Jump to content

Eldre Yamaha 55hk svak gnist


lrt

Recommended Posts

Har nylig blitt eier av en eldre yamaha (tipper rundt 80-85') som eieren i et svakt øyeblikk "gav opp". Han forklarte problemet som at det var snakk om hvor de gule og rød ledningene skulle, men etter en del tukling er konklusjonen at gnisten er for svak til at den vil starte.

Håpet er jo da at ved å bytte en komponent så vips! Men hvilken..

Hint: den sorte korte ledningen (ser veldig ut som ledning til gods) på den lille sorte boksen ved cdi har 12V. Det kan vel ikke være riktig?1409386776.jpg

Link to post

Ja, likeretteren har ikke annen jobb enn å omforme vekselstrøm til likestrøm (lading / strømforbruk). Evt også regulere spenning ut hvis det er en kombinert likeretter / laderegulator.

 

Ladespole ligger under svinghjul. Lønner seg ofte å begynne i den enkleste enden. Pluggbytte, måle verdier på coil, måle / bytte pluggledninger / - hetter. Mulig går an å måle seg fram til tilstand på ladespole ved å koble seg inn på ledninger fra denne som går til coil, men er ikke dreven nok på den type feilsøking elektro til at jeg kan si om det er måten å gjøre det på.

Link to post

Ja, forvirrelsen har en stund vært stor når ulike begrep på de samme komponentene er i bruk. Har ikke vært borti denne språklige utfordringen på bil, av ukjent grunn.

Men da er altså i grove trekk:

Ladespole genererer 12v + stifter/annen form for tenningstidspunkt -under svinghjul.

Cdi -også tidspunkt..

Coil -høyspenning

Plugger

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...