windy26 Startet 2.September.2014 Del på Facebook Startet 2.September.2014 Svinghjulsboltene hører til en volvo Tamd 41 , og jeg var ute etter hvor mye dem kan tåle/trekkes til med uten at dem kan ryke , vet at momentet på svinghjulet et 11,5 kg Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 hvordan er bolthodene merket? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 skal de ikke trekkes til med 113 Nm da ? (= 11,5 kgm) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TMe Svart 3.September.2014 Del på Facebook Svart 3.September.2014 Skal du dra til de ryker? Eller skal du bare vite tiltrekkingsmomentet? I så fall har du svaret over i Nm eller kpm. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 3.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2014 Har driti meg ut på momentet når jeg strammet til svinghjulet på motoren skulle vært 11,5 kg men har dratt ca 16-17kg ( 6,5kg+65 grader) det var veldig tungt å trekke til men nå er alt montert og er litt usikker om jeg må demontere alt igjen for å dra riktig moment ? Spørsmåle er om boltrer kan ryke på sikt da momentet et for høyt? Dem fleste vil nok si ja men derfor ønsker jeg mere en ekspert vurdering som går litt dypere når det gjelder bolter Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.September.2014 Del på Facebook Svart 3.September.2014 (redigert) merkingen på bolthodene forteller deg strekkfastheten..: http://www.lhe.no/Files/Fasthetsklasser.pdf har du kjørt på med 50% mer moment enn de skal ha så kan de nok, avhengig av styrkeklasse strekkes eller ryke....? Redigert 3.September.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
windy26 Svart 3.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2014 Tar ut kassa i dag demonterer boltre for å sjekke om dem har strekt seg eller fått skader da blir det riktig moment med blå locktit håper det hat gått bra med bolter og gjenger??! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.September.2014 Del på Facebook Svart 3.September.2014 Du gjør nok lurt i å bytte til nye bolter. Tar svinghjulet en tur på egenhånd er det snakk om store krefter. Dette er ikke noe man gambler med. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.September.2014 Del på Facebook Svart 3.September.2014 jeg ville nok også byttet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dude Svart 3.September.2014 Del på Facebook Svart 3.September.2014 Kan aldri tenke meg at dette ikke villet gått bra.. gjengene ville nok gitt seg lenge lenge før det er snakk om at bolten ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 3.September.2014 Del på Facebook Svart 3.September.2014 Det hadde gjerne gått bra, men er mykje tryggare å skifte boltar no. Gjengane holder nok lenger enn bolten, totalt areal på gjengeflatene overgår spenningsarealet på bolten, derav som mange nok har erfart oppigjennom, kan ein stramme ein bolt til den blir strekt av.... Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
TMe Svart 3.September.2014 Del på Facebook Svart 3.September.2014 Det er vel kostbare bolter dette da siden eieren vegrer seg for å kjøpe nye bolter. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 3.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2014 Boltene så fine ut og ikke noe skade på gjenger eller synlige strekk skader, ser ikke problemer med å bruke dem samme boltene , da er alt montert igjen med riktig moment Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 3.September.2014 Del på Facebook Svart 3.September.2014 Bolter som er overstrekt ser stort sett fine ut helt til de ryker.Billig forsikring å bytte dem.Hvis du vil ha tall så kikk raskt i Tingstad katalog ang. moment og strekkraft.Slike bolter strammes normalt til en veldig høy utnyttelse i stålet ved korrekt moment. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 3.September.2014 Del på Facebook Svart 3.September.2014 https://www.google.com/url?q=http://www.tingstad.no/upload_images/47982071955A42268608DCF2AD263AD4.pdf&sa=U&ei=04wHVIG4LuXnygPI64CoDA&ved=0CA4QFjAB&usg=AFQjCNElC5_mTsL6ev5ne83etabkKpogsA Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 3.September.2014 Del på Facebook Svart 3.September.2014 Viss du har strekkskruer som skal trekkest 6,5 kg pluss 65 grader så skal du ha det momentet. Du må jo ha fått di talla fra en plass? Viss du løsner strekkskruer så kan du kaste dem etterpå. da er di utstrekte og blir "dø" knekker elegant viss du prøver og dra opp momentet engang til. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Det du sier her stemmer bare ikke. hvor tar du det fra? på noen strekkbolter skal jo greiene varmkjøres, så løsnes, for så og trekke til med nytt moment.. Jeg har selv brukt strekkbolter og trukket de til med samme prosedyre som nye, oppnår rett moment toppakning holder tett og ingenting som knekker.. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 Mine bolter var i riktig lengde og gjenger var bra (ikke strekk bolter) sammenlignet med andre bolter av samme type , når det gjelder strekk bolter går det som regel på max lengde av bolten før den må skiftes , men noe leverandører sier det skal skiftes med nye , kommer litt på montasje sted Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 (redigert) Hva du enn gjør så ikke demonter dette og trekk de samme boltene til igjen med nytt moment, det er definitivt det verste du kan gjøre.. Demonterer du fordi du er redd for at boltene er strekt/overbelastet, så må du bytte til nye bolter.. De gamle vil strekkes engang til når du drar til med rett moment og du vil gjøre vondt værre.. Redigert 4.September.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Teerex Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Topplokksbolter er ofte strekkbolter og kan som regel brukes 3 ganger før de må byttes. Altså 2 demonteringer/monteringer før de må byttes neste gang. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Muren Motorsport Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Det du sier her stemmer bare ikke. hvor tar du det fra? på noen strekkbolter skal jo greiene varmkjøres, så løsnes, for så og trekke til med nytt moment.. Jeg har selv brukt strekkbolter og trukket de til med samme prosedyre som nye, oppnår rett moment toppakning holder tett og ingenting som knekker.. Jeg jobber med sakene til daglig.. som du sier så kan det forekomme att ting skal varmkjørest før du trekker det siste momentet, Men da er ikke bolten/skruen ferdig strekt før varmkjøring. Bruke oppigjen strekkskruer ville jeg aldri gjort. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 kommer jo an på styrkegraden, 10.9 og 12.9 bolter vil ikke strekkes mye før de kan finne på å ryke Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TMe Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Trådstarter tror han er smart som har spart noen kroner til nye bolter, men lur er han ikke og bør tenke litt på hva som kan skje om boltene løsner. Svinghjulet løsner fra veivakselen og herper denne. Får han stoppet motoren i tide er han heldig. Forlater svinghjulet motoren med eks. 3000rpm kutter det båten i to og dreper alt på sin ville ferd. Forhåpentlig løsner ikke svinghjulet, men kan likegodt gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Kan aldri tenke meg at dette ikke villet gått bra.. gjengene ville nok gitt seg lenge lenge før det er snakk om at bolten ryker. Stemmer vanligvis ikke. I en riktig designet forbindelse holder gjengene mer enn boltstammen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
larban Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Som ts har påpekat är det inte tal om streckbultar på denna. Dessa bultar återanvänds normalt. I verkstadshandboken för aktuell motor står inget om vare sig byte av bultar eller låsvätska på bult. Endast 65 NM + 60 gr. Jag hade också återanvänt dessa om motorn var min. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.