Jankar Startet 1.September.2014 Link til dette innlegget Startet 1.September.2014 Noen som vet hvordan det er å ha båten på båtplass med utligger på bare rn side? Snakker om en 18fot daycruiser. Området har i utgangspunktet lite sjø. Kan få plass ut sesongen på annet sted, med utligger på begge sider, men da er prisen dobbelt så høy. Hva skal jeg gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.September.2014 Link til dette innlegget Svart 1.September.2014 (redigert) min ringe erfaring er - fra i sommer - at dersom utriggeren er bredere innerst, så må man være påpasselig med hvordan man fortøyer. Ligger du i "bås" her kan du lett sentrere båten slik at den ikke gnager borti, men legger du deg inntil utriggeren lengst til venstre, særlig om du ligger med hekke inn, vil du gnage borti. Ligg med baugen inn, eller litt ut fra brygga. Fest noen gode fendere til utriggeren der det er mest sannsynlig at den vil komme i kontakt med båten. Ut sesongen ville jeg sett på det som en kurant løsning, på sikt ville jeg prøvd å finne en bedre plass, men ikke til dobbel pris. Evt.kanskje du kan få lagt ut bøye/moringstau slik at båten kan holdes ute fra utriggeren. Ser flere slike løsninger der jeg ligger. Redigert 1.September.2014 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.September.2014 Link til dette innlegget Svart 1.September.2014 (redigert) Jeg vet det er mange båtplasser med folk som fisker ... men uteliggere, det er vel sjeldent? "UFB"-båtboere på den andre side ... men de er jo strengt tatt ikke uteliggere. (beklager. kunne ikke dy meg. svært allminnelig feil, jeg har nok gjort den selv også en del ganger.) Redigert 1.September.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.September.2014 Link til dette innlegget Svart 1.September.2014 Lå fleire sesonger med 27 fot på enkel uterigger. Tenkte aldri over at det var noe problem, Uteriggeren var 12 meter lang så det ble som å ligge longside på ei smal flytebrygge. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Otto R Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Vi erfarte i havna at en åpen båt som lå på en utrigger kantret, da lensepumpe tok kvelden og båt fyltes med vann. Båt kantret og motor (40 hk) havnet under vann. Det var rolig sjø der båt lå. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Snakk om å skremme vannet av en stakkar.... Båt fortøyd i en utriggeren har stor fare for å synke! Hør på Sæbø: fendre godt og fortøy som om det er longside. I tillegg har du ett ekstra fortøyningspunkt foran. Null problem. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Ja, det er nok mykje meir vanlig å ha tilsyn med båten når man kan gå på begge sider. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
glalaks Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Jeg har en utrigger til min båt. En 21 fot skibsplast. Det er i tilleg mye strøm. Ikke noe problem det. Men du må fendre godt og riktig, så ligger den stødig som fjell;) ligger med hekk inn jeg. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
hanto1 Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 0 problem har ligget slik i årevis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.