Jump to content

Mercury F20ML: Førsteinntrykk + spørsmål

NoobMatrosen

Recommended Posts

Nylig kjøpt Mercury F20ML, etter mye om og men ang 20, 25 eller 30 hk. Pris ble viktigst denne høsten, grunnet familieforøkning.

Har tidligere lånt Mercury 15hk totakt, så var litt spent på hvordan 20 hk 4-takt skulle bli. Sies jo at forskjellen gjerne ikke er så stor som 5 hk i praksis.

Har idag kjørt første tur, den er da med andre ord ikke innkjørt ennå. Førsteinntrykket ang krefter er et vesentlig høyere dreiemoment enn 15hesteren, merket det med en gang bare på tomgang i gir.

Kjørte den i dag ca 3 timer, der den gikk hele tiden. Ble en del tomgang når sluken var uti, men regner med det er sånn at det er like mye timene som teller her og ikke nødvendigvis turtallet. Men den skal sikkert også kjøres en del på belastning vil jeg tro.

Ang støy så er det litt både og i forhold til 15hesteren, men er ikke sikkert denne sammenligningen er relevant. Går utifra at det er noe større slagvolum på 20 hesteren enn på 15hesteren. På tomgang er den stille og behagelig. På 1/4 turtall syns jeg det buldrer vesentlig mer enn 15hesteren, da mest i nedre del av frekvensregisteret. Noe mer vibrasjoner også i forhold til 15hk, som stabiliserte seg mtp vibrasjoner på litt over 1/4 turtall. Så bedrer det seg litt på halv gass, og er heller ikke verst på ca 3/4 turtall. Prøvde ikke på full gass på første turen, da jeg vil være på godsia i forhold til en riktig innkjøring. På ca 3/4 turtall så nærmet farten seg det 15hesteren klarte på full åpning tror jeg. Så det ser ut som at vi faktisk likevel snakker en realistisk økning på 5hk i praksis også.

Men jeg lurer på en ting: Det er en lyd i motoren, som på en måte høres ut som om noe "slår" et eller annet sted. Nå har jeg aldri kjørt firetakt før, så er ikke helt kjent med lydbildet. Men kan denne lyden være ventilene som smekker tilbake i topplokket, og derfor lager en slaglyd?

Og en annen ting: denne lavfrekvente klangen som blir på ca 1/4 turtall, er dette noe som stabiliserer seg litt, etter innkjøringsperioden?

Høres rart ut at det er en slag-lyd i brenn ny motor... Er nok ikke ventiler som smekker i topplokket, dette skal være tilnærmet lydløst.

Lavfrekvent klang, kan den komme fra innsug eller eksos?

En 4-takter brummer mer enn en 2-takter, og har et annet lydbilde, som du selv skriver.

Kan ikke gi deg annet råd enn å fortsatt kjøre inn motor iht eiermanual (prosedyre for innkjøring står beskrevet der). Forhåpentligvis venner du deg til det nye svevet i motoren, kos deg med den, og husk at du har garanti hvis noe mot formodning skulle være galt.

Denne brummingen skjønner jeg er en del av pakka ja. Var vel det jeg mente med lavfrekvent klang. På en måte er det like mye, og kanskje litt mer lyd enn forrige 2-taktmotor på andre turtall enn tomgang, men igjen da en mer behagelig lyd som ikke krever hørselvern. Nå har jeg vel å merke ikke testa den på bånn gass, kun opptil 3/4 i henhold til manualen. Det sies at 4-takterne bråker nesten like mye som 2-takt på bånn spiker, men det gjenstår nå å se.

Jeg hørte litt på denne "slaglyden" på tur nå i kveld. på tomgang "slår" det ca 5 slag i sekundet. Det er ikke en slaglyd direkte, mer akkurat som om et deksel eller noe som vibrerer med økende frekvens i forhold til turtallet. Men er ikke en eksteriør lyd heller. Sjekka litt på youtube på en tohatsu 20 4-takt, som er tilnærmet lik. Hørtes ut som det var samme lyd i den. Sikkert en lyd som skal være i motoren. Kamakselen? ikke godt å si.

Redigert av NoobMatrosen (see edit history)

Har du erfaring med innkjøring, Søringen?

Tenkte på dette med første to timer, der står det inntil 1/2 turtall. Er det sånn at man da bør kjøre i to timer med såpass mye turtall, for at innkjøringa skal bli god nok, eller holder det med blandet kjøring inkl en god del tomgang ved fiske? På søndagen gikk motoren i et strekk i 3 timer. Kjørte da som regel inntil 1/2 turtall ved kjøring, men testa litt 3/4 turtall på slutten da det hadde bikka 3 timer. Prosedyren sier at man kan kjøre inntil 3/4 turtall etter 3 timers innkjøring. Dette er da maks turtall frem til man har kjørt i 10 timer. På Tohatsu sin nettside står det at man i denne perioden (og også mellom 2 og 3 timer) kan kjøre full gass i begrenset tidsrom, type noen minutter. Mercuryprosedyren nevner ikke dette.

Ble forresten anbefalt av forhandler om ikke å bruke motoren som ferdig innkjørt etter 10 timer, da det var greit å vente til etter 20-timer-servisen med lengre kjøring på høyt turtall. Da har motoren blitt kvitt oljen som inneholder spon og annet "innkjøringsavfall". Sikkert lurt det, men er det så nøye?

Høres fornuftig ut slik du har begynt innkjøring. Det viktige er variasjon i turtall.

For Yamaha står det også at en kan kjøre på fullt turtall etter noen timers kjøring av motor, men en skal ikke belaste motor fullt over lengre tid. Greit nok å dra på i noen få minutter en gang i blant.

