Jump to content

Fastfortøyning av seilbåt i mye vind

Parax

Recommended Posts

Metall ruster og tæres bort - det virker ikke som noen god idé å basere seg på kjetting - det er ikke bare meg som har fått seg aha-opplevelser, og kjetting som "forsvinner" er et problem selv om man bruker samme type metall hele veien. Kjetting og tau i kombinasjon er en mulighet.

Kommer jo litt an på dimensjonering av kjetting og tau. Selv har jeg brukt kjetting på 1" i stålet. Hver løkke er på ca. 10 cm. Tauet er ei 4" trosse hvor det er spleiset inn et tilsvarende slik at dette har direkte forbindelse fra moring og opp til skuta. Skulle tro dette varer noen år. Jeg har hatt 16 tonns båt liggende i denne hele året. Bøyen har kun som funksjon og holde det hele flytende. Fester aldri båt direkte i bøyer da disse kan løsne. Men som kjent er det alltid det svakeste punkt som ryker først og en årlig inspeksjon er jo ikke skadelig :wink:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Kommer jo litt an på dimensjonering av kjetting og tau. Selv har jeg brukt kjetting på 1" i stålet.

Metall vitrer vekk uansett - forskjellen er bare at det tar mye lengre tid å vitre vekk dersom man velger skikkelig solide dimensjoner. :-)

Tauet er ei 4" trosse hvor det er spleiset inn et tilsvarende slik at dette har direkte forbindelse fra moring og opp til skuta.

Ok, men da har du både tau og kjetting, og båten vil ikke forsvinne selv om kjettingen vitrer vekk. Akkurat slik jeg mener det bør være :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...