Edh10 Startet 3.September.2014 Link til dette innlegget Startet 3.September.2014 Ja, hva skal man gjøre? Det er jo veldig fristende og la noen andre ta jobb og kostnad med båten gjennom vinteren og så kjøper jeg den til våren når den er klargjort. Men hva lønner seg i kroner og øre? Jeg er i markedet for en familiebåt til rundt 500.000, type Marex 280, Scand Tropic eller Agder 8000. Er det billgst nå eller samme priser til våren? Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Hvorfor vente. Kjøper du nå har du tid til å bli kjent med båten gjennom vinteren. Har du muligheter for å ha den på sjøen, så er det det beste slik jeg ser det. Da kan du kanskje bruke den litt og samtidige avdekke feil eller mangler eller ting du ønsker å endre på. I kroner å øre så er ikke båt noe god butikk uansett hvordan du snur på det, og tro at en sparer mye på å vente på våren har jeg ei heller noe tru på. Lykke til. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
fredrant Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Tror heller ikke det er så store forskjeller på høst kontra vår. Det som kan slå positivt ut ved å handle nå er om du kommer over noen som ikke orker å starte på vinterklargjøring Men er enig med HAIK. Det er absolutt en fordel å ta vinter og vårklargjøringen selv. Da blir du trygg på båten, og starter neste sesong med en mye bedre feeling! Har forresten kjente som selger båt i prisklassen du ser i. Kanskje dette kan være noe? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50953994&searchclickthrough=true Flott/lettdrevet båt med masse nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Edh10 Svart 3.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Gode poeng! Fin båt det der. Har ikke studert det merket så nøye. Er det Nor Star bra kvalitet? (Stod forresten ikke hvor mange timer motoren var gått?) Hvor mange % kan man regne med å ha i prutningsmon nå på høsten? Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Ut ifra båtene han har ramset opp kan det virke som han ikke ønsker drevbåt..? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
ashfirelate Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Vel, jeg har ventet til våren, for så og vente til høsten igjen. Etter å ikke få tilslag den høsten heller måtte jeg nok en gang vente til våren igjen for at det skulle bli bra utvalg på finn.no, men nok en gang fikk jeg ikke tilsag på noen aktuelle båter. Nå har jeg holdt på slik i for mange år, og finner ikke ekseplarene jeg ønsker meg med stor nok motor og riktig utstyr lenger (tro meg har leitet). For 4 år siden, siklet jeg på tre eksemplarer som alle fyllte gitte kriterier... Så nå har jeg gått glipp av 4 båtsommere (den siste fantastisk bra) og står fortsatt uten feriebåt til familien... Vel har båtene falt noe i pris på disse fire årene, men langt fra så mye som jeg har lagt igjen hos ving, startour etc. for å få familien på ferie... Mitt råd; Har du drømmebåten på hånd til riktig pris, så slå til! Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Gode poeng! Fin båt det der. Har ikke studert det merket så nøye. Er det Nor Star bra kvalitet? (Stod forresten ikke hvor mange timer motoren var gått?) Hvor mange % kan man regne med å ha i prutningsmon nå på høsten? Tror den har gått ca 1000 timer, med vedlikehold av Volvo hvert år. Starter umiddelbart, og går meget pent. Kjenner ikke båten så godt, men den virker til å være "bra skrudd" :-) Vet ikke hvor mange % du kan forvente, men noe er det alltid!! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Kan man ha båten i egen hage så har man jo muligheter til både overnattinger og mere til i løpet av vinteren ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tilplan Svart 6.September.2014 Link til dette innlegget Svart 6.September.2014 Mitt råd; Har du drømmebåten på hånd til riktig pris, så slå til! Tror dette oppsummerer ganske bra. Dette gjelder omtrent uansett hva slags båt en vil ha. Sitér dette innlegget Link to post
