Jump to content

Lekkasje rundt propellakselhylse

enter4u

Recommended Posts

Vridbart anlegg og FM16. Det er masse smørekopper som jeg passer på å fylle med jevne mellomrom, men vannet kommer piplende inn likevel. :wink:  Men det er kun når båten er i fart at vannet kommer. Ca 3 liter i timen kommer det inn. Hører folk snakker om en pakning av hamp ved propellen, uten at jeg har blitt klokere av den grunn. Er det en omfattende jobb og bytte den? Og hamp? Hvor får man tak i det?  

Dersom du ikke har etterstrammet pakkboksen (der hvor akselen kommer inn i båten) vil jeg foreslå at du prøver deg med litt forsiktig tiltrekking på denne slik at materialet i pakkboksen

komprimeres og dermed tetter bedre.

Dersom dette ikke hjelper må du nok pakke om pakkboksen med nytt materiale. Dette er det mye stoff om i tidligere innlegg. Merk deg det som refereres til pakningsboka til James Walker, eller var det Jonny Walker.

Sitat

gå inn i kategoridokumentet og søk på "talgpakning"

Da finner du masse info om det du trenger, tipper jeg

NB - hamp skal du ganske sikkert ikke ha, det blir bare surr   :wink::lol:

dette kan sikkert en av de gamle maskinulkene bedre enn meg, f.eks POSEIDON ( eller er du på tur til Kragerø, Poseidon ? )

Suzuki

Hei folkens,

"Snotten for seg og skjegget for seg" sa salige Aleksander Kielland!

Hamp eller "stry" som vi pleier å kalle det er vel og bra til sitt bruk, det er faktisk aldeles ypperlig i gjengeforbindelser som skrues sammen for å holde tett. Det brukes altså stort sett på samme måte som den omtalte gjengetapen.

Talgpakning derimot, det er noe helt annet! Den brukes f.eks i propellhylsen for å holde noenlunde tett der hvor en aksling roterer. Men da har man altså en såkalt "pakkboks" hvor der er lagt inn noen runder med denne talgpakningen og så skruer man inn en klemhylse som får talgpakningen til å presse seg sammen omkring akslingen for å holde tett. Disse pakkboksene må etterstrammes litt av og til for å holde tett  -  pluss at de må få litt grease. Men alt det er grundig omtalt i tidligere tråder her på baatplassen.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 2 måneder senere...

Jeg her en Polar 25 (-80 mod) med en VP MD21B. Lurer på om det er noen som kan svare meg på hvor mye vann man kan "godta" at det kommer inn via propell akslingen ?

I løpet av sesongen blir båten mye brukt. Og i løpet av en dag ( 5-6 timer kjøring ), kan det komme inn opp mot 5-6 liter vann. Er dette "normalt ?     :diving

Er det evt pakkninger rundt akslingen man enkelt kan skifte selv ?

Det er en smørekopp til akslingen som jeg vrir en kvart omdreining på før hver tur. Må etterfylle denne en gang iblandt, så det er ikke tette kanaler ned til akslingen.

Bilde

Mvh

GeV

Mvh

`MINA`

Sitat

Jeg her en Polar 25 (-80 mod) med en VP MD21B. Lurer på om det er noen som kan svare meg på hvor mye vann man kan "godta" at det kommer inn via propell akslingen ?

I løpet av sesongen blir båten mye brukt. Og i løpet av en dag ( 5-6 timer kjøring ), kan det komme inn opp mot 5-6 liter vann. Er dette "normalt ?     :diving

Er det evt pakkninger rundt akslingen man enkelt kan skifte selv ?

Det er en smørekopp til akslingen som jeg vrir en kvart omdreining på før hver tur. Må etterfylle denne en gang iblandt, så det er ikke tette kanaler ned til akslingen.

Bilde

Mvh

GeV

:cryin:

Hei,

Dette høres mye ut og du bør ta jobben med å skifte pakninger.

Dette er ikke vanskelig men båten bør på land hvis du ikke kan "trylle".

Er det talgpakninger så tror jeg jeg hadde skiftet til en type med zimringer. Er det zimringer kan du ta med de gamle til noen som selger zimringer til maritimt bruk (husk å be om rustfrie fjærer!). Merk deg også hvordan de gamle står. Jeg skifet mine og ettertrekker (forsiktig = ikke sterk kraft) 1 gang i uka kanskje? Da lekker det ingen ting!

Lykke til!

Hilsen Harald L

Trude III

Rent intuitivt synes jeg 5-6 liter vann pr dag høres ut som en lekkasje utover det normale. Alt kommer jo an på hva du er vant til - men dette ville jeg definitivt sjekket ut. Om pakningen er i ferd med å løse seg opp kan dette fort bli 50-60 liter pr dag og da  :diving :diving - og det er jo ikke morro.

