forutsatt at den ikke kan nullstilles fra PC. Jeg monterte selv Smartcraft på en min Mercury 50 og når den ble tilkoblet kom akkumulert timetall opp. Ingen mulighet for trip-timeteller på min i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
Austrått Svart 31.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2014 Tidligere eier sier at ECU ikke er byttet. Han mener verkstedet som hadde den på service har nulltstilt på noen måte. Men kan jeg få kjøpt noe diagnoseverktøy for å lese av feilkoder, timer og slikt selv? I såfall hva må jeg kjøpe? Sitér dette innlegget Link to post
Pinhead1974 Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 Feilkodene får du opp direkte på smartcraft-instrumentet med både feilkodenummer og beskrivende tekst. Sitér dette innlegget Link to post
Austrått Svart 8.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2014 Da har jeg fått snakket med det verkstedet som utførte siste service. De kan fortelle at ECU ble byttet på 168 timer pga feilkode. Det er vel en fordel å opplyse om slike ting til eier skulle man tro!? Tidligere eier sier han ikke var klar over dette. Men da tenker jeg at en ECU er vel ikke gratis, så han må jo ha sett det på regningen? Uansett, case closed. Nå har jeg det skriftlig fra verkstedet at ECU ble byttet ved 168 timer. Så er jo spørsmålet om det er mulig å få lagt inn de "gamle" timene inn i ny ECU slik at man får totale timer opp på kjørekomputeren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.