dieselfan Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 Takk Teerex . Nå har jeg lagt ned 13 andre tråder.. også skal jeg konsertere meg om en... ? Er det MF12x1.5? Ca 900N/mm2 og A=95mm2 Ca 85500N ved flyt? X 6 bolter... Det svinghjulet blir holdt rimelig godt på plass... Ville brukt gjengesikring uansett. Hva er fri lengde på disse boltene? (glad for å se det er valgt delgjenget) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 (redigert) Det er M12x1.25. Lengden er 60 mm, gjenger nesten hele veien. Boltene skal oljes på gjenger og under hodet. Bolt fra 1998 til venstre. Trolig demontert 2-3 ganger. Ubrukt bolt til høyre. Bolten går ca 31 mm inn i veiva. Med fri lengde, mener du ugjenget parti? Redigert 10.September.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ventus Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 (redigert) 2 hours ago, Teerex said: Her må du nok lese en gang til Det er på svinghjulet de har endret tiltrekning. Boltene er M12 x 60 fingjenget. Nye bolter er merket 10.9 ...................................................... . 110 Nm virker egentlig litt lite på disse boltene. Men vil jo anta at VM Motoris servicemanual fra 2006 som også gjelder motorserier fra 1997 og oppover uansett er korrekt. Det er jo tross alt de som har produsert motorene. Typisk er hjulbolter på biler M12/M14. Typisk 100-140Nm for alu-felger og stål totalt. MEN; de er grovgjenget. Fingjenget gir deg en annen utveksling - så for et gitt moment oppnår du mye høyere forspenning - alt annet likt. Redigert 10.September.2019 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 (redigert) Ja., hjulbolter/muttere blir som regel ikke smurt heller. Men de blir løsnet og dratt til dusinvis av ganger i løpet av sitt liv. Tesla bruker 175 Nm på sine M14x1.5 hjulmuttere. Redigert 10.September.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ventus Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 Just now, Teerex said: Ja., hjulbolter/muttre blir som regel ikke smurt heller. Men de blir løsnet og dratt til dusinvis av ganger i løpet av sitt liv. Tesla bruker 175 Nm på sine hjulmuttre. Nå vet jeg ikke hva du mente med det innlegget. Stigning er en viktig komponent, smøring også. Men merk at det ofte er alu-hjul de jobber mot (mykt). At de blir løsnet og dratt til har vel strengt tatt ikke noe så si rent teoretisk (litt forenklet må man vel påberope seg)... Hva Tesla gjør kan være så mye - "American Engineering". Som spøkefullt sakt fler enn en gang opp gjennom alle bilårene; to togskinner med noen ca. rundt i hvert hjørne... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 Teslas modeller er jo relativt ekstreme i bilsammenheng når man tenker på vekt og dreiemoment. Ikke mange M14 hjulbolter som må tåle så mye krefter som med Teslas toppmodeller Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ventus Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 (redigert) 23 minutes ago, Teerex said: Teslas modeller er jo relativt ekstreme i bilsammenheng når man tenker på vekt og dreiemoment. Ikke mange M14 hjulbolter som må tåle så mye krefter som med Teslas toppmodeller @Teerex Vel - skal ikke si for mye om hva jeg mener om den vurderingen - Men kan jo håpe på humor Redigert 10.September.2019 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 Når drøyt 2,5 tonn skal dras opp i 100 km/t i løpet av godt under 3 sekunder så kreves det en del kraft formidlet via hjulboltene for å si det litt forenklet. Og når veien begynner å svinge er det også noen krefter ute og går Kommer ikke på noen andre hjulbolter/muttere på bilmarkedet som må klare lignende krefter. Iallefall ikke personbiler på landeveien her i landet. Men heldigvis fordeles jo kraften på alle 4 hjulene. Det finnes jo noen ganske motorsterke bakhjulsdrevne biler, og når kreftene slippes løs via launch control kan det nok være like mye krefter ute og går pr. hjulbolt iallefall. Dodge Challenger Demon er et eksempel, der forhjulene løfter seg noen cm om man har klart det kunststykket å få godt nok feste i asfalten. Men nå blir det jo ikke de samme strekk-krefter som denne tråden handler om, men mere skjærekrefter. Mulig at det ble en lite avsporing nå.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mthoms Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 5 hours ago, Teerex said: så kreves det en del kraft formidlet via hjulboltene for å si det litt forenklet Det er lykkeligvis ikke kun hjulboltene, som overfører kræfterne. Friktionen, som er mellem fælg og nav/flanche, bidrager væsentligt mere end hjulboltene selv. