Lars H. Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Jeg tror mange lener seg på at det har jo alltid gått bra før.. Der tror jeg du tar feil. Les hele tråden, så tror jeg du får et annet syn på saken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mariell Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Er jeg 30nm fra land går det nok helt fint å bruke 4 minutter på oppvasken, der jeg tusler I 7 kn. Kan til og med ta 3 steg og ha utsyn 180 grader forrover, mellom hver kopp jeg vasker. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
SamH Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Tror dere hadde hatt godt av å oppleve ting fra offersiden.. De man ikke ser fordi man ikke ser etter vet man heller ikke hvor er.. Det er faktisk stadig noen en kommer utrivelig i nærheten av, om ikke daglig på tur langs kysten så ihvertfall flere ganger ukentlig, og som tydelig ikke har peiling hva som befinner seg foran baugen, evt driter i det, og selvfølgelig heller ikke svarer på anrop.. Det være seg lystbåter eller mindre fiskefartøy. (selvfølgelig ikke alle og helt klart ingen her...) Det blir en rutine etterhvert å tenke seg hvor jeg ville satt waypoints for autopiloten selv og så holde seg unna den kurslinja for å slippe å stresspadle seg unna blindgjengerene som kommer opp akterut.. Møtene og kryssende trafikk ser man som regel tidlig nok. Seilere eller de raskere båtene er sjelden problemet, de følger gjerne godt nok med.. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 (redigert) Enig at Kajakker kan være vansklig å oppdage før de er nærme, har dog aldri vært I nærheten av å komme opp I farlig situasjon med dem. Til det holder jeg for godt utkikk. Men har sett episode. spessielt I skumring og urolig sjø er det en utfordring å se dem. Hvorfor bruker ikke Kajakker en lten orange vimpel på en liten stang 50cm opp akterut. Betraktelig lettere å oppdage dem da. Men å har vel du fått deg AIS tranponder SamH? Redigert 2.September.2014 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
SamH Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Jeg har anskaffet en Vespermarine WM850, den er tiltenkt et par spesielle kryssinger hvor det blir nødvendig å sove i kajakken offshore.. Den blir for stor, tung og klumpete til vanlige turer.. Jeg er såvidt vites også den eneste med slikt utstyr i kajakk så ikke forvent det av kajakker generellt.. Jeg bruker gjerne vimpel på tur, men opplevelsen er desverre ganske lik mtp. de som ikke ser.. Den har også en lei tendens til å knekke når jeg går rundt.Her fremme på stranda i Danmark etter skagerakkryssing ifjor. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Litt off topic, men fint å se SamH på banen igjen. Telmarks egen selvutnevnte suicider!!! Kan du være så snill å gjøre meg en tjeneste?? Jeg er oppi kanalen et par uker hvert år og er en av faktiskt veldig mange som bryr seg. Problemet er at vi oppdager dere for seint! Av en eller annen grunn er mange kajakker/kanoer, og de oppi, dressa i full cammo. Vi ser dere for seint innover Norsjø/Flåvann/Kvitseidvann/Bandak. Ei lita stang med en vimpel/flagg gjør en himla forskjell, og vi kan sakke ned i tiide. Enkel løsning for en bedre sameksistens? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Fortsett å bry deg du, autopilot eller ei, poenget er at man holder tilstrekkelig utkikk og tilpasser fart og farvann etter forhold og sjøveisreglene :)Det er forøvrig ikke god kutyme med kamo i hav/turpadlemiljøet og absolutt høyst uvanlig, faktisk kan jeg ikke huske sist jeg så det .. Antageligvis er det tilreisende campingfiskere du har sett som til vanlig ikke padler hvor det er båttrafikk. Jeg tror nesten du bare må regne med mye rart på innlandsvann og avpasse deg etter det .. Vimpel er en utfordring for mange pga vanskeligheter med egenredning etter velt, redusert stabilitet, vindfølsomhet etc. og det er få som bruker det av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Det er jo stor forskjell avhengig av båttype og fart. Jeg befinner meg sjeldent på "styreposisjon" (og når det er helt nødvendig, f.eks. når vi ankommer havn - da får jeg som regel noen andre