Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

dieselfan skrev for 1 time siden:

 

Har de endret tiltrekning fordi de har endret toppakning eller fått nye erfaringsdata relatert til toppakningen?

 

Mange gode poenger i denne tråden.

For egen del skyr jeg "korte" bolter og særlig når de kombineres med kort "fri" lengde.

 

For att TS skulle få løsnet boltene han hadde dratt til så det holdt, så måtte han trolig påføre bolten enda 6-9% i peek moment.

Det er årsaken til at jeg hadde byttet bolter.

 

Her må du nok lese en gang til :saint: Det er på svinghjulet de har endret tiltrekning.

 

Boltene er M12 x 60 fingjenget. Nye bolter er merket 10.9 men ingenting på de gamle fra 1998 til min 4,2L VM motor.

Jeg monterte nettopp tilbake et svinghjul på en 2006-modell 2,8 ES 200, og da brukte jeg 75 grader i følge VM Motori sin manual som var den jeg fant på nett. Man kan jo bestille manual fra Mercury, men det blir jo ofte ikke gjort i tide... Brukte de gamle boltene, de har neppe vært rørt tidligere.

 

Pussig sak forresten. Eieren hadde hørt rare lyder fra motoren og det ble gjort noen utbedringer som man antok kunne være årsaken.

Men så ble lydene isteden verre etterhvert. Det viste seg etter demontering at mellom svinghjul og svinghjulskåpe så raslet det to knekte M8 pinnebolter og to muttere rundt omkring. De tilhørte bakre veivlagerholder (av aluminium) som har 6 slike pinnebolter som går gjennom svinghjulskåpa. En litt spesiell VM-patent blant flere.

Hvorfor disse to pinneboltene hadde knekt av er det ingen som klarer å forstå. De hadde ikke skrudd seg ut på forhånd. Og det er jo egentlig ingen særlig belastning på boltene, de holder jo bare denne veivlager/simmerringholderen på plass i blokka, med thrustlagere foran og bak.

 

Nå har jeg  altså ikke tilgang til Mercruisers servicemanual for disse oppgraderte 2,8L 200 hk motorene fra 2006 (manual #42). Kun manual #22 fra februar 2002. Det finnes også et supplement til manual #22 fra september 2002 som jeg må få tak i. Dvs. det finnes en ny manual som dekker 1997-2006 nå. Partnr. 90-860074A01 (1293563 hos Ravns Garage).

Så er jo litt nysgjerrig på hva som står i de nye. Og hva slags prosedyre jeg bør bruke på min motor fra 1998. 110 Nm virker egentlig litt lite på disse boltene.

Men vil jo anta at VM Motoris servicemanual fra 2006 som også gjelder motorserier fra 1997 og oppover uansett er korrekt. Det er jo tross alt de som har produsert motorene.

 

 

bolter.jpg

Teerex

Teerex

dieselfan skrev for 1 time siden:

 

Har de endret tiltrekning fordi de har endret toppakning eller fått nye erfaringsdata relatert til toppakningen?

 

Mange gode poenger i denne tråden.

For egen del skyr jeg "korte" bolter og særlig når de kombineres med kort "fri" lengde.

 

For att TS skulle få løsnet boltene han hadde dratt til så det holdt, så måtte han trolig påføre bolten enda 6-9% i peek moment.

Det er årsaken til at jeg hadde byttet bolter.

 

Her må du nok lese en gang til :saint: Det er på svinghjulet de har endret tiltrekning.

 

Boltene er M12 x 60 fingjenget. Nye bolter er merket 10.9 men ingenting på de gamle fra 1998 til min 4,2L VM motor.

Jeg monterte nettopp tilbake et svinghjul på en 2006-modell 2,8 ES 200, og da brukte jeg 75 grader i følge VM Motori sin manual som var den jeg fant på nett. Man kan jo bestille manual fra Mercury, men det blir jo ofte ikke gjort i tide... Brukte de gamle boltene, de har neppe vært rørt tidligere.

 

Pussig sak forresten. Eieren hadde hørt rare lyder fra motoren og det ble gjort noen utbedringer som man antok kunne være årsaken.

