Hank Startet 30.August.2014 Link til dette innlegget Startet 30.August.2014 Motoren skal kunne kinnes uten at den starter for å få oljen rundt etter lange driftsopphold. Dette gjøres ved å holde stoppknappen inne når man vrir om nøkkelen. Motoren starter uansett, og jeg lurer på hva årsaken er. Stoppknappen fungerer normalt når motoren har startet. Noen ideer om hva som er årsaken? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Høres ut som at Stoppknappen det er feil koplet, Sjekk koblingsskjema i manualen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hegra Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 For dårlig spenning. Når du kinner starter stikker den av med all strømmen og stoppen fungerer ikke når det blir for lite strøm. Når du stopper den på vanlig måte er ikke starter i bruk, og dermed blir det nok strøm til stopperen. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 30.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Ok, vet i farten ikke hvordan jeg skal få opp spenningen, men det går vel an å få holdt magneten på plass manuelt på en eller annen måte også. Mest aktuelt ved første start på våren dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Ja, det burde være greit å gjøre dette manuelt. På min Yanmar 4JHE er den en solenoid (magnet) som trekker i en liten arm på dieselpumpen. Denne kan en enkelt skyve over men en finger (fingeren til en hjelper) mens en selv kinner. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hank Svart 30.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Mer kronglete på denne motoren virker det som. Kan se en magnet som sitter inne mot godset med noe vaieropplegg, men ingen hendel som er tilgjengelig fra utsiden. Noen som har et bilde eller vet mer? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 (redigert) Har du ikke manualen Her er en Yanmar tegning Redigert 30.August.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hank Svart 30.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Joda, har manualen, men der er det ikke noe bilde av denne hendelen. Sitér dette innlegget Link to post
ROV77 Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Magnet ventilen sitter rett bak dieselpumpa, går en arm ut ifra den og bort til pumpa. Hendellen til stopper sitter på baksiden av pumpen inn mot motor. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Er tegningen din lik den jeg la ut . Stoppbryteren får strøm fra AC på startbryteren som går til stoppmagneten? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hank Svart 30.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Kan noen lage en pil? For meg ser det ut som magneten og hendelen ikke er synlig fra utsiden, men sitter bak den skrå delen med matepumpen. Sitér dette innlegget Link to post
ROV77 Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 bildekatalog Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 30.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 bildekatalog ? Sitér dette innlegget Link to post
ROV77 Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Fikk ikke til bilde fra iPhone,hvis du ser opp på dieselpumpa rett over oljefilteret . Så sitter stopper hendelen på baksiden av pumpa mot motor. Derfra så går det et lite flatt jern mot gearkassen inn til stopper soloniden , denne går det to ledninger inn på. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 30.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Ok, da skjønner jeg hvor den er, men ikke hvordan jeg skal få beveget den med fingrene. Kan det flate jernet du snakker om beveges? Sitér dette innlegget Link to post
ROV77 Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Mener du skal skyve den mot gearkassa får å stoppe. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 30.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Takk for info, får undersøke nærmere når jeg er i båten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.