På seilbåter mener jeg å huske at VP sier at belgen på drevet (det er pakningen som tetter rundt seildrevet) har en levetid på ca. 10 år.

Sitat

........Det er en smørekopp til akslingen som jeg vrir en kvart omdreining på før hver tur. ....

Hei GeV!

Du har fått god svar på spørsmålet ditt. Tenkte bare at jeg skal nevne hva SLEIPNER (som jo er produsent av slike pakkbokser, både fettsmurte og de suverene oljefylte....) forteller om vanninntrengning via fettsmurt pakkboks: 5 - 10 drypp pr. minutt er vanlig under gange.

Fettet i pakkboksen er vel egentlig til for å tette "kjølevannet" i pakkboksen etter hver tur. Personlig vrir jeg alltid smørekoppen ETTER at jeg har kommet inn og slått av motoren. Under gange så skal det nemlig dryppe litt. D.v.s. vannet skal kjøle ned pakkboksen, har jeg forstått - Correct me if I'm wrong, anybody?  :confused: - det er mulig at jeg forteller ei skrøne her......

Båthilsen,

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hulda har "Black Jack" fra Volvo som akseltetning. Hulda er helt tørr og det har ikke kommet inn ett eneste drypp på de to årene båten har ligget i sjøen. En venn av oss hadde samme system i 19 år. Med samme system menes at "Black Jack'en" holdt tett og ble ikke skiftet ut i denne perioden.

Talgpakning skal gi noen drypp i minuttet under gange, det må den gjøre for ikke å brenne. Vannet som drypper er til for å smøre, ikke kjøle. Trekk til smørekoppen som Walter_S anbefaler.

Zimmeringer skal være tette.

En ting: Sjekk at du ikke har sleng i akslingen (går som et hoppetau).

Sitat

Hulda har "Black Jack" fra Volvo som akseltetning. .......

:wink:  Øhhh æhhh, med fare for å avsløre min totale uvitenhet :wink: trodde jeg, helt frem til i dag, at "Black Jack" var noe vi vanligvis ikke  :nono:  diskuterer her på baatplasse,no  :lol:  :lol:    - men når du først nevner det, i forbindelse med packboks, så kan du vel informere en stakkars, uvitende båtsjel (meg), hva en "Black Jack" er.......? Som sagt, aldri hørt om uttrykket i forbindelse med båt før...... :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Takk for mange svar !!! :flag:

Gikk ned til båten i kveld. Der fant jeg ut hva som har lurt meg i hele fjor sommer ! Slangen i fra fettboksen ned til pakkboksen var tett i koblingen mot fettboksen. Der satt det en "propp" som jeg fjernet. Nå ser alt bedre ut.

Jeg har som sagt vridd litt på denne før hver tur, men det har nok piplet fett ut mellom gjengene etter hvert. Det har ihvertfall ikke kommet fett ned til akslingen.

Til Walter : Grunnen til at jeg vrir inn fett før hver tur er at det da ikke er varm nede i pakkboksen. Fettet  7 greaset er da ikke så "flytende". ved å vri inn grease når pakkboksen er varm, vil det lettere komme varmt tyntflytende grease igjennom zimmer ringer m.m.

Dette ble jeg fortalt av en "gammel sjømann", men blir jo litt i tvil her nå.

Mvh

GeV

Mvh

`MINA`

Sitat

:flag:  Øhhh æhhh, med fare for å avsløre min totale uvitenhet :flag: trodde jeg, helt frem til i dag, at "Black Jack" var noe vi vanligvis ikke  :nono:  diskuterer her på baatplasse,no  :lol:  :lol:    - men når du først nevner det, i forbindelse med packboks, så kan du vel informere en stakkars, uvitende båtsjel (meg), hva en "Black Jack" er.......? Som sagt, aldri hørt om uttrykket i forbindelse med båt før...... :lol:

Man kan så si... Det andre navnet er "Volvokondom", men nå har jeg luftet temaet "etikk" her på baatplassen. Men det er faktisk disse navnene "greia" er kjent under. Funksjonen er såvidt usexy som:

Det er en sort gummihylse i tykk hard (bildekkhard) gummi. Hulda har en stevnhylse som er 60 mm dia utvending. Akslingen er 40 mm dia. Denne dimensjonen av Black Jack passer over hylserøret og blir festet med en spesialklemme som følger med. Der Black Jack passer på akslingen er det sentrerende riller lik dem som er i et cutlasslager. Deretter følger en del sirkulære riller lik en zimmering. Etter at akslingen er tredd i, skal det presses inn 1 kubikkcm med spesialfett som følger med settet. Deretter er det bare å sjøsette. Når båten er i vannet, skal det klemmes på Black Jack slik at innelåst luft kommer ut og noen dråper vann spruter ut. Tørk opp vannskvetten og glem hele Black Jacke'en til neste gang båten skjøsettes. Mener at jeg betalte SEK 800 for Black Jack. Og som sagt, ikke et drypp vann har kommet inn, meget imponerende.