Men så ble lydene isteden verre etterhvert. Det viste seg etter demontering at mellom svinghjul og svinghjulskåpe så raslet det to knekte M8 pinnebolter og to muttere rundt omkring. De tilhørte bakre veivlagerholder (av aluminium) som har 6 slike pinnebolter som går gjennom svinghjulskåpa. En litt spesiell VM-patent blant flere.

Hvorfor disse to pinneboltene hadde knekt av er det ingen som klarer å forstå. De hadde ikke skrudd seg ut på forhånd. Og det er jo egentlig ingen særlig belastning på boltene, de holder jo bare denne veivlager/simmerringholderen på plass i blokka, med thrustlagere foran og bak.

 

Nå har jeg  altså ikke tilgang til Mercruisers servicemanual for disse oppgraderte 2,8L 200 hk motorene fra 2006 (manual #42). Kun manual #22 fra februar 2002. Det finnes også et supplement til manual #22 fra september 2002 som jeg må få tak i. Dvs. det finnes en ny manual som dekker 1997-2006 nå. Varenr. 1293563 hos Ravns Garage.

Så er jo litt nysgjerrig på hva som står i de nye. Og hva slags prosedyre jeg bør bruke på min motor fra 1998. 110 Nm virker egentlig litt lite på disse boltene.

Men vil jo anta at VM Motoris servicemanual fra 2006 som også gjelder motorserier fra 1997 og oppover uansett er korrekt. Det er jo tross alt de som har produsert motorene.

 

 

bolter.jpg

Teerex

Teerex

dieselfan skrev for 1 time siden:

 

Har de endret tiltrekning fordi de har endret toppakning eller fått nye erfaringsdata relatert til toppakningen?

 

Mange gode poenger i denne tråden.

For egen del skyr jeg "korte" bolter og særlig når de kombineres med kort "fri" lengde.

 

For att TS skulle få løsnet boltene han hadde dratt til så det holdt, så måtte han trolig påføre bolten enda 6-9% i peek moment.

Det er årsaken til at jeg hadde byttet bolter.

 

Her må du nok lese en gang til :saint: Det er på svinghjulet de har endret tiltrekning.

 

Boltene er M12 x 60 fingjenget. Nye bolter er merket 10.9 men ingenting på de gamle fra 1998 til min 4,2L VM motor.

Jeg monterte nettopp tilbake et svinghjul på en 2006-modell 2,8 ES 200, og da brukte jeg 75 grader i følge VM Motori sin manual som var den jeg fant på nett. Man kan jo bestille manual fra Mercury, men det blir jo ofte ikke gjort i tide... Brukte de gamle boltene, de har neppe vært rørt tidligere.

 

Pussig sak forresten. Eieren hadde hørt rare lyder fra motoren og det ble gjort noen utbedringer som man antok kunne være årsaken.

Men så ble lydene isteden verre etterhvert. Det viste seg etter demontering at mellom svinghjul og svinghjulskåpe så raslet det to knekte M8 pinnebolter og to muttere rundt omkring. De tilhørte bakre veivlagerholder (av aluminium) som har 6 slike pinnebolter som går gjennom svinghjulskåpa. En litt spesiell VM-patent blant flere.

Hvorfor disse to pinneboltene hadde knekt av er det ingen som klarer å forstå. De hadde ikke skrudd seg ut på forhånd. Og det er jo egentlig ingen særlig belastning på boltene, de holder jo bare denne veivlager/simmerringholderen på plass i blokka, med thrustlagere foran og bak.

 

Nå har jeg  altså ikke tilgang til Mercruisers servicemanual for disse oppgraderte 2,8L 200 hk motorene fra 2006 (manual #42). Kun manual #22 fra februar 2002. Det finnes også et supplement til manual #22 fra september 2002 som jeg må få tak i.

Så er jo litt nysgjerrig på hva som står i de nye. Og hva slags prosedyre jeg bør bruke på min motor fra 1998. 110 Nm virker egentlig litt lite på disse boltene.

Men vil jo anta at VM Motoris servicemanual fra 2006 som også gjelder motorserier fra 1997 og oppover uansett er korrekt. Det er jo tross alt de som har produsert motorene.

 

 

bolter.jpg

Teerex

Teerex

dieselfan skrev for 1 time siden:

 

Har de endret tiltrekning fordi de har endret toppakning eller fått nye erfaringsdata relatert til toppakningen?

 

Mange gode poenger i denne tråden.