JTIversen Svart 6.September.2014 Link til dette innlegget Svart 6.September.2014 Båter stiger neppe i pris i løpet av vinteren den som ikke får solgt i høst er nok rimelig hissig på en kjapp handel til våren. Men som alle andre sier, båt er dårlig forretning uansett, så finner du drømmebåten; slå til! Det gjorde vi for 3 år siden, og vi har ikke angret en dag. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 6.September.2014 Link til dette innlegget Svart 6.September.2014 Tror helt sikkert det kan slå begge veier. Her er en historie fra virkeligheten, når vi skulle opp i størrelse for 2 år siden. Vi falt fullstendig for en båt som lå på finn til 1 350'. Ved besiktigelse og en hyggelig båtprat var selger villig til å la oss få den for 1 290'. Som gammel gnier mente jeg at det skulle være mulig å få den ytterligere ned 40' og argumenterte med at dette ville tilsvare selgers reelle kostnad til opplag og rentetap ved å vente med et salg til våren. Han valgte å avslå mitt tilbud. I mars året etter ble båten lagt ut til 1 290'. I april var prisen senket til 1 240' og forslag om innbyttemulighet. Først da ble den solgt, men i mellomtiden hadde vi gjort et bedre kjøp (heldigvis). Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.September.2014 Link til dette innlegget Svart 6.September.2014 Hvis man skal spare penger, er det bare å vente. Den båten man skal ha blir billigere for hvert år som går, den blir jo eldre. Det man har spart, kunne man brukt på å eie båten: Verditapet er en kostnad for enhver eier (alle andre fakotorer holdt lik). Så om det lønner seg å vente til våren? Ja, hvis man bare regner på prisen. Den tiden da båter kostet mye om våren og lite om høsten er nok helt forbi. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Sone II Svart 7.September.2014 Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Verditapet er en kostnad for enhver eier (alle andre fakotorer holdt lik). Det blir etter min mening alt for snevert å bare forholde seg til verditapet år for år. Man skal selvfølgelig ha rabatt på høsten: 1. Pga rene økonomiske betraktninger. Selger sparer betydelige beløp ved å slippe rentekostnader, vinterkonsevering og opplagsutgifter samt utgifter til vårpussen. Jeg mistenker at mange høstselgere betaler 30 - 50 tusen med håp om å få igjen dette og kanskje mer til våren. Da er imidlertid utbudet stort, og prisene kan ha falt. 2. Pga psykologi. Det vil for mange selgere ha en stor verdi å kjenne lettelsen ved å ha få solgt. En bekymring mindre, og verdien av cash i hånda for å handle selv. I tillegg bør også kjøper få betalt (i form av ytterligere rabatt) for den risikoen han tar ved å sitte med båten et halvt år før han kan ta den i bruk. Jo lenger tid fra kjøp til man oppdager feil, jo dårligere reklamasjonsmuligheter har man. Det er også en risiko for at markedet "kollapser" i løpet av en vinter. De risikoen bør en håndfast kjøper kreve rabatt for. Muligheten til gode kjøp vil dukke opp hele tiden, både vår og høst. Mange selgere har betalt en skyhøy pris for å utsette et salg til våren. Sitér dette innlegget Link to post
motstrøm Svart 7.September.2014 Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Så i finansavisen igår at Fredriksen hadde satt 30 milliarder!! inn i banken?? Et monster av en investor - setter pengene i banken!? Ser samtidig at oljeselskapene i Rogaland driver nedbemanning med permiteringer og oppsigelser over en lav sko om dagen.. Så jeg tenker å vente til våren. Har selv vurdert å handle nå - eller mulig vente. Nå ser jeg verdien av å vente mye klarere. Om ikke annet så vil det lille ekstra jeg klarer å spare gjennom vinteren være av større verdi til våren. Om det så blir som en buffer.. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Jeg handlet på høsten og trodde jeg gjorde et knallkjøp bare for å se prisene være enda lavere på tilsvarende på våren igjen, og bedre utvalg... Så hiver meg på idéen om å kjøpe samme når, om man finner drømmebåten. Noen båtpenger fra eller til spiller liten rolle i det store og det hele. Vanskelig å spare penger på båt. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Mizar Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Nå trodde jeg at jeg hadde gjort et høstkjøp til en grei pris, men når jeg vil løfte opp båten og se på den under, er visst eieren mest interessert i å holde på den til våren likevel... Hmmmmm. Hvis jeg kjøper den nå og lar den ligge i boblehavn, kan det bli vanskelig å avgjøre om eventuelle blærer har kommet før jeg kjøpte den, eller i løpet av den kommende vinteren i mitt eie... Hmmmmm. Dobbelt-HMMMMM Så her er jeg enig med dem som sier at lav pris er ikke alt. Som regel bør man lete etter hvorfor prisen er lav, det er som regel alltid en grunn, uansett når på året man handler. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.