Jump to content

Har du autopilot. Hvor ofte forlater du da styreplassen?


lippert

Recommended Posts

Båtkrasj i Osterfjorden

 

"Jeg løp inn i styrhuset og satte båten i revers............."

 

Ja, det er jeg som trekker en konklusjon uten noe som helst grunnlag når jeg antar at en autopilot var i bruk her. Men la ikke det bli en del av debatten, det fikk meg bare til å tenke på problemstillingen. Er det vanlig å forlate styreposisjonen dersom man har autopilot?

 

Og for å avskjære en annen debatt. Dette er overhode ikke noe forsøk på henge ut noen og hadde jeg hatt autopilot så hadde jeg nok forlatt styreposisjonen ved noen anledninger.

mvh Knut Erik

Link to post

Forlater OFTE førerplassen men holder likevel tilnærmet 100% utkikk. Ser det veldig an om der er trangt eller andre båter i nærheten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Når jeg forlater utkikk ved autopilot, vurderer jeg alltid forholdene slik at ikke ikke noe uforutsett kan skje som kan føre til landkjenning, berøring med andre båter eller blåser med teiner/garn i den tiden båten er uten utkikk, . Så jeg tar jeg meg gjerne en tur under dekk for å sjekke PC'n eller å gå på dass.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

De gangene jeg bruker autoen i marsjfart, sitter jeg på plassen. Bruker den da til å holde rett kurs. Er jeg i åpent oversiktelig farvann, kan jeg ha den på mens jeg forlater rattet i korte perioder for å lukke en åpen cabindør jeg har glemt eller ta ut flagget. Men da i tomgangsfart. Må jeg på dass, blir det å drive i fri. Liker ikke å gå uten hele oversikten og kontroll...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Forlater aldri Fb/akterdekk, eventuelt styrhus når jeg er underveis alene uten å clutche ut. Om Mor er med, får hun klar beskjed om å overta om så skjer. Ett av mine værste scenarioer er å falle overbord og se båten fortsetter med samme kurs og fart. Hva jeg ser som forsvarlig er selvfølgelig avhengig av båtype.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post

Mine relasjoner til bruk av autopilot er naturligvis med en Saga27 relatert til max-hastighet på 7 knop! Autopilot er herlig i kjedelig farvann. På turen hjem mot Son fra Sverige, hadde jeg to strekk på 50 minutter med samme kurs. Herlig å da kun kunne holde utkikk og slippe å ratte i to timer.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Autopiloten kommer raskt på etter å ha forlatt havn, Kan nok stå på akterdekket og dorge, mens auto er på. Men holder fremdeles utkikk.

Forlater ikkje utkikk, eller beveger meg med fare for å gå i sjø, uten at andre har tatt over, Ellers kobles giret i fri. Men er flott å kunne rydde litt. enkel mat etc, mens en er under fart.

Autopiloten er også en vel så god styrmann som meg, spesielt med sjø aktenfra.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Ofte.

Før ankomst havn, frem på dekk klargjør fendere og tauverk. Etter avgang frempå dekk og tar inn fendere og toalett besøk, Er de vanligste årsakene.

Men også ved matlaging, inspekjsjon, rydding, vask etc.

Alt avhengig av hvor, når og hvor mange timer turen tar. En ørliten forskjell på innaskjærs og mitt I Skagerak.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Som den nevrotikeren jeg er, så trives jeg best i førersetet når autopiloten er på ( jeg ser vel at det ikke er noe spesielt ståsted blant skribentene i denne tråden, uten at jeg skal diagnostisere dem alle som nevrotikere). Besøk på dassen, og andre livsnødvendigheter, foregår med maskinen fristilt, og autopiloten frakoblet. Registrerer ofte at baugen peker i veldig annen retning når jeg er klar til å ta kontrollen igjen; en indikasjon på at min rutine ikke er helt på bærtur.

Laholm

Link to post
Registrerer ofte at baugen peker i veldig annen retning når jeg er klar til å ta kontrollen igjen; en indikasjon på at min rutine ikke er helt på bærtur.

 

Etter min mening indikerer det at du er HELT på bærtur. La autopiloten stå på når du er på dass og la båten gå på laveste hastighet, et par tre knop. Da forvirrer du ikke andre sjøfarende.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Er ikke dette helt avhengig av båttype, fart og fartsområde?. La oss slippe lov og regel-rytterne involvert her også. Jeg bedriver 99% stolpeseilas, mye alene, og bruker ap'en på min måte. Seilerne med ofte mer fritt oversiktlig manøverrom bruker den på sin måte. Opp til enhver å vurdere.... Og de aller fleste vurderer best hva som passer sitt eget bruk. La ikke "regulatorgjengen" få gratis-ideer for neste sprell og påfunn!!

Link to post

Tarff på en svært hyggelig vestlending på Røst i sommer etter å ha krysset Vestfjorden i kajakken. Han fant ut helt selv, da han tok inn over seg at det faktisk kunne være nødvendig å holde utkikk til enhver tid for å unngå sammenstøt, at det å ta oppvasken og samtidig dure avgårde i blinde for autopilot kunne være en riktig så dårlig kombo.

Jeg tror mange lener seg på at det har jo alltid gått bra før..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...