Jump to content

Edit History

dieselfan

dieselfan

Teerex skrev for 19 timer siden:

Det er M12x1.25.

Lengden er 60 mm, gjenger nesten hele veien.

Boltene skal oljes på gjenger og under hodet.

Bolten går ca 31 mm inn i veiva.

Med fri lengde, mener du ugjenget parti?

 

Nei, med fri lengde snakker vi det området hvor bolten går i "frihull" merket "A" på ditt modifiserte bilde.

Den frie lengden er den lengden (+2-3 gjenger avhengig av materiale i bolt og motstående) av bolten som vil forlenges ved tiltrekning.

Din forbindelse har ca 28mm effektiv gjengelengde i inngrep. Grovt regnet så er 28/11=2,5 x materialdiameter, noe som føles godt og sikkert :yesnod:  Alt over 2D er godt i stål :thumbsup:

Noe du sikkert har sett i mange veiver og topplokk (puuh, der svinger jeg innom topplokk igjen...) er at det er borret ut frihull 10-20mm inn i akselen, det kan være for å komme til tykkere gods med ofte er det heller for å øke fri lengde på boltene !!!

Det kunne en vurdert i ditt tilfelle også. Det er trolig mer verdt for applikasjonen å ha 3D i fri lengde på gjengene (og dermed 2D i virksom gjengelengde) enn 2.5 / 2.5.  Var den min ville jeg trolig valgt 2,2D / 2,8D om boltprodusenten ikke fulgte de kvalitetsoppfølgingskrav som jeg ville ønsket...

Ser av bildene at dine gjenger er rullede gjenger og ikke skjærte... noe som gjør dem enda sterkere :wink:

 

Som mthoms nevner over så glem ikke friksjonen.

Boltene har som hovedoppgave å holde veiv og svinghjul sammen med tilstrekkelig kraft til at friksjonen ikke overvinnes og svinghjulet slipper... da er det fase to... nå får boltene skjærspenningene... og da går det som regel :diving:

 

Dersom disse boltene hadde hatt null forlengelse kan en IKKE lagre den nødvendige kraften over tid.

Jo kortere en forbindelses frie lengde er, jo mer risikabelt/komplisert er det å lagre kraften.

Jo lengre fri lengde en kan få plass til, jo sikrere forbindelse, bedre varighet +++

 

Tilbake til topplokket... (bare en kort tur) på den tiden hvor BMWs designsjef uttalte at de skulle være der for de kundene som ønsket et lavt panser. For å få til det fokuserte de på "kompakte topplokk" og de la motoren 28 grader ?

En av løsningene var kortere topplokksbolter, med mindre fri lengde... gikk det bra? Nei. Hvor lenge holdt de toppakningene? 120' km? 

PSA gikk samtidig andre veien. De skulle reise seg etter et seriøst rustproblem og brukte ingeniørskolene til å jakte på detaljer som kunne øke levetiden / redusere antall verkstedbesøk på bilene for å forbedre ryktet

En av studiene som ble benyttet av PSA var en ide om å sette inn lengre topplokksbolter , sette inn hylser for å slippe å maskinere om toppene. Boltene tok de fra en eksisterende dieselmotor og brukte på bensinmotorene. Innført høsten 1988 tror jeg.

Kostnaden var minimal, toppakningene holdt 3-400 000 km... ryktet ble for bra og hylsene ble tatt bort :crazy:  :clap:

 

Relevansen ligger i det å forstå hvor viktig det er å ha en kraftreserve i bolten der det er nødvendig... over tid.

Det er ikke forenelig med korte frie forbindelser.

 

 

Teerex marked.jpg

dieselfan

dieselfan

Teerex skrev for 19 timer siden:

Det er M12x1.25.

Lengden er 60 mm, gjenger nesten hele veien.

Boltene skal oljes på gjenger og under hodet.

Bolten går ca 31 mm inn i veiva.

Med fri lengde, mener du ugjenget parti?

 

Nei, med fri lengde snakker vi det området hvor bolten går i "frihull" merket "A" på ditt modifiserte bilde.

Den frie lengden er den lengden (+2-3 gjenger avhengig av materiale i bolt og motstående) av bolten som vil forlenges ved tiltrekning.

Din forbindelse har ca 28mm effektiv gjengelengde i inngrep. Grovt regnet så er 28/11=2,5 x materialdiameter, noe som føles godt og sikkert :yesnod:  Alt over 2D er godt i stål :thumbsup:

Noe du sikkert har sett i mange veiver og topplokk (puuh, der svinger jeg innom topplokk igjen...) er at det er borret ut frihull 10-20mm inn i akselen, det kan være for å komme til tykkere gods med ofte er det heller for å øke fri lengde på boltene !!!

Det kunne en vurdert i ditt tilfelle også. Det er trolig mer verdt for applikasjonen å ha 3D i fri lengde på gjengene (og dermed 2D i virksom gjengelengde) enn 2.5 vs 2.5.  Var den min ville jeg trolig valgt 2,2D / 2,8D om boltprodusenten ikke fulgte de kvalitetsoppfølgingskrav som jeg ville ønsket...

Ser av bildene at dine gjenger er rullede gjenger og ikke skjærte... noe som gjør dem enda sterkere :wink:

 

Som mthoms nevner over så glem ikke friksjonen.

