Jump to content

Mikuni Luftvarmer MY 30 blåser bara kall luft

Ola Viking

Recommended Posts

Hei.

Jag har köpt en "brukt" Bavaria 32 Cruiser fra 2012. Motor har gått 35 timmar vid köp.

Idag skulle jag testa MIKUNI MY30 för första gången. Tror aldrig den har varit bruk.

När jag startar den kommer det kall luft på lavt turtal, sedan går det ytterligare ca 1 minut så ökar efekten men det kommer fortsatt bara kall luft. Så går den på full effekt i några minuter så stoppar den helt. Det kommer aldrig någon varm luft.

På instumentpanelen finns en knapp som tillhör värme så jag misstänker att den är kopplad till luftvärmaren?

Vad kan vara fel på en helt " ny " luftvärmare som bara blåser kall luft?

Ola Viking

Ryker det ut eksos røret?

Isåfall kan det virke som glødepluggen enten er kokset eller at du har lav spenning på batteriene.

Prøv med motoren igang å se om det orddner seg.

Det er enkelt å demontere glødeplugg for inspeksjon også om en har rimelig god tilkomst til varmeren.

Sitter på toppen under en gummi muffe. Koblet med to ledninger husk isolasjonskiven når du monterer tilbake.

Lykke til

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Her har du link til manualen.

FEILSØKNING
Begynn alltid med å kontrollere kabler og spenning frem til varmeren. Spenningen måles på
glødepluggen når varmeren er aktivert. Spenning skal være ca 12 eller 24 volt.
Hvis viften kun går en kort periode når varmeren startes, har overopphetningssikkringen blitt
utløst. Kontroller hvilke av de to sikringer som er utløst og 0-still denne. Sikringene er plassert
henholdsvis under skyvedekslet oppe på varmeren og i utløpet til varmluften. OBS – hvis
varmeren stopper på grunn av utløst overopphetningssikkring igjen, må årsaken konstateres og
utbedres.
Varmeren starter og brenner i 2 – 3 minutter: Flammevakten (termobryter) reagerer ikke. Bytt
flammevakt. Man kan også måle ved 7-polig kontakt på varmeren. Blå kabel på stift 14 skal ha
spenning når varmeren brenner. Se elektrisk tegning .
Viften starter og går med fult turtall, men ingen funksjon på gløding og brenselpumpe:
Flammevakten står innkoblet. Mål stift 14, blå kabel. Hvis det er spenning må flammevakten
byttes.
Viftemotor starter og litt senere starter også brenselpumpen. Etter ca. 45 sekunder går viften opp
på fullt turtall og 3 – 4 minutter senere stopper varmeren: Mål om det er spenning ved
glødepluggen. Er dette i orden, demonter og kontroller glødepluggen. Defekt glødeplugg må
byttes.
Viften starter og går på lavt turtall, glødepluggen blir varm, 45 sekunder senere går viften opp på
fult turtall, ingen lyd fra brenselpumpen: Mål spenning på stift 7 og 10 grønn og rød/sort kabel.
Spenning på disse punkter skal være pulserende ca 3,9 volt. Hvis spenningen er riktig kan
brenselpumpen være defekt. Mangler det spenning må elektronikkenhet kontrolleres eller byttes.

Mistenker at den ikke får diesel?

På min Bavaria 32C fra 2010 med Mikuni dieselvarmer, er det en bryter på termostaten for varme (opp) og luftsirk(ned). Termostaten star ved hylla nær bavariapanel. Slår først på bryter på bavariapanel, og deretter slår jeg bryter på thermostat opp for varme. Når jeg slår av, setter jeg bryteren I midtstilling, slik at dieselvarmer får kjøle seg ned (kjenner på lufta). Deretter slås bryter på bavariapanel av.

Då har vi nästan lik bryter, jag har bytare till vänster och höger. Vänster skall ge värme och höger kall luft.

Skall prova igen att först slå på brytare på bavaria panelen sedan vippa brytare till vänster för att starta värmare.

Har också ett termostat hjul men hör inte att det klickar i den när jag vrir på den. Borde man inte höra när den slår in och ut?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...