Sofaseileren Startet 30.August.2014 Link til dette innlegget Startet 30.August.2014 Jeg er med på et miljøprosjekt med dykkere i Indre Oslofjord, der vi i en tidlig fase skal teste ut ulike metoder på å gjenskape marint liv i områder av fjorden som i dag er undervannsørken. En av tiltakene er liner og nett, som vi dyrker taresporer på, for å kunne skape mindre tareskogområder. Tareskog er havets svar regnskogen, og er viktig for svært mye av livet under vann, men tareskogene langs norskekysten er redusert med 2/3 i løpet av de siste 20 årene. For å teste ut dette, trenger vi ganske store mengder tau, og siden vi vil kjøre en forsøksrunde før vi går på sponsorjakt, har vi tom kasse og ingen anledning til å gjøre innkjøp av dette.Tauene skal ikke utsettes for belastningen, de er bare et feste for røttene på taren, og det er helt i prosjektes ånd om dette er gammelt utrangert tauverk.Siden dette er ting som skal stå i sjøen lenge, kan vi ikke bruke polypropolentau, fordi de fliser seg opp etterhvert og avgir mikroplastfiber. Det vi ser etter er treslått polyestertau (eller om det skulle finnes: hampetau???) i tykkelse mellom 10-16 mm. (kan også være tykkere, men da bør de ha en viss lengde...) Lengder er ikke kritisk, tilstandskrav på tauet finnes ikke, men for å komme å hente er det fint om det er en viss kvantitet over det hele.... Er det noen som sitter med en liten samling utrangert tau, noen som kan tenke seg å foreta en liten innsamlingsrunde blant medlemmene i båtforeninga, eller noen som har tips om andre steder vi kan henvende oss for dette? Vi kan hente i hele østlandsområdet, og om noen i andre steder av landet skulle sitte på en større mengde, får vi sikkert ordnet transport da også Vi brenner av iver på og sette i gang, og nå er det bare noen hundre meter med tau som hindrer oss... PS:Om medlemmene her synes det er relevant i forumet, og det er interesse for det, legger jeg gjerne ut mer info om prosjektet her på BP når vi er i gang.... Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Hei Sofaseileren Jeg vil gjærne høre mer om dette prosjektet ettersom det skrider frem så bare å poste bilder og tekst. Når det gjelder tau kan jeg ikke hjelpe deg men tanken som slår meg først er not og trål bøterier. De har ofte mye kapp av alskens dimensjoner. Kanskje dere kan bruke trålbus i stedet for tau ? Uansett lykke til. larss Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 30.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Takk for hyggelig tilbakemelding, LarsS.Har tenkt å sjekke opp mulighet for bruk av eldre fiskeredskap, men mener at dette vanligvis er produsert av polypropylen. Det kan vi som nevnt ikke bruke, fordi dette vil tilføre miljøet en masse plastfiber med tiden. Mikroplast i havet er kalt den glemte trusselen, fordi de store mengdene plast i verdenshavene males i småpartikler etterhvert, og blir tatt opp av dyr i hele næringskjeden. Sjekk feks http://5gyres.org/ for mer om problematikken. 5gyres institute har forøvrig utviklet noen enkle mikroplasttråler til bruk bak deplasementbåter for å måle mikroplastinnholdet i overflatevannet. Vi har avtalt lån av en slik trål, for å gjøre dette i indre Oslofjord. Men først skal vi ha ut tarenettene... :-) Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Hei Hør uansett med not og trål bøderiene om de har tau av riktig type å avse. larss Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Det vi ser etter er treslått polyestertau (eller om det skulle finnes: hampetau???) i tykkelse mellom 10-16 mm. (kan også være tykkere, men da bør de ha en viss lengde...) Lengder er ikke kritisk, tilstandskrav på tauet finnes ikke, men for å komme å hente er det fint om det er en viss kvantitet over det hele.... Hvis tykkere er fra 24mm til 72 mm og lengde på 110 m og 8 -part flettet, er det bare å spørre ombord i de litt større skipene. De har et problem hver gang de skifter ut ei trosse, med å bli kvitt de gamle. De trossene jeg har fått har hvert polyestertau. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sofaseileren Svart 30.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Godt tips, Roger-jo. Det blir nok i kraftigste laget i de prototypene vi har forberedt, men det inspirerer til å finne nye måter å spenne opp tau på.For å berolige mulige bekymrede båtfolk: Alt skjer tett på land, på dybder mellom 6 og 10 meter.... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Sjekk blåskjellanlegg som er gått konkurs. Ligger etpar i Søgne som jeg tror er konk, og sikkert noen på østlandet også. Var populært en stund, men vanskelig å få til å lønne seg. Der er det i tilfelle mye tauverk, moringer mm. Sitér dette innlegget Mons Link to post
MaSa Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Nå ble jeg usikker her på hva slags tau vanlig blåtau er!Om det er polyester så kan jeg muligens hjelpe, vi besitter iallefall enorme mengder blåtau etter diverse arbeider vi har rundt om i landet, som blir tatt med hjem for og kastes og eventuelt brukes på nytt om det er langt nok..Vi snakker om kilometervis med tau eventuelt, men som sagt ble veldig usikker på hva slags stoff det er. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Sofaseileren Svart 30.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Hovedregel er vel at Polypropylen flyter, mens polyester synker... Skulle det vise seg å være polyester du har tilgang til, MaSa, ville det vært fantastisk, og har dessuten hytte i Bamble, så da er transporten sikra... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 skal undersøke i morgen, for vi har både tau som flyter og tau som synker, kommer tilbake med svaret i morgen. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Roger jo Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Det gror og vokser godt på 65mm på 9m og oppover Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sofaseileren Svart 30.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Kjempeflott, MaSa! :-)Gror godt i fjorden nå, roger-jo! Med den sommern vi har hatt, har desverre tråalgene fått overtak på mye av den taren som fisk og andre arter lever i. Synes det er det jeg ser på første bilde. Men samtidig er det et fantastisk fiskeliv mange steder i Oslofjorden nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.