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 (redigert) Teerex skrev for 19 timer siden: Det er M12x1.25. Lengden er 60 mm, gjenger nesten hele veien. Boltene skal oljes på gjenger og under hodet. Bolten går ca 31 mm inn i veiva. Med fri lengde, mener du ugjenget parti? Nei, med fri lengde snakker vi det området hvor bolten går i "frihull" merket "A" på ditt modifiserte bilde. Den frie lengden er den lengden (+2-3 gjenger avhengig av materiale i bolt og motstående) av bolten som vil forlenges ved tiltrekning. Din forbindelse har ca 28mm effektiv gjengelengde i inngrep. Grovt regnet så er 28/11=2,5 x materialdiameter, noe som føles godt og sikkert Alt over 2D er godt i stål Noe du sikkert har sett i mange veiver og topplokk (puuh, der svinger jeg innom topplokk igjen...) er at det er borret ut frihull 10-20mm inn i akselen, det kan være for å komme til tykkere gods med ofte er det heller for å øke fri lengde på boltene !!! Det kunne en vurdert i ditt tilfelle også. Det er trolig mer verdt for applikasjonen å ha 3D i fri lengde på gjengene (og dermed 2D i virksom gjengelengde) enn 2.5 / 2.5. Var den min ville jeg trolig valgt 2,2D / 2,8D om boltprodusenten ikke fulgte de kvalitetsoppfølgingskrav som jeg ville ønsket... Ser av bildene at dine gjenger er rullede gjenger og ikke skjærte... noe som gjør dem enda sterkere Som mthoms nevner over så glem ikke friksjonen. Boltene har som hovedoppgave å holde veiv og svinghjul sammen med tilstrekkelig kraft til at friksjonen ikke overvinnes og svinghjulet slipper... da er det fase to... nå får boltene skjærspenningene... og da går det som regel Dersom disse boltene hadde hatt null forlengelse kan en IKKE lagre den nødvendige kraften over tid. Jo kortere en forbindelses frie lengde er, jo mer risikabelt/komplisert er det å lagre kraften. Jo lengre fri lengde en kan få plass til, jo sikrere forbindelse, bedre varighet +++ Tilbake til topplokket... (bare en kort tur) på den tiden hvor BMWs designsjef uttalte at de skulle være der for de kundene som ønsket et lavt panser. For å få til det fokuserte de på "kompakte topplokk" og de la motoren 28 grader ? En av løsningene var kortere topplokksbolter, med mindre fri lengde... gikk det bra? Nei. Hvor lenge holdt de toppakningene? 120' km? PSA gikk samtidig andre veien. De skulle reise seg etter et seriøst rustproblem og brukte ingeniørskolene til å jakte på detaljer som kunne øke levetiden / redusere antall verkstedbesøk på bilene for å forbedre ryktet En av studiene som ble benyttet av PSA var en ide om å sette inn lengre topplokksbolter , sette inn hylser for å slippe å maskinere om toppene. Boltene tok de fra en eksisterende dieselmotor og brukte på bensinmotorene. Innført høsten 1988 tror jeg. Kostnaden var minimal, toppakningene holdt 3-400 000 km... ryktet ble for bra og hylsene ble tatt bort Relevansen ligger i det å forstå hvor viktig det er å ha en kraftreserve i bolten der det er nødvendig... over tid. Det er ikke forenelig med korte frie forbindelser. Redigert 11.September.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 20 hours ago, Teerex said: Når drøyt 2,5 tonn skal dras opp i 100 km/t i løpet av godt under 3 sekunder så kreves det en del kraft formidlet via hjulboltene for å si det litt forenklet. Og når veien begynner å svinge er det også noen krefter ute og går Kommer ikke på noen andre hjulbolter/muttere på bilmarkedet som må klare lignende krefter. Iallefall ikke personbiler på landeveien her i landet. Men heldigvis fordeles jo kraften på alle 4 hjulene. Det finnes jo noen ganske motorsterke bakhjulsdrevne biler, og når kreftene slippes løs via launch control kan det nok være like mye krefter ute og går pr. hjulbolt iallefall. Dodge Challenger Demon er et eksempel, der forhjulene løfter seg noen cm om man har klart det kunststykket å få godt nok feste i asfalten. Men nå blir det jo ikke de samme strekk-krefter som denne tråden handler om, men mere skjærekrefter. Mulig at det ble en lite avsporing nå.... Utsetter du boltene (hjul) for skjærkrefter (finnes et smutthulle å argumentere innefor) bør det en gjeng tilbake på skolen. "American Engineering"... Det du ramser opp imponerer egentlig ingenting. Det finnes biler med 3 hjulbolter, 4, 5.... de har forskjellig navstørrelse/anleggsflater med mere. Så har du noen opplagte grensebetingelser (hjul vs. asfalt...) som setter rammene for alt annet mer eller mindre. Husk også at biler bremser med hengere på grensen av glide vs. rullende friksjon.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.