jat Startet 26.Juni.2003 Del på Facebook Startet 26.Juni.2003 Sliter med å få tilpasset ankervinsjen på min nye platform, og vurderer dermed å gå over til Bruce anker. Hvor "lite" anker kan jeg bruke på en Viking 28. Har ilas vinsj med 6,5 mm kjeting? Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Bruker selv et 10 kg Bruce-anker på hekken, har en 3,5 m 8mm kjetting. Båten er på 31 fot og veier en ca. 5500 kg med alt drass ombord. Har ikke winsj akter. Båten har jeg hatt i 10 år, har vel opplevt å ha en vind på 10 m/s på tvers. Vet at noen med samme båt bruker et 7,5 kg Bruce på hekken. Vet ikke, men en Viking 28 har kanskje større vindfang enn en HR-312? Tja... Det hjelper å kunne velge en god ankringsplass! :lol: PS: Jeg bruker også en *daumann* på en 7 - 8 kg på ankerlina akter. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinb Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Jeg har en god del mindre båt enn deg, Scand 25 Classic. Har brukt Bruce-kopi på 7,5kg i 2 år nå, og har ennå tilgode å oppleve at den slipper taket i løpet av natten. Ville vel hvertfall valgt en 10kg, hadde jeg vært deg. Svein Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Da jeg kjøpte båten hadde den skålanker, men etter at det løsnet en tidlig morgen med kuling gikk jeg rett i butikken og kjøpte en Bruce kopi på 10 kg. Båten er 27 fot og 3,2 tonn. Etter det har jeg sovet godt. Har god erfaring med Bruce fra forrige båten. Det var 25 fot med 7,5 kg Bruce. Anbefaler 10 kg med din båt. I hvertfall hvis du har vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Hadde en brucekopi på 15 kg på min forrige båt som veide 7000 kg. med bra vinfang Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Sydvesten Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 Hei ! Skal ha nytt bruce anker til Stauden og lurer litt på "storleiken". Båten er på 30 fot, bredden er 3,5m, og den veier 6 tonn lastet. Ser fra tabellen hos Bruce Anchor at jeg klarer meg med et 10 kg Bruce Synes det høres litt lite ut, men rekker så rekker det. Noen som har erfaring med dette. Nå ligger jeg nok aldri på svai, kun mot land godt skjermet. Siden jeg ikke har vinsj så skal jo ryggen også tåle dette. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 Jeg er skeptisk til Bruce ankeret. Hadde det på Bitteliten II - og jeg byttet det mot skålanker. Det var bedre. Jeg har et bruce anker som reserveanker i Bitteliten III. Ankeret veier 10 kg - også har jeg 7-8 meter kjetting i tillegg. Har ikke testet det. Båten min veier ca 4,5 tonn fullastet Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 På Baltic'en har jeg 10 kg Bruce anker på ankervinsj bak, m/blytau. Jeg har bare erfaring fra en sommersesong og ligger også, stort sett, med baugen til land, godt avskjermet. Båten veier 4100 kg. Det har hendt at ankeret ikke har tatt tak med en gang, pga vanskelige bunnforhold (bl.a. i havna på Svenner fyr måtte jeg prøve flere ganger før det fikk feste), men stort sett har dette ankeret fungert fint for oss. Sitér dette innlegget Link to post
EspenH Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 (redigert) Det hele kommer litt an på bunnen, men dersom det er mudder, sand eller lignende så sitter bruce'en helt sinnsykt. spesielt dersom du også har kjetting. mine foreldre har ligget med sin plattgatter på 40 fot og 6,5 tonn i snart 20 år uten en eneste gang å miste tak med 10 kg, med to langturer bak seg. blant annet lå de i 90 knops vind i krotaia når boraen kom, og mens palmer flagret rundt dem. det funker. e.h. Redigert 22.April.2005 av EspenH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flem340 Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 (redigert) Har hatt bruce-kopi på nåværende , og forrige båt . begge med blytau. Disse har jeg aldri erfart har sluppet. På nåværende båt hadde jeg først et 16 kg. Engbo. Det slapp så ofte at jeg ikke kunne stole på det. På brucen sover jeg imidlertid godt. Skaålankeret som bitteliten referer til hadde jeg ikke hatt tillit til, men jeg har ingen erfaringer med dette. Ser bare for meg at det vil ligge og rulle på bunnen alt etter hvilken side av båten vinden blåser på. Hvordan erfarer du at det oppfører seg Bitteliten? Redigert 22.April.2005 av Flem340 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 (redigert) Hvordan erfarer du at det oppfører seg Bitteliten? <{POST_SNAPBACK}> Skålankeret opplevde jeg som bedre enn den Bruce kopien jeg hadde ombord. Det satt godt på alle bunnforhold vi ankret opp på. og vi lå på svai og med baugen mot brygge/fjell. Dog viktig å legge ut nok tau da vi lå på svai - men det er vel det samme for alle anker. Jeg tror at skålanker har sin begrensning på større båter. Bitteliten II var på 23 fot og veide vel rundt 2 tonn. På Bitteliten III som veier rundt 4 tonn har vi 21 kg's Engbo Patentanker. Har ikke testet det ennå -for vi har ikke hatt båten mer enn 1 ukes tid på vannet Redigert 22.April.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 (redigert) Skålankeret er sikkert ok i fint vær. Det samme er en stor stein i enden av et tau. Skålankeret er i praksis en suppetallerken med en stang i midten. I bunnen av suppetallerken er det et blyinnlegg. Selve diameteren på skåla er derfor ikke spesielt stor, selv for et 15 kg skålanker. Joda liker å sette skålanker på alle sine båