lippert Startet 2.September.2014 Link til dette innlegget Startet 2.September.2014 Båtkrasj i Osterfjorden "Jeg løp inn i styrhuset og satte båten i revers............." Ja, det er jeg som trekker en konklusjon uten noe som helst grunnlag når jeg antar at en autopilot var i bruk her. Men la ikke det bli en del av debatten, det fikk meg bare til å tenke på problemstillingen. Er det vanlig å forlate styreposisjonen dersom man har autopilot? Og for å avskjære en annen debatt. Dette er overhode ikke noe forsøk på henge ut noen og hadde jeg hatt autopilot så hadde jeg nok forlatt styreposisjonen ved noen anledninger. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
SveinHa Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Forlater OFTE førerplassen men holder likevel tilnærmet 100% utkikk. Ser det veldig an om der er trangt eller andre båter i nærheten. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lars H. Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Når jeg forlater utkikk ved autopilot, vurderer jeg alltid forholdene slik at ikke ikke noe uforutsett kan skje som kan føre til landkjenning, berøring med andre båter eller blåser med teiner/garn i den tiden båten er uten utkikk, . Så jeg tar jeg meg gjerne en tur under dekk for å sjekke PC'n eller å gå på dass. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjetil1 Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 De gangene jeg bruker autoen i marsjfart, sitter jeg på plassen. Bruker den da til å holde rett kurs. Er jeg i åpent oversiktelig farvann, kan jeg ha den på mens jeg forlater rattet i korte perioder for å lukke en åpen cabindør jeg har glemt eller ta ut flagget. Men da i tomgangsfart. Må jeg på dass, blir det å drive i fri. Liker ikke å gå uten hele oversikten og kontroll... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
marius Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Forlater førerplassen ofte, men bare i lavere hastighet. Hender ofte vi har måltider mens vi går, sitter da ved spisebordet med fjernkontrollen og har full oversikt. Toalettbesøk er også vanlig under fart på autopilot, dusjing på badeplattform likeså, men da må fruen følge med forover. Autopilot er helt fantastisk å ha i båt, bruker den alltid. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 (redigert) Forlater aldri Fb/akterdekk, eventuelt styrhus når jeg er underveis alene uten å clutche ut. Om Mor er med, får hun klar beskjed om å overta om så skjer. Ett av mine værste scenarioer er å falle overbord og se båten fortsetter med samme kurs og fart. Hva jeg ser som forsvarlig er selvfølgelig avhengig av båtype. Redigert 2.September.2014 av Sigurd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Setter alltid på autopilot under gange, på tomgang og med god oversikt så tar jeg av kalesjen,rydder og div.... Men i god marsjfart så sitter jeg ved førerplass eller på hartopp med fjernkontrollen rundt halsen. Topp å slippe å korrigere skuta støtt og stadig.....:) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Samme som de fleste skriver over ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ida Marie III Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Har ingen betenkeligheter med å forlate styreposisjon under fart med autopilot på. Men alltid i moderat fart, og god plass, og oversiktlig trafikk bilde.. Vi tar også måltider underveis vist det passer seg slik, har da en trådløs ved bordet, og god utsikt fra salongbordet Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 (redigert) Mine relasjoner til bruk av autopilot er naturligvis med en Saga27 relatert til max-hastighet på 7 knop! Autopilot er herlig i kjedelig farvann. På turen hjem mot Son fra Sverige, hadde jeg to strekk på 50 minutter med samme kurs. Herlig å da kun kunne holde utkikk og slippe å ratte i to timer. Redigert 2.September.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nives Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Autopiloten kommer raskt på etter å ha forlatt havn, Kan nok stå på akterdekket og dorge, mens auto er på. Men holder fremdeles utkikk. Forlater ikkje utkikk, eller beveger meg med fare for å gå i sjø, uten at andre har tatt over, Ellers kobles giret i fri. Men er flott å kunne rydde litt. enkel mat etc, mens en er under fart. Autopiloten er også en vel så god styrmann som meg, spesielt med sjø aktenfra. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Mariell Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 (redigert) Ofte. Før ankomst havn, frem på dekk klargjør fendere og tauverk. Etter avgang frempå dekk og tar inn fendere og toalett besøk, Er de vanligste årsakene. Men også ved matlaging, inspekjsjon, rydding, vask etc. Alt avhengig av hvor, når og hvor mange timer turen tar. En ørliten forskjell på innaskjærs og mitt I Skagerak. Redigert 2.September.2014 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
