2new Startet 31.August.2014 Link til dette innlegget Startet 31.August.2014 (redigert) Vurdere en Nor-Dan 610 / 6100, men er veldig usikker på om jeg bør se på båter med utenbordsmotor eller innenbordsmotor. Har i dag en snekke, og har lite erfaring med daycruisere. Noen som kan fortelle om fordeler/bakdeler med utenbordsmotor og fordeler/bakdeler med innenbordsmotor ? Redigert 31.August.2014 av 2new (see edit history) Sitér dette innlegget -- Mvh 2new Link to post
2new Svart 2.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Ingen som har noen kommentarer ? Har også lagt merke til at det er litt forskjellig sofaløsning på båtene med utenbordsmotor og innenbordsmotor. Best plass i den med utenbordsmotor ? Sitér dette innlegget -- Mvh 2new Link to post
Bay_liner Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Utenbords uten tvil. Driftsikkerhet, ytelse og ekstremt lave drift og vedlikeholdskostnader i tillegg til enkel gjør det selv mulighet mht vedlikehold og ettersyn for outboarderen. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Søringen Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Utenbords! Samme grunner som Bayliner oppgir. Og mange av disse båtene er vel rigget med Honda-motorer, heller ingen ulempe. Sitér dette innlegget Link to post
ghabbe Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Jeg har alltid foretrukket utenbords på grunn av enklere og rimeligere vedlikehold. Noe mer støy kan jo være en ulempe. Diesel er jo selvfølgelig heller ikke et alternativ da.. :) Jeg har forøvrig en 6100 med utenbordsmotor som jeg har vært veldig fornøyd med. Som du sier er det en del mer stuveplass med utenbordsmotor. Du får også litt bedre plass i cockpit på grunn av innsvingen i sofaen. Vår båt ligger ute til salgs, da vi skal bytte til en litt mer "åpen løsning" som passer vårt bruk bedre. :) FINN-kode: 50471251 Lykke til med båtkjøp! Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Innenbords uten tvil. Driftsikkerhet, ytelse og ekstremt lave drift og vedlikeholdskostnader i tillegg til enkel gjør det selv mulighet mht vedlikehold og ettersyn for innenbords og drev.... Dette ble jo nøyaktig det samme som Bay_liner skrev, bare omskrevet til innenbordsmotor. Dette viser bare at alle har forskjellig oppfatning om hva som er bra. Selv mener jeg at "Ekte" båter skal ha innenbordmotor. Utenbords er for joller og gummibåter. Utenbordsmotorer er mer utsatt for tyveri Utenbordsmotorer har mindre dynamo og dermed dårligere ladekapasitet Utenbordsmotorer har ikke uttak for varmtvannsbereder Utenbordsmotorer støyer mer Utenbordsmotorer er dyre i drift Det er lett å ramse opp for og bakdeler i begge retninger. Selv har jeg en Nor-Dan 6100 med Volvo Penta diesel (Egentlig Perkins) Når det gjelder båten er jeg godt fornøyd. Oppfører seg fint i vannet, perfekt for to personer på lengre turer. Hadde 9 døgns tur i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Jeg har til gode å oppleve diesel innenbords som mindre støyende enn 4takt påhengs. Bensin muligens. Valgte selv utenbords pga driftsikkerhet, støy i lav fart(alle motorer bråker over 15 knop) og ikke minst lukt. Diesel lukter. Eneste grunnen til å velge innenbords er om man vil ha diesel.. Har du mye lange turer kan det være greit med diesel. Aldri problemer med lading heller på min. Men nå er ikke vi noen storforbrukere. Har en kjøleboks som alltid står på når båten brukes, radio og plotter. Aldri vært strømtom. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
-morten- Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Uenig med Fergu i alle pungter bortsett fra 2 og 3! Har du prøvd en moderne 4t påhenger? har du gjort vedlikehold på noen? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.