Jump to content

Nor-Dan 610 / 6100 - Utenbordsmotor eller innenbordsmotor ?

2new

Recommended Posts

Jeg har alltid foretrukket utenbords på grunn av enklere og rimeligere vedlikehold. Noe mer støy kan jo være en ulempe. Diesel er jo selvfølgelig heller ikke et alternativ da.. :)

Jeg har forøvrig en 6100 med utenbordsmotor som jeg har vært veldig fornøyd med. Som du sier er det en del mer stuveplass med utenbordsmotor. Du får også litt bedre plass i cockpit på grunn av innsvingen i sofaen.

Vår båt ligger ute til salgs, da vi skal bytte til en litt mer "åpen løsning" som passer vårt bruk bedre. :) FINN-kode: 50471251

Lykke til med båtkjøp!

Innenbords uten tvil. Driftsikkerhet, ytelse og ekstremt lave drift og vedlikeholdskostnader i tillegg til enkel gjør det selv mulighet mht vedlikehold og ettersyn for innenbords og drev....

Dette ble jo nøyaktig det samme som Bay_liner skrev, bare omskrevet til innenbordsmotor. Dette viser bare at alle har forskjellig oppfatning om hva som er bra. Selv mener jeg at "Ekte" båter skal ha innenbordmotor. Utenbords er for joller og gummibåter.

Utenbordsmotorer er mer utsatt for tyveri

Utenbordsmotorer har mindre dynamo og dermed dårligere ladekapasitet

Utenbordsmotorer har ikke uttak for varmtvannsbereder

Utenbordsmotorer støyer mer

Utenbordsmotorer er dyre i drift

Det er lett å ramse opp for og bakdeler i begge retninger. Selv har jeg en Nor-Dan 6100 med Volvo Penta diesel (Egentlig Perkins)

Når det gjelder båten er jeg godt fornøyd. Oppfører seg fint i vannet, perfekt for to personer på lengre turer. Hadde 9 døgns tur i sommer.

bilde

Jeg har til gode å oppleve diesel innenbords som mindre støyende enn 4takt påhengs. Bensin muligens.

Valgte selv utenbords pga driftsikkerhet, støy i lav fart(alle motorer bråker over 15 knop) og ikke minst lukt. Diesel lukter.

Eneste grunnen til å velge innenbords er om man vil ha diesel.. Har du mye lange turer kan det være greit med diesel.

Aldri problemer med lading heller på min. Men nå er ikke vi noen storforbrukere. Har en kjøleboks som alltid står på når båten brukes, radio og plotter. Aldri vært strømtom.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...