bermuda Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Så om jeg setter giret i fri og går på do betyr det det samme som rød over rød? Kjekt å vite. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Den skjønte jeg ikke Bermuda Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
bermuda Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Å la båten drive = NUC Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Så om jeg setter giret i fri og går på do betyr det det samme som rød over rød? Kjekt å vite. Fartøy ikke under kommando Tenker vel at du da er litt mere "home free" hvis noe skulle skje, men.... tror ikke jeg ville satset på at veldig mange av de som passerer vet hva det betyr. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Stemmer det. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Som den nevrotikeren jeg er, så trives jeg best i førersetet når autopiloten er på ( jeg ser vel at det ikke er noe spesielt ståsted blant skribentene i denne tråden, uten at jeg skal diagnostisere dem alle som nevrotikere). Besøk på dassen, og andre livsnødvendigheter, foregår med maskinen fristilt, og autopiloten frakoblet. Registrerer ofte at baugen peker i veldig annen retning når jeg er klar til å ta kontrollen igjen; en indikasjon på at min rutine ikke er helt på bærtur. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Lars H. Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Registrerer ofte at baugen peker i veldig annen retning når jeg er klar til å ta kontrollen igjen; en indikasjon på at min rutine ikke er helt på bærtur. Etter min mening indikerer det at du er HELT på bærtur. La autopiloten stå på når du er på dass og la båten gå på laveste hastighet, et par tre knop. Da forvirrer du ikke andre sjøfarende. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Jeg forlater rormannsplass for å: -Sette seil. -Berge seil. -Reve seil. -Gå på dass. -Smøre skive. -Koke kaffe. -Sjekke kartmaskina. -Hente ei bok. -Lese bok. -Og hva jeg ellers måtte finne på. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Går gjerne og tar meg en lur og lar noen andre holde utkikk. Er jeg alene så legger jeg bi om jeg må gå under dekk i mer enn 5ish minutter. Men da i farvann som jeg vurderer at det er trygt. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Er ikke dette helt avhengig av båttype, fart og fartsområde?. La oss slippe lov og regel-rytterne involvert her også. Jeg bedriver 99% stolpeseilas, mye alene, og bruker ap'en på min måte. Seilerne med ofte mer fritt oversiktlig manøverrom bruker den på sin måte. Opp til enhver å vurdere.... Og de aller fleste vurderer best hva som passer sitt eget bruk. La ikke "regulatorgjengen" få gratis-ideer for neste sprell og påfunn!! Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Forlate often styrposisjon. Men har ALTID først en 380 gr utkikk og eventuelt sjå på annet trafik. Men, often ikkje på styreplass, har en dradløs fjernkontroll for autopiloten ALTID på belte min.... Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
pacuare Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Er ikke ved styrepossisjon 95% av tiden underveis. Veldig stor forskjell på 7 knop og 30 knop. Det skal være veldig trangt før jeg står bak rattet. Har alltid kontroll på andre båter og grunner, hvis man har behov for å reagere raskt har man driti seg skikkelig ut. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Tarff på en svært hyggelig vestlending på Røst i sommer etter å ha krysset Vestfjorden i kajakken. Han fant ut helt selv, da han tok inn over seg at det faktisk kunne være nødvendig å holde utkikk til enhver tid for å unngå sammenstøt, at det å ta oppvasken og samtidig dure avgårde i blinde for autopilot kunne være en riktig så dårlig kombo.Jeg tror mange lener seg på at det har jo alltid gått bra før.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.