Boltene har som hovedoppgave å holde veiv og svinghjul sammen med tilstrekkelig kraft til at friksjonen ikke overvinnes og svinghjulet slipper... da er det fase to... nå får boltene skjærspenningene... og da går det som regel :diving:

 

Dersom disse boltene hadde hatt null forlengelse kan en IKKE lagre den nødvendige kraften over tid.

Jo kortere en forbindelses frie lengde er, jo mer risikabelt/komplisert er det å lagre kraften.

Jo lengre fri lengde en kan få plass til, jo sikrere forbindelse, bedre varighet +++

 

Tilbake til topplokket... (bare en kort tur) på den tiden hvor BMWs designsjef uttalte at de skulle være der for de kundene som ønsket et lavt panser. For å få til det fokuserte de på "kompakte topplokk" og de la motoren 28 grader ?

En av løsningene var kortere topplokksbolter, med mindre fri lengde... gikk det bra? Nei. Hvor lenge holdt de toppakningene? 120' km? 

PSA gikk samtidig andre veien. De skulle reise seg etter et seriøst rustproblem og brukte ingeniørskolene til å jakte på detaljer som kunne øke levetiden / redusere antall verkstedbesøk på bilene for å forbedre ryktet

En av studiene som ble benyttet av PSA var en ide om å sette inn lengre topplokksbolter , sette inn hylser for å slippe å maskinere om toppene. Boltene tok de fra en eksisterende dieselmotor og brukte på bensinmotorene. Innført høsten 1988 tror jeg.

Kostnaden var minimal, toppakningene holdt 3-400 000 km... ryktet ble for bra og hylsene ble tatt bort :crazy:  :clap:

 

Relevansen ligger i det å forstå hvor viktig det er å ha en kraftreserve i bolten der det er nødvendig... over tid.

Det er ikke forenelig med korte frie forbindelser.

 

 

Teerex marked.jpg

dieselfan

dieselfan

Teerex skrev for 18 timer siden:

Det er M12x1.25.

Lengden er 60 mm, gjenger nesten hele veien.

Boltene skal oljes på gjenger og under hodet.

Bolten går ca 31 mm inn i veiva.

Med fri lengde, mener du ugjenget parti?

 

Nei, med fri lengde snakker vi det området hvor bolten går i "frihull" merket "A" på ditt modifiserte bilde.

Den frie lengden er den lengden (+2-3 gjenger avhengig av materiale i bolt og motstående) av bolten som vil forlenges ved tiltrekning.

Din forbindelse har ca 28mm effektiv gjengelengde i inngrep. Grovt regnet så er 28/11=2,5 x materialdiameter, noe som føles godt og sikkert :yesnod:  Alt over 2D er godt i stål :thumbsup:

Noe du sikkert har sett i mange veiver og topplokk (puuh, der svinger jeg innom topplokk igjen...) er at det er borret ut frihull 10-20mm inn i akselen, det kan være for å komme til tykkere gods med ofte er det heller for å øke fri lengde på boltene !!!

Det kunne en vurdert i ditt tilfelle også. Det er trolig mer verdt for applikasjonen å ha 3D i fri lengde på gjengene (og dermed 2D i virksom gjengelengde) enn 2.5 vs 2.5.  Var den min ville jeg trolig valgt 2,2D / 2,8D om boltprodusenten ikke fulgte de kvalitetsoppfølgingskrav som jeg ville ønsket...

Ser av bildene at dine gjenger er rullede gjenger og ikke skjærte... noe som gjør dem enda sterkere :wink:

 

Som mthoms nevner over så glem ikke friksjonen.

Boltene har som hovedoppgave å holde veiv og svinghjul sammen med tilstrekkelig kraft til at friksjonen ikke overvinnes og svinghjulet slipper... da er det fase to... nå får boltene skjærspenningene... og da går det som regel :diving:

 

Dersom disse boltene hadde hatt null forlengelse kan en IKKE lagre den nødvendige kraften over tid.

Jo kortere en forbindelses frie lengde er, jo mer risikabelt/komplisert er det å lagre kraften.

Jo lengre fri lengde en kan få plass til, jo sikrere forbindelse, bedre varighet +++

 

Tilbake til topplokket... (bare en kort tur) på den tiden hvor BMWs designsjef uttalte at de skulle være der for de kundene som ønsket et lavt panser. For å få til det fokuserte de på "kompakte topplokk" og de la motoren 28 grader ?

En av løsningene var kortere topplokksbolter, med mindre fri lengde... gikk det bra? Nei. Hvor lenge holdt de toppakningene? 120' km? 

PSA gikk samtidig andre veien. De skulle reise seg etter et seriøst rustproblem og brukte ingeniørskolene til å jakte på detaljer som kunne øke levetiden / redusere antall verkstedbesøk på bilene for å forbedre ryktet

En av studiene som ble benyttet av PSA var en ide om å sette inn lengre topplokksbolter , sette inn hylser for å slippe å maskinere om toppene. Boltene tok de fra en eksisterende dieselmotor og brukte på bensinmotorene. Innført høsten 1988 tror jeg.

Kostnaden var minimal, toppakningene holdt 3-400 000 km... ryktet ble for bra og hylsene ble tatt bort :crazy:  :clap:

 

Relevansen ligger i det å forstå hvor viktig det er å ha en kraftreserve i bolten der det er nødvendig... over tid.

Det er ikke forenelig med korte frie forbindelser.

 

 



×
×
  • Create New...