For egen del skyr jeg "korte" bolter og særlig når de kombineres med kort "fri" lengde.

 

For att TS skulle få løsnet boltene han hadde dratt til så det holdt, så måtte han trolig påføre bolten enda 6-9% i peek moment.

Det er årsaken til at jeg hadde byttet bolter.

 

Her må du nok lese en gang til :saint: Det er på svinghjulet de har endret tiltrekning.

 

Boltene er M12 x 60 fingjenget. Nye bolter er merket 10.9 men ingenting på de gamle fra 1998 til min 4,2L VM motor.

Jeg monterte nettopp tilbake et svinghjul på en 2006-modell 2,8 ES 200, og da brukte jeg 75 grader i følge VM Motori sin manual som var den jeg fant på nett. Man kan jo bestille manual fra Mercury, men det blir jo ofte ikke gjort i tide... Brukte de gamle boltene, de har neppe vært rørt tidligere.

 

Pussig sak forresten. Eieren hadde hørt rare lyder fra motoren og det ble gjort noen utbedringer som man antok kunne være årsaken.

Men så ble lydene isteden verre etterhvert. Det viste seg etter demontering at mellom svinghjul og svinghjulskåpe så raslet det to knekte M8 pinnebolter og to muttere rundt omkring. De tilhørte bakre veivlagerholder (av aluminium) som har 6 slike pinnebolter som går gjennom svinghjulskåpa. En litt spesiell VM-patent blant flere.

Hvorfor disse to pinneboltene hadde knekt av er det ingen som klarer å forstå. De hadde ikke skrudd seg ut på forhånd. Og det er jo egentlig ingen særlig belastning på boltene, de holder jo bare denne veivlager/simmerringholderen på plass i blokka, med thrustlagere foran og bak.

 

Nå har jeg  altså ikke tilgang til Mercruisers servicemanual for disse oppgraderte 2,8L 200 hk motorene fra 2006 (manual #42). Kun manual #22 fra februar 2002. Det finnes også et supplement til manual #22 fra september 2002 som jeg må få tak i.

Så er jo litt nysgjerrig på hva som står i de nye. Og hva slags prosedyre jeg bør bruke på min motor fra 1998. 110 Nm virker egentlig litt lite på disse boltene.

Vil jo anta at VM Motoris servicemanual fra 2006 som også gjelder motorserier fra 1997 og oppover uansett er korrekt. Det er jo tross alt de som har produsert motorene.

 

 

bolter.jpg

Teerex

Teerex

dieselfan skrev for 1 time siden:

 

Har de endret tiltrekning fordi de har endret toppakning eller fått nye erfaringsdata relatert til toppakningen?

 

Mange gode poenger i denne tråden.

For egen del skyr jeg "korte" bolter og særlig når de kombineres med kort "fri" lengde.

 

For att TS skulle få løsnet boltene han hadde dratt til så det holdt, så måtte han trolig påføre bolten enda 6-9% i peek moment.

Det er årsaken til at jeg hadde byttet bolter.

 

Her må du nok lese en gang til :saint: Det er på svinghjulet de har endret tiltrekning.

 

Boltene er M12 x 60 fingjenget. Nye bolter er merket 10.9 men ingenting på de gamle fra 1998 til min 4,2L VM motor.

Jeg monterte nettopp tilbake et svinghjul på en 2006-modell 2,8 ES 200, og da brukte jeg 75 grader i følge VM Motori sin manual som var den jeg fant på nett. Man kan jo bestille manual fra Mercury, men det blir jo ofte ikke gjort i tide... Brukte de gamle boltene, de har neppe vært rørt tidligere.

 

Pussig sak forresten. Eieren hadde hørt rare lyder fra motoren og det ble gjort noen utbedringer som man antok kunne være årsaken.

Men så ble lydene isteden verre etterhvert. Det viste seg etter demontering at mellom svinghjul og svinghjulskåpe så raslet det to knekte M8 pinnebolter og to muttere rundt omkring. De tilhørte bakre veivlagerholder (av aluminium) som har 6 slike pinnebolter som går gjennom svinghjulskåpa. En litt spesiell VM-patent blant flere.

Hvorfor disse to pinneboltene hadde knekt av er det ingen som klarer å forstå. De hadde ikke skrudd seg ut på forhånd. Og det er jo egentlig ingen særlig belastning på boltene, de holder jo bare denne veivlager/simmerringholderen på plass i blokka, med thrustlagere foran og bak.