Står ikke noe om å vente med fullgasskjøring etter ti timer til etter førstegangs-service. Evt metallstøv / småspon blir normalt fanget opp av oljefilter, evt om det er en magnet på tappeplugg. Om en ligger på 4500 eller 6000 omdr. tror jeg har lite å si. Men er jo greit nok å holde igjen litt, motor bruker jo en god del mindre bensin også om en kjører på plan, men bakker av bittelitt.

• 2 måneder senere...

Kan gi en tilbakemelding til evt interesserte som vurderer denne motoren. Nå er båten tatt opp, og motoren ligger varmt og godt på gulvet i boden. Motoren har nå gått nesten 14 timer tror jeg, før vinteropplag. Så har fått testa den skikkelig, for å finne ut at den duger i massevis. Hadde i utgangspunktet tenkt meg 25/30 hk. Men nå angrer jeg ikke på kjøpet i det hele tatt. Motoren er tung for 1 person å håndtere, men det går til nød. En 30-hester på 30 kg mer hadde blitt killer. Ang fart så er jeg overrasket over hvor mye fortere båten går med denne, kontra 15-hestern jeg lånte av far. Det enkelte folk skriver om at en 20hk 4-takt ikke er så voldsomt mye bedre i ytelse i forhold til en hissigere 2-takt er iallfall feil i Mercury sitt tilfelle. Har ikke fått sjekka fart, men gefylen min sier at 15-hesteren tok båten opp i knappe 20 knop, mens nymotoren tar båten opp i 25. Men ska ikke forundre meg at jeg overdriver litt. Men at forskjellen mellom de to er 5 knop, tror jeg nok stemmer. Båten er ganske lett, så farten er egentlig perfekt. En så lett båt hadde nok blitt en smule utrivelig med 30-hester på hekken. Skal føler trygt også.

Har du en Smartliner 150/170, så er 20hk akkurat passe. Disse båtene er svært lettdrevne.

Var jo bra at motor var sterk nok :yesnod:

I følge test i ViMenn Båt var Mercury den sprekeste av testede 20 hestere (+ Tohatsu, Honda og Yamaha).

Har selv en Yamaha 9,9 Sport (15 hk), som kan gjøres om til 20 hk ved forgasserbytte. Kan få kjøpt forgasser til 2000,- via en bekjent som driver med båtservice etc. Vurderer forgasserbytte til våren. I kraftig motvind og medsjø sliter jeg med å holde båten (Askeladden 14-2210) på plan, hadde vært greit med litt mer effekt for å tvinge den over planingsterskel da. Byttet forgasser på hyttebåten vår med samme motor, ble godt fornøyd med effektøkning.

Har vært noe ekstra støy i denne motoren i høst, snakket med forhandler vi kjøpte den hos, var ikke kjent med at hadde vært noe problemer med eksosmanifold / pakninger der. Mente burde sjekke om bensinpumpe fungerte / var rein, da denne kunne lage noe klapre-lyd hvis ikke var 100 % orden. Så skal ut og hente motor i dag, ta opp bensinpumpe og sjekke. Er noen dager igjen til motor er 5 år, så må få gjort før reklamasjonsfrist går ut. Motor vært lite brukt siste 3 år (før jeg brukt den i hummerfisket i år), så kan jo være det har blitt noe avleiringer i bensinpumpe. Måtte også bytte termostat, da denne stod i åpen posisjon kontinuerlig. Så lite bruk er nok ikke bra for noen motorer ("står seg i hjel"). Kan jo være det har vært litt effekt-tap også, hvis bensinpumpe ikke fungerer 100 %.

Vekt på denne motoren er omtrent den samme som din Mercury 20 hk. Tung å håndtere aleine ja, særlig når skal av / på båt. Må kanskje vasse ut og løfte den av i dag også, slik jeg gjorde sist :worry: Ser nye Suzuki DF20A med injection veier 44 kg med kort stamme, hadde vært litt mer håndterlig.

Har sett samme motor som du har på havna der jeg leier båtplass. Den ser litegrann mindre ut i størrelse helhetlig. Mercuryen virker litt grovere konstruksjonsmessig. Yamahaen kom jo sist i løypa, og tror kanskje dette kan ha noe med at utgangspunktet er en motor som muligens er konstruert som en 15-hester, der man enten struper den ned til 9.9 eller tyner den opp til 20. Mercuryen ser ut til å være en 20hk som man også har strupet ned til 15. Mercury F9.9 er en mindre motor. Yamaha har jo da også en mindre 9.9, så denne Sport-motoren blir vel en slags mellom-modell. Som du sier, gunstig prismessig å kunne montere større forgasser på selv etterhvert. Husker en forhandler som nevnte denne motoren en gang jeg vurderte en annen alubåt, at det var en gunstig modell å velge.

Den nye Suzuki BF20A syns jeg er litt kjip av utseende, ser omtrent likedan ut som gamle 5-8 hesterne deres. Utifra det som foreløpig er sagt om de nye motorene til Suzuki er at de ikke nødvendigvis er laget for fart. Så tipper Mercuryen kommer til å holde seg på toppen noen år til. Og så er det veldig greit å fire med gasshåndtaket. Man slipper å snu seg for å gire. Men en ting som skulle vært med de fleste småmotorer opp til 20hk er to valg ang lengde på styrekulten. I mange tilfeller vil folk ha lengre arm, og må derfor bruke forlengerarm. Det skulle vært mulig å velge XL Tiller. Suzuki sine styrekulter skal visst være av de korteste.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...