Ola Viking Startet 1.September.2014 Link til dette innlegget Startet 1.September.2014 Hei. Jag har köpt en "brukt" Bavaria 32 Cruiser fra 2012. Motor har gått 35 timmar vid köp. Idag skulle jag testa MIKUNI MY30 för första gången. Tror aldrig den har varit bruk. När jag startar den kommer det kall luft på lavt turtal, sedan går det ytterligare ca 1 minut så ökar efekten men det kommer fortsatt bara kall luft. Så går den på full effekt i några minuter så stoppar den helt. Det kommer aldrig någon varm luft. På instumentpanelen finns en knapp som tillhör värme så jag misstänker att den är kopplad till luftvärmaren? Vad kan vara fel på en helt " ny " luftvärmare som bara blåser kall luft? Ola Viking Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 1.September.2014 Link til dette innlegget Svart 1.September.2014 Ryker det ut eksos røret? Isåfall kan det virke som glødepluggen enten er kokset eller at du har lav spenning på batteriene. Prøv med motoren igang å se om det orddner seg. Det er enkelt å demontere glødeplugg for inspeksjon også om en har rimelig god tilkomst til varmeren. Sitter på toppen under en gummi muffe. Koblet med to ledninger husk isolasjonskiven når du monterer tilbake. Lykke til Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Ola Viking Svart 1.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2014 Det kom ingen eksos vad jag såg, det luktade heller inte eksos eller disel. Batteriet är full laddat och jag tror värmaren aldrig har varit i bruk tidigare. Provade den första gången idag. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 1.September.2014 Link til dette innlegget Svart 1.September.2014 Her har du link til manualen. FEILSØKNINGBegynn alltid med å kontrollere kabler og spenning frem til varmeren. Spenningen måles påglødepluggen når varmeren er aktivert. Spenning skal være ca 12 eller 24 volt.Hvis viften kun går en kort periode når varmeren startes, har overopphetningssikkringen blittutløst. Kontroller hvilke av de to sikringer som er utløst og 0-still denne. Sikringene er plasserthenholdsvis under skyvedekslet oppe på varmeren og i utløpet til varmluften. OBS – hvisvarmeren stopper på grunn av utløst overopphetningssikkring igjen, må årsaken konstateres ogutbedres.Varmeren starter og brenner i 2 – 3 minutter: Flammevakten (termobryter) reagerer ikke. Byttflammevakt. Man kan også måle ved 7-polig kontakt på varmeren. Blå kabel på stift 14 skal haspenning når varmeren brenner. Se elektrisk tegning .Viften starter og går med fult turtall, men ingen funksjon på gløding og brenselpumpe:Flammevakten står innkoblet. Mål stift 14, blå kabel. Hvis det er spenning må flammevaktenbyttes.Viftemotor starter og litt senere starter også brenselpumpen. Etter ca. 45 sekunder går viften opppå fullt turtall og 3 – 4 minutter senere stopper varmeren: Mål om det er spenning vedglødepluggen. Er dette i orden, demonter og kontroller glødepluggen. Defekt glødeplugg måbyttes.Viften starter og går på lavt turtall, glødepluggen blir varm, 45 sekunder senere går viften opp påfult turtall, ingen lyd fra brenselpumpen: Mål spenning på stift 7 og 10 grønn og rød/sort kabel.Spenning på disse punkter skal være pulserende ca 3,9 volt. Hvis spenningen er riktig kanbrenselpumpen være defekt. Mangler det spenning må elektronikkenhet kontrolleres eller byttes. Mistenker at den ikke får diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Ola Viking Svart 1.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2014 Verkar kanske som pumpen ikke virker, är inget vidare på el så misstänker att jag måste få någon att se på det. Någon som vet hur lång reklamation/garanti man har på båt (Bavaria fra 2012) Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 1.September.2014 Link til dette innlegget Svart 1.September.2014 Sitter en sikring i eller ved styre enheten. Kanskje sjekke denne. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Ola Viking Svart 1.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2014 Drar ner i morgon och ruskar lite i ledningar och säkringar. Skall se om jag kan höra diesel pumpen också. Sitér dette innlegget Link to post
111baat Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 På min Bavaria 32C fra 2010 med Mikuni dieselvarmer, er det en bryter på termostaten for varme (opp) og luftsirk(ned). Termostaten star ved hylla nær bavariapanel. Slår først på bryter på bavariapanel, og deretter slår jeg bryter på thermostat opp for varme. Når jeg slår av, setter jeg bryteren I midtstilling, slik at dieselvarmer får kjøle seg ned (kjenner på lufta). Deretter slås bryter på bavariapanel av. Sitér dette innlegget Link to post
Ola Viking Svart 2.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Då har vi nästan lik bryter, jag har bytare till vänster och höger. Vänster skall ge värme och höger kall luft. Skall prova igen att först slå på brytare på bavaria panelen sedan vippa brytare till vänster för att starta värmare. Har också ett termostat hjul men hör inte att det klickar i den när jag vrir på den. Borde man inte höra när den slår in och ut? Sitér dette innlegget Link to post
111baat Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Ok, den er vel elektronisk, det er vel bare mekaniske termostater som gir lyd et knepp. Hos meg står dieselvarmer I det trange rommet bakerst, sammen med control unit. Har bilder, hvis det er noen tilkoblinger du lurer på Sitér dette innlegget Link to post
Ola Viking Svart 2.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Nu virker den. :-) Den ena ledningen till glødepluggen satt inte helt på plats. Kopplingen bakom värmaren så jag såg den inte förrän jag monterat ner den från fästet. Så enkelt kan det vara när man vet vad man skall se efter. Men lärt mig hur detta fungerar nu. Tack för svar. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Sitter en sikring i eller ved styre enheten. Kanskje sjekke denne. Denne sikringen var plassert ute ved dieseltanken på min. Lette til jeg holdt på å bli sprø. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.