 

Nå har jeg  altså ikke tilgang til Mercruisers servicemanual for disse 2,8L motorene fra 2006 (manual #42). Kun manual #22 fra februar 2002. Det finnes også et supplement til manual #22 fra september 2002 som jeg må få tak i.

Så er jo litt nysgjerrig på hva som står i de nye. Og hva slags prosedyre jeg bør bruke på min motor fra 1998. 110 Nm virker egentlig litt lite på disse boltene.

Vil jo anta at VM Motoris servicemanual fra 2006 som også gjelder motorserier fra 1997 og oppover uansett er korrekt. Det er jo tross alt de som har produsert motorene.

 

 

bolter.jpg

Teerex

Teerex

dieselfan skrev for 1 time siden:

 

Har de endret tiltrekning fordi de har endret toppakning eller fått nye erfaringsdata relatert til toppakningen?

 

Mange gode poenger i denne tråden.

For egen del skyr jeg "korte" bolter og særlig når de kombineres med kort "fri" lengde.

 

For att TS skulle få løsnet boltene han hadde dratt til så det holdt, så måtte han trolig påføre bolten enda 6-9% i peek moment.

Det er årsaken til at jeg hadde byttet bolter.

 

Her må du nok lese en gang til :saint: Det er på svinghjulet de har endret tiltrekning.

 

Boltene er M12 x 60 fingjenget. Nye bolter er merket 10.9 men ingenting på de gamle fra 1998 til min 4,2L VM motor.

Jeg monterte nettopp tilbake et svinghjul på en 2006-modell 2,8 ES 200, og da brukte jeg 75 grader i følge VM Motori sin manual som var den jeg fant på nett. Man kan jo bestille manual fra Mercury, men det blir jo ofte ikke gjort i tide... Brukte de gamle boltene, de har neppe vært rørt tidligere.

 

Pussig sak forresten. Eieren hadde hørt rare lyder fra motoren og det ble gjort noen utbedringer som man antok kunne være årsaken.

Men så ble lydene isteden verre etterhvert. Det viste seg etter demontering at mellom svinghjul og svinghjulskåpe så raslet det to knekte M8 pinnebolter og to muttere rundt omkring. De tilhørte bakre veivlagerholder (av aluminium) som har 6 slike pinnebolter som går gjennom svinghjulskåpa. En litt spesiell VM-patent blant flere.

Hvorfor disse to pinneboltene hadde knekt av er det ingen som klarer å forstå. De hadde ikke skrudd seg ut på forhånd. Og det er jo egentlig ingen særlig belastning på boltene, de holder jo bare denne veivlager/simmerringholderen på plass i blokka, med thrustlagere foran og bak.

 

Nå har jeg  altså ikke tilgang til Mercruisers servicemanual for disse motorene fra 2006 (manual #42). Kun manual #22 fra februar 2002. Det finnes også et supplement til manual #22 fra september 2002 som jeg må få tak i.

Så er jo litt nysgjerrig på hva som står i de nye. Og hva slags prosedyre jeg bør bruke på min motor fra 1998. 110 Nm virker egentlig litt lite på disse boltene.

Vil jo anta at VM Motoris servicemanual fra 2006 som også gjelder motorserier fra 1997 og oppover uansett er korrekt. Det er jo tross alt de som har produsert motorene.

 

 

bolter.jpg

Teerex

Teerex

dieselfan skrev for 1 time siden:

 

Har de endret tiltrekning fordi de har endret toppakning eller fått nye erfaringsdata relatert til toppakningen?

 

Mange gode poenger i denne tråden.

For egen del skyr jeg "korte" bolter og særlig når de kombineres med kort "fri" lengde.

 

For att TS skulle få løsnet boltene han hadde dratt til så det holdt, så måtte han trolig påføre bolten enda 6-9% i peek moment.

Det er årsaken til at jeg hadde byttet bolter.

 

Her må du nok lese en gang til :saint: Det er på svinghjulet de har endret tiltrekning.

 

Boltene er M12 x 60 fingjenget. Nye bolter er merket 10.9 men ingenting på de gamle fra 1998 til min 4,2L VM motor.

