Jump to content

Sabb 10hk vil ikke starte, tennsigaretter våte av diesel


Spekesilden

Recommended Posts

Jeg skulle starte motoren her om dagen, og den er avhengig av tennsigaretter. Problemet var at tennsigarettene ble søkk gjennomvåte av diesel, såpass våte at jeg ikke engang kunne tenne dem med lighter. Jeg har gjentatte ganger prøvd å tørke inni hullet med en fille på et skrujern, og da oppdager jeg at det ligger flere "tamponger" inni hullet. Jeg fikk fisket ut en av dem, men det er fremdeles flere inni. Noen som har peiling på hva som skjer her?

 

Jeg hadde for en uke siden båten på land, for å sjekke noe med propellen. Jeg glemte da å skru av dieselkranen, og båten stod på "skrått" opp mot en slipp. Kan dette være problemet?

 

Jeg skulle egentlig ha startet den opp i går, men ble stående uten å få start. Satte inn den ene tennsigaretten etter den andre, og de gangene det ikke var noe på bolten, da jeg tok den ut, tenkte jeg at motoren hadde brent dem. Men i stedet har de lagret seg inni greiene. Så jeg tenkte jeg skulle ta dem ut med en pinsett, før jeg prøvde igjen.

 

Jeg fikk også tips om å tenne på tennsigaretten med lighter, før jeg stakk den inn i hullet. Men den slukket på veien...

 

Er det noen som kan hjelpe meg her? Store deler av levebrødet mitt avhenger av denne båten. :(

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Er det noen som kan hjelpe en stakkar? :( Rart problem hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post

her hadde det vært greit å visst hvilken motor det var snakk om (det skal helst stå i tittelen også ellers risikerer du at tråden blir stengt...)

 

kan jo høres ut til at det er en eller annen Sabb diesel...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Prøv å få sprøyta inn er blanding diesel - smørolje 50-50 i stedet for sigarettene. Bruk en smorningskanne. Sabb leverte med sånne kanner. Bare sprut inn en god skvett. Hvis sigarettene står igjen i hullet så blås dem inn med trykkluft. Er sigarettene blaute? dem skal nå tenne når det blir komprisjon,eller er det dårlig komp. Oljeblandingen hjelper på å øke komprisjonen. Lykke til :thumbsup:

Link to post

Enig med index. Sånt hører ikke hjemme i en motor ! Ta av toppen å fjern det .Fort gjort ja. Tips når du skal starte motoren, ta en sånn smørekanne, fyll den med diesel , hold tuten av smørekannen ned i røret i smørrekoppen oppå toppen av sabben og sprøyt godt med diesel nedi der. Så starter den nokk med engang så slipper du det tullet med sigaretter !

Link to post

De blir liggende i forkammeret ja, og kan derfor forstyrre forstøvingen fra dysespissen. I tillegg så er det ganske vanlig at sigarettrester legger seg på ventilsetene og skaper dårlig kompresjon. Derfor brukte jeg aldri sigaretter da jeg hadde Sabb, kun 4-5 pump med ren motorolje i sigaretthullet. Jeg vil tro de er lettere å få ut ved å demontere toppen, og samtidig får man tømt sylinderen hvis det er så at den har rent full i diesel. Å demontere toppen på en Sabb er uansett fort gjort, og pakningene består av en kopperpakning og en gummipakning som begge normalt kan gjenbrukes ved remontering. Og så vet man at alt er på stell etterpå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...