PiperBill Startet 2.September.2014 Link til dette innlegget Startet 2.September.2014 Nettopp fått min 86 model Bever 740 sandblåst under vannlinje. Der var det mange lag med bunnstoff som skulle bort. Nå gjenstår den store jobben i å flekke småskader og ha på 4 – 5 strøk med primer. Gelcoat’en er ikke akkurat i prima stand. Det er mange små «pinholes» Noen få steder er det slitt ned til glassfiberen eller gelcoaten har løsnet i 2 – 3 mm flaker. Men det er ingen tegn til plastpest noe sted. Det er jo en gammel båt. Hadde det vært lurt å vente til våren med primer? Gi den god tid til å tørke over vinteren? Det er fristende å ta det nå mens jeg er i gang men hva synes dere vil gi best resultat? Cheers Bill Mysen Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
alfaalfa Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 (redigert) Tørking er viktig! Og det er varmere luft gjennom døgnet nå på høsten enn om våren, da gjerne nettene blir kaldere. Det gir god tørk, men det gir også god herding av primer... Dersom du har tid til våren til å vente til det blir over 5 grader på det kaldeste kan du vente til våren. Og om båten er våt eller du antar at den er vår er det best å vente til våren for å la den tørke. Men er den tørr og du vil ha god herding ville jeg primet nå. Det er mange strøk som skal til. Og viktig at dte herder godt - husk at siste strøk gjerne skal tas med første strøk av bunnstoff for god vedheft (avhengig av produsent) Redigert 3.September.2014 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Herde godt.... Det er viktig at du ikke venter for lenge mellom hvert strøk, da herder det for mye, og du må slipe før neste strøk for å få feste. Les og følg bruksanvisningen/databladene for produktet. Veldig viktig. Ellers er jeg enig i alfaalfas vurderinger. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
PiperBill Svart 4.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Tusen takk for gode råd. Jeg tror det er best å vente til våren. Da kan jeg bruker høsten til andre reparasjoner og utbedringer. Mye å henge fingrene i på en gammel båt. :-) Bill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
tobixen Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Det er enkelte her på BP som hevder at plastpest som oftest faktisk er en konsekvens av at fuktighet blir innesperret bak primer. http://www.baatwiki.no/wiki/Primer Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mulligan Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Lite er så innhyllet i myter som spørsmålet om primer og bunnstoff. Og malingprodusentene ler hele veien til banken. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 "Som oftest" er nok å overdrive etter min mening. Ut fra hvor tynt og dårlig med primer man ser på mange båter... så er min påstand at plastpest kommer av manglende priming (ikke priming, og/eller for tynt med primer, eller hull i primer) - som oftest. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Plastpest oppdages oftest om våren etter vinteropplag. Plastpest oppdages oftest under tjukke lag med epoksi. Hvis gelcoat er inntakt, har båten tilstrekkelig beskyttelse. Plastpest eksisterte ikke før epoksiprimer kom på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 (redigert) Gelcoat er altså vanntett. De skulle bare visst de som lager dette. Har du dette fra folk som produserer Gelcoat? Jeg har en eldre sjark som hyggelig båtnabo. Aldri hatt primer. Og nå er plastpesten så ille at det er byller på over desimetern i overflate som går langt inn i skroget. Ved siste slipping var de usikre på om dette nå gikk helt igjennom skrogsiden. Han ligger ute hele året og har selvpoelerende stoff. Han lurer på om det bare er å kassere eller om de klarer å få orden på det. For å fikse dette nå krever muligens mer en full sesong med tørking før han evt reparerer dette. Ikke så imponerende som statistikk, men ihvertfall ett case som ikke stemmer med de friske påstandene til Mulligan over. Les gjerne: http://www.alvøenmarina.no/old/html/body_osmose.html Redigert 4.September.2014 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 plastpesten så ille at det er byller på over desimetern i overflate som går langt inn i skroget Sikker på at de ikke er så store som fotballer? De er vel minst en håndball? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 (redigert) Byllene står ikke desimetern ut fra skroget, men er over desimeteren i utstrekning. Ganske ille å se på. Og de er kanskje 1-2 cm ut fra skroget på sitt høyeste ut fra skroget. Jeg oppfatter analysen fra Engelsviken Slip til å være ganske god når de vurderer kondemnering av skroget. Det må ellers være noe annet enn plastpest jeg tror du har opplevd om jeg forstår deg rett. Til trådtstarter: Jeg ville passet på at båten ikke blir utsatt for fuktighet nå over vinteren når skroget er slipt. For å hindre innestengt fukt til våren. For sikkerhetsskyld... Redigert 4.September.2014 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Engelsviken Slipp bør lære forskjellen på plastpest og støpefeil. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Imponerende Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Og alle sjarlatanene med superkurer mot plastpest ler også hele veien til banken. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Gelcoat er altså vanntett. De skulle bare visst de som lager dette. Har du dette fra folk som produserer Gelcoat? Gelcoat er en sekkebetegnelse. Omfatter mange forskjellige produkter. Gelcoat som brukes i båtsammenheng er laget av vinylester. Det er så tett det skal være. Dessuten har de fleste nyere båter et sjikt av isopolyester innenfor gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.