Jump to content

volvo Tamd 41, strekkfastheten på svinghjulsbolter?

windy26

Recommended Posts

skal de ikke trekkes til med 113 Nm da ? (= 11,5 kgm)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har driti meg ut på momentet når jeg strammet til svinghjulet på motoren skulle vært 11,5 kg men har dratt ca 16-17kg ( 6,5kg+65 grader) det var veldig tungt å trekke til men nå er alt montert og er litt usikker om jeg må demontere alt igjen for å dra riktig moment ? Spørsmåle er om boltrer kan ryke på sikt da momentet et for høyt? Dem fleste vil nok si ja men derfor ønsker jeg mere en ekspert vurdering som går litt dypere når det gjelder bolter

merkingen på bolthodene forteller deg strekkfastheten..:

http://www.lhe.no/Files/Fasthetsklasser.pdf

har du kjørt på med 50% mer moment enn de skal ha så kan de nok, avhengig av styrkeklasse strekkes eller ryke....?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hva du enn gjør så ikke demonter dette og trekk de samme boltene til igjen med nytt moment, det er definitivt det verste du kan gjøre.. Demonterer du fordi du er redd for at boltene er strekt/overbelastet, så må du bytte til nye bolter.. De gamle vil strekkes engang til når du drar til med rett moment og du vil gjøre vondt værre..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Topplokksbolter er ofte strekkbolter og kan som regel brukes 3 ganger før de må byttes.

Altså 2 demonteringer/monteringer før de må byttes neste gang.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det du sier her stemmer bare ikke. hvor tar du det fra?

på noen strekkbolter skal jo greiene varmkjøres, så løsnes, for så og trekke til med nytt moment..

Jeg har selv brukt strekkbolter og trukket de til med samme prosedyre som nye, oppnår rett moment toppakning holder tett og ingenting som knekker..

Jeg jobber med sakene til daglig.. som du sier så kan det forekomme att ting skal varmkjørest før du trekker det siste momentet, Men da er ikke bolten/skruen ferdig strekt før varmkjøring. Bruke oppigjen strekkskruer ville jeg aldri gjort.

Trådstarter tror han er smart som har spart noen kroner til nye bolter, men lur er han ikke og bør tenke litt på hva som kan skje om boltene løsner.

Svinghjulet løsner fra veivakselen og herper denne. Får han stoppet motoren i tide er han heldig.

Forlater svinghjulet motoren med eks. 3000rpm kutter det båten i to og dreper alt på sin ville ferd.

Forhåpentlig løsner ikke svinghjulet, men kan likegodt gjøre det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...