Jump to content

Lekkasje rundt propellakselhylse

enter4u

Recommended Posts

Nå er jeg heller ikke noen spesialist på dette område, men det jeg er vant til er å skru fettkoppen til jeg kjenner en liten motstand. Dette slik at jeg vet at fettet har nådd ned til lageret, ellers er jeg alltid usikker på om fettet har kommet helt ned til lageret!

Jeg har noe av det samme i min båt, men antar det er mindre vann som lekker.

Båten min er en 1986 modell, snekke.

Det jeg ble fortalt av verftet som produserte min båt type tidligere, er at jeg skal presse inn en tynn bladfjær mellom aksel og simmering, og så skru til pakkboksen, gjerne med tang, så hardt at fettet tyter ut langs akslelen der bladfjæra ligger. Bladfjære skal inn for å hindre at simmeringen vrenger seg.

Dette har jeg nå gjort og fettet tøyt ut langs aksel.

Får først sjekket om dette holder ved sjøsetting om en mnd.

• 2 uker senere...

Vi  hentet ny båt i helga og da er det alltid noen småting som er i uorden og/eller du ikke er helt vant med.

På denne drypper det en dråpe vann fra hylsa ca hvert 5 sekund. Den har en "flytende hylse" altså hylsa er bevegelig, du kan bevege den med enkel håndkraft. Iflg selger har det vært dråper fra denne helt fra båten var ny. Vi så også en annen med slik hylseløsning som hadde lekkasje, men der var det svært mye ubalanse i akslingen så vi antok at det var årsaken til lekkasjen.

Er det vanlig at det drypper fra disse "flytende hylsene"? Det ser ut til at en kan stramme disse hylsene. Noe som har erfaring med det?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Kan du legge ut et bilde av denne flytende hylsa? Er ikke sikker på hav du mener. Stitter den en talgpakning bak en gland (tilstrammingsinreting), skal det dryppe litt for å smøre talg/flettepakningen. Dette er for så vidt det eneste systemet som skal lekke. På båten min her det ikke vært et eneste drypp på 2 år (24 måneder i  vannet).

• 1 måned senere...

Var spent på første turen i år om alt var i orden. Men noe småtteri dukket opp. Har en lekkasje på akslingen. Akkurat der vannet pipler ut er det en stor mytter som man kan skru ut eller inn på akslingen. Den er forresten lings. Jeg har også passet på å vri til smørekoppene, og fylt dem med grease. Hva kan jeg gjøre for å få stoppet denne lekkasjen?

Bilde

Den store mutteren som du nevner, det er selve klemanordningen til pakkboksen som ligger rundt akselen. Når denne mutteren trekkes til, så klemmer du sammen noe pakningsstoff som ligger innenfor, dermed klemmer det bedre rundt akselen.

Hvis det lekker bare litt  -  altså noen dråper innimellom   -  så benytter du den gamle gode praksisen med å skru en halv omdreining eller så på den greasekoppen som mater fettet inn i propellhylsen.

Hvis litt fett ikke stopper dryppingen, så kan du forsøke å stramme den omtalte mutteren litt. Men ikke overdriv, og ta helst bare litt om gangen mens du sjekker med hånden av og til at du ikke får varmgang.

Altså: litt fett og litt etterstramming pleier å kurere denslags smådrypp.

Lykke til!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 11 måneder senere...

På min seilbåt har jeg hatt en liten lekkasje rundt propellakselhylsa. Jeg vet at andre har hatt samme problemet. Jeg ble anbefalt å fjerne polyester og glassfiberen den var innstøpt i, og støpe den inn på ny. Vet om en som tok denne jobben, for å oppleve etter en tid at det var lekkasje igjen.

Jeg boret fire hull, to på hver side av hylsa. Gjenget opp hullene og satt inn smørenippler. Fikk tak i tynnflytende epoxy (TM Tynnflytende epoxy ble bestilt via Byggmakker Levanger). Kjøpte en fettpresse, som jeg så presset inn epoxyen med. Da det kom ut epoxy rundt akselhylsa i bakkant ga jeg meg. Regner med at dette nå skal være tett. Sjøsetter i morgen. Kommer med tilbakemelding om det ikke ble vellykket

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...