til å ta roret, mens jeg gjør meg klar til å hoppe i land med en tamp). Jeg holder stort sett 5 knop dersom jeg går for motor, og mellom 1 og 7 knop dersom jeg har seilene ute. Må jeg på do e.l. mens jeg går for motor i områder hvor det er litt trafikk, setter jeg ned hastigheten så mye som mulig, dvs omlag to knop. Jeg pleier også ofte å bruke radar med alarm dersom noe kommer inn i "vaktsona", men dessverre blir det ofte mange falske alarmer av det, det er et sant slit for hver passerende båt, samt mye tidsbruk på å kontinuerlig justere "vaktsona". Og ja, radaren "tar" kajakker også. Forøvrig har jeg til gode å faktisk vike for kajakker, de er som regel raskere enn meg, og velger som regel å holde seg langt unna bauglinja mi. Jeg har forøvrig fjernkontroll til autopilot, og store vindusflater innombords slik at jeg kan holde utkikk uten å gå ut i cockpit. Seilbåter generelt har to problemer, det blir ofte en stor blindsone bak genoaen, og det er ofte null utsikt forover fra kahytten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Å la båten drive = NUC Er det? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
index Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Hvorfor bruker ikke Kajakker en lten orange vimpel på en liten stang 50cm opp akterut. Betraktelig lettere å oppdage dem da. Som SamH sier så vil den være fryktelig i veien for egenredning, og også virke inn på stabiliteten. En kajakk er ikke verdens mest stabile farkost... Ellers så ser jeg ikke helt poenget med en halvmeter høy stang med vimpel, når det stikker opp en meter med padler like foran. Som attpåtil har en fargerik åre som går opp og ned. En sånn liten vimpel vil drukne litt i alt dette. Men friske farger på klær og kajakk er ikke dumt. Har truffet på en kar et par ganger med helsvart kajakk, klær og utstyr, og han er neimen ikke lett å se i skyggen langs kaier og andre steder.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Å legge bi er da ikke NUC? Vil den gengse (motor)båtfører forstå at en seilbåt som ligger bi ikke har veldig store muligheter til å manøvrere sånn på flekken (relativt sett, det tar ikke nødvendigvis såå langt tid, men kan gjøre det)? Eller vil de skjønne at båten ligger bi i det hele tatt? I forhold til andre seilbåter så er det vel hensiktsmessig å legge seg på bi med styrbord halser. ---- Svaret er vel at en ikke må gjøre det om det er andre båter i nærheten... Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Jeg forlater rormannsplass for å: -Sette seil. -Berge seil. -Reve seil. -Gå på dass. -Smøre skive. -Koke kaffe. -Sjekke kartmaskina. -Hente ei bok. -Lese bok. -Og hva jeg ellers måtte finne på. Veldig likt mine erfaringer. Bortsett fra -sjekk kartmaskina, (den står plassert ved rattet.) I tillegg: -ta inn / feste fendere -klargjøre fortøyningstau Ps: Har ikke benyttet autopiloten på flere år.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Det er ytterst få fritidsbåter som har lanterneføring NUC, og om det skulle være, så håper eg de har bedre kunnskap og fornuft en å signalisere NUC i skipslei for å få gå på toalettet. Ønsker meg autopilot, først og fremst for å slippe å ratte så mykje, men også for å kunne forlate førerstol for enkle ærend som å hente kaffikopp, smøre ei skive brød osv :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mariell Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Jeg bruker gjerne vimpel på tur, men opplevelsen er desverre ganske lik mtp. de som ikke ser.. Den har også en lei tendens til å knekke når jeg går rundt. Her fremme på stranda i Danmark etter skagerakkryssing ifjor. Danmark med Kajakk! Det star det respekt av. Hvor lang tid på overfarten over Skagerak? At vimpel gjør kajaken ustabil og vanskligere å snu, tenkte jeg ikke på en gang. Men stemmer sikkert. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
SamH Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Danmark med Kajakk! Det star det respekt av. Hvor lang tid på overfarten over Skagerak? 25 timer. (Tromlingene-Skiveren Camping) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Imponerende! Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.