Sitat

Går ut fra at du har prøvd å presse til du ser at det tyter ut?

Hei.

Først av alt, jeg har ikke greie på propellakslingshylse. Og det vannet som er nedi kjølen er så lite at jeg ikke har brydd meg om hvor det kommer fra. Noe kommer vel fra akslingen, og noe fra varmtvannstanken når den "spytter".  Jeg har en fettkopp som jeg drar til litt en gang iblant. På utsiden er det et hull inn på siden av hylsen da den ytre delen er vannsmurt.

Jeg er blitt fortalt at jeg for all del ikke må presse inn så mye fett at det kommer inn i den vannsmurte delen, da mister den sin effekt. Håper jeg har forstått det rett. Jeg lurer derfor på hva du mener med å "presse til det tyter ut"? Tyter ut hvor? Men som sagt, har ikke greie på slike akslingshylser, men får vel sette meg inn i det. Båten (og hylsen) er jo over 17 år nå.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

:lol:

Meget mulig du har rett her, Lars H. På skøyte og sjark med vribar propell og trekkrør sjekket vi alltid pressinga med å se etter at det tytet ut litt fett fra hylsa. Jeg må sjekke nærmere hvordan dette er i Gygra med fast aksel. Skrur på pressboksen til den yter motstand etter hver tur, men har ikke kikket på selve hylseåpningen. Bra med en påminnelse!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hei

Som dere kan se av bildet har det blitt en form for kavitasjon

i annleggsflaten for pakningen på den ene akslingen.

Hva gjør jeg med dette ? :headbang:

Ingenting ? :nonod:

Metalliserer ?  :yesnod:

Legger på stålplast, og sliper ned ?  :cryin:

Andre forslag ?

Jeg har montert ny grafittpakning, den gamle var talg

og lagt i spiral.

Den nye er delt i 4 med 900 på hver skjøt.

mvh

giver  

Sitat

Hei

Som dere kan se av bildet har det blitt en form for kavitasjon

i annleggsflaten for pakningen på den ene akslingen.

Hva gjør jeg med dette ? :headbang:

Ingenting ? :nonod:

Metalliserer ?  :yesnod:

Legger på stålplast, og sliper ned ?  :cryin:

Andre forslag ?

Jeg har montert ny grafittpakning, den gamle var talg

og lagt i spiral.

Den nye er delt i 4 med 900 på hver skjøt.

mvh

giver  

Tar flere i samme slengen: Talgpakning, flettepakning, etc. Dette er hva man kaller "soft packing" eller  "gland packing" ute i verden og har blitt brukt på millioner av pumper inntil den mekaniske pumpetetningen gjorde sitt inntog. Og selv da går det millioner av pumper med denne form for tetning. Som altså er den samme som blir brukt som "talgpakning" i pakkbokser.

I pumper greier denne pakningen seg uten fettkopp. Når det begynner å dryppe/renne for mye, strammer man bare glanden litte grann til man får normal drypping. På propellasklingene er det gjerne en mutter som skal strammes litt.

Flettene (talgremmen) skal ikke tvinnes rundt akslingen i flere snurr. Den skal kuttes i 45 grader, slik at en bit dekker en omdreining. Hvis ikke vil rotasjonen gjøre at pakningen kan stramme seg til og gnage seg inn i akslingen. Det er dette som kan ha skjedd hos Giver, gnagingen fjerner oksidskiktet som rustbeskytter stålet. Dermed får man en kombinasjon av gnag og korrosjon som kan være ganske effektiv, den ene hjelper den andre med å ødelegge overflaten.

Giver: Det beste du kan gjøre med akslingen er å metallisere, eventuelt med bruk av stellite (ikke veldig korr.bestandig) eller krom. Men sjekk kostnaden mot hva en ny aksling koster. Pass også på at akslingen klokker rett før og etter.

Vet ikke hvor du holder til, men Brødrene Johnsen på Vestby er i verdenstoppen i kvalitet (og sikkert også pris) når det gjelder belegging slik vi snakker om her. Det er en del cowboyer som fusker i faget.

:headbang:

Tok en sjekk nedi" kjelleren" i ettermiddag. Prøvde å presse litt ekstra på pressboksen, men det kom ingen"tyting". Tydeligvis er hylsepakningen mye tettere på fast aksling. På vribart anlegg skal jo trekkrøret gli frem og tilbake, og må rimeligvis ha litt mer slakk for å fungere. Men det var heller ikke en dråpe vann å se.

Glem hele tytinga?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...