Jump to content

volvo ms4 gear er dem så dårlige som ryktene sier

windy26

Recommended Posts

Går stadig vekk å bekymrer meg for min ms4 gir som står på en 41p-a motor , hører og lytter etter ulyder når jeg kjører osv , har vært på lengere tur fra Moss til Læsø og skagen i sommer med summer Family,n min uten problemer ,lå på 18-19 knop i 3,5 timer over til Læsø , sjekket gearet det ble veldig varmt men sikkert normalt , olje ble sjekket også den var veldig sort etter bare noen timer men luktet ikke brent , og kassa virker helt normalt er , hva er det som pleier å oppstå med disse kassene ? er det drev som går føyka eller er det lager? syntes det er veldig drøyt å bare skifte den ut med en gammel og dyr HS-1 koster jo fort mange båt penger , er det noen som vet hva som er forskjell på MS4 og MS5? søker jeg på MS5 finner jeg veldig lite info her også , veldig takknemlig for alle svar og meninger kansje jeg kan senke skuldrene litt med mere info

Olja svart Windy26? Tyder vel på clutchproblemer kanskje? På mine MS4B (P35 med 41B) var olja altid klar hvis jeg ikke husker aldeles feil.

Inngående aksling på begge mine gearkasser viste seg å ha en markant kant der inngrepet med flexplate sluttet. I tillegg var akslingen vridd slik at splinene ikke lenger lå overett. Da ingen deler var tilgjengelig fra Volvo begynte jeg å se meg om etter HS1 kasser. Dette kan du lese om her:

https://baatplassen.no/i/topic/50353-prosjekt-installasjon-av-hs1-gearkasse-i-princess-35vp41/page-2?hl=hs1

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nå har jeg hatt kassa oppe for inspeksjon , skiftet et lager inne i kassa + begge på utgående aksel mot propellen som var merkbart slakke ,nå er kassa sammen igjen og har ikke funnet noe annet feil eller slitasje , men det var veldig møkkete inne i kasse og huset , rengjort det meste av alle deler før jeg monterte sammen slik det var igjen, har hørt at disse ikke holdt så godt vis det var en tungdreven båt som p35 og andre båter som veier mye min veier som sakt ikke mere en kansje (ferielastet) 4500kg?? og motoren går veldig lett i 18-19 knop , hørte at utvekslingen kunne ha noe å si , min har 1:2.63 propellen er 21x24 crewback , har du eller noen andre her erfaring med spesiel olje til ms4 kassene? tenkte mest på merke om det har noe å si , jeg har kjørt på biltema 75-90w syntetisk gl5

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...