Jeg monterte nettopp tilbake et svinghjul på en 2006-modell 2,8 ES 200, og da brukte jeg 75 grader i følge VM Motori sin manual som var den jeg fant på nett. Man kan jo bestille manual fra Mercury, men det blir jo ofte ikke gjort i tide... Brukte de gamle boltene, de har neppe vært rørt tidligere.

 

Pussig sak forresten. Eieren hadde hørt rare lyder fra motoren og det ble gjort noen utbedringer som man antok kunne være årsaken.

Men så ble lydene isteden verre etterhvert. Det viste seg etter demontering at mellom svinghjul og svinghjulskåpe så raslet det to knekte M8 pinnebolter og to muttere rundt omkring. De tilhørte bakre veivlagerholder (av aluminium) som har 6 slike pinnebolter som går gjennom svinghjulskåpa. En litt spesiell VM-patent blant flere.

Hvorfor disse to pinneboltene hadde knekt av er det ingen som klarer å forstå. De hadde ikke skrudd seg ut på forhånd. Og det er jo egentlig ingen særlig belastning på boltene, de holder jo bare denne veivlager/simmerringholderen på plass i blokka, med thrustlagere foran og bak.

 

Nå har jeg  altså ikke tilgang til Mercruisers servicemanual for disse motorene fra 2006 (manual #42). Kun manual #22 fra 2002. 

Så er jo litt nysgjerrig på hva som står i den nye. Og hva slags prosedyre jeg bør bruke på min motor fra 1998. 110 Nm virker egentlig litt lite på disse boltene.

Vil jo anta at VM Motoris servicemanual fra 2006 som også gjelder motorserier fra 1997 og oppover uansett er korrekt. Det er jo tross alt de som har produsert motorene.

 

 

bolter.jpg

Teerex

Teerex

dieselfan skrev 1 time siden:

 

Har de endret tiltrekning fordi de har endret toppakning eller fått nye erfaringsdata relatert til toppakningen?

 

Mange gode poenger i denne tråden.

For egen del skyr jeg "korte" bolter og særlig når de kombineres med kort "fri" lengde.

 

For att TS skulle få løsnet boltene han hadde dratt til så det holdt, så måtte han trolig påføre bolten enda 6-9% i peek moment.

Det er årsaken til at jeg hadde byttet bolter.

 

Her må du nok lese en gang til :saint: Det er på svinghjulet de har endret tiltrekning.

 

Boltene er M12 x 60 fingjenget. Nye bolter er merket 10.9 men ingenting på de gamle fra 1998 til min 4,2L VM motor.

Jeg monterte nettopp tilbake et svinghjul på en 2006-modell 2,8 ES 200, og da brukte jeg 75 grader i følge VM Motori sin manual som var den jeg fant på nett. Man kan jo bestille manual fra Mercury, men det blir jo ofte ikke gjort i tide... Brukte de gamle boltene, de har neppe vært rørt tidligere.

 

Pussig sak forresten. Eieren hadde hørt rare lyder fra motoren og det ble gjort noen utbedringer som man antok var årsaken.

Men så ble lydene isteden verre etterhvert. Det viste seg etter demontering at mellom svinghjul og svinghjulskåpe så raslet det to knekte M8 pinnebolter og to muttere rundt omkring. De tilhørte bakre veivlagerholder (av aluminium) som har 6 slike pinnebolter som går gjennom svinghjulskåpa. En litt spesiell VM-patent blant flere.

Hvorfor disse to pinneboltene hadde knekt av er det ingen som klarer å forstå. De hadde ikke skrudd seg ut på forhånd. Og det er jo egentlig ingen særlig belastning på boltene, de holder jo bare denne veivlager/simmerringholderen på plass i blokka, med thrustlagere foran og bak.

 

Nå har jeg  altså ikke tilgang til Mercruisers servicemanual for disse motorene fra 2006 (manual #42). Kun manual #22 fra 2002. 

Så er jo litt nysgjerrig på hva som står i den nye. Og hva slags prosedyre jeg bør bruke på min motor fra 1998. 110 Nm virker egentlig litt lite på disse boltene.

Vil jo anta at VM Motoris servicemanual fra 2006 som også gjelder motorserier fra 1997 og oppover uansett er korrekt. Det er jo tross alt de som har produsert motorene.

 

 

bolter.jpg



×
×
  • Create New...