Jawik Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 (redigert) Metall ruster og tæres bort - det virker ikke som noen god idé å basere seg på kjetting - det er ikke bare meg som har fått seg aha-opplevelser, og kjetting som "forsvinner" er et problem selv om man bruker samme type metall hele veien. Kjetting og tau i kombinasjon er en mulighet. Kommer jo litt an på dimensjonering av kjetting og tau. Selv har jeg brukt kjetting på 1" i stålet. Hver løkke er på ca. 10 cm. Tauet er ei 4" trosse hvor det er spleiset inn et tilsvarende slik at dette har direkte forbindelse fra moring og opp til skuta. Skulle tro dette varer noen år. Jeg har hatt 16 tonns båt liggende i denne hele året. Bøyen har kun som funksjon og holde det hele flytende. Fester aldri båt direkte i bøyer da disse kan løsne. Men som kjent er det alltid det svakeste punkt som ryker først og en årlig inspeksjon er jo ikke skadelig Redigert 4.September.2014 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
tobixen Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Kommer jo litt an på dimensjonering av kjetting og tau. Selv har jeg brukt kjetting på 1" i stålet. Metall vitrer vekk uansett - forskjellen er bare at det tar mye lengre tid å vitre vekk dersom man velger skikkelig solide dimensjoner. :-) Tauet er ei 4" trosse hvor det er spleiset inn et tilsvarende slik at dette har direkte forbindelse fra moring og opp til skuta. Ok, men da har du både tau og kjetting, og båten vil ikke forsvinne selv om kjettingen vitrer vekk. Akkurat slik jeg mener det bør være :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.