Jump to content

Edit History

Ventus

Ventus

2 hours ago, Ventus said:

Når man velger "metode" må man også vurdere krav til presisjon ift. ønskelig forspenning.

Variasjonen for både bolt, gods, smøring og verktøy til sammen skaper et relativt bredt utfallsrom.

Momenttiltrekking er en "grov" metode. Moment + grader noe "finere" (kontakt + gjengestigning = bedre kontroll over strekket). Faktisk målt strekk/last er den "gode". Men ikke alltid så veldig praktisk, effektivt eller påkrevd.

NASA hadde en fin test for mange år siden - får se om jeg graver den frem (når diskusjonen virkelig tar av...)

Dette er muligens ikke den jeg hadde i tankene (den dekket både make-up og break-up torque vs. preload) men i

llustrerer godt nok...)

https://standards.nasa.gov/sites/default/files/nasa-std-5020a.pdf

image.png.7e86b079e74f33bd7797847fd54128d3.png

Ventus

Ventus

2 hours ago, Ventus said:

Når man velger "metode" må man også vurdere krav til presisjon ift. ønskelig forspenning.

Variasjonen for både bolt, gods, smøring og verktøy til sammen skaper et relativt bredt utfallsrom.

Momenttiltrekking er en "grov" metode. Moment + grader noe "finere" (kontakt + gjengestigning = bedre kontroll over strekket). Faktisk målt strekk/last er den "gode". Men ikke alltid så veldig praktisk, effektivt eller påkrevd.

NASA hadde en fin test for mange år siden - får se om jeg graver den frem (når diskusjonen virkelig tar av...)

Dette er muligens ikke den jeg hadde i tankene (den dekket både make-up og break-up torque vs. preload) men illustrerer godt nok...)

image.png.7e86b079e74f33bd7797847fd54128d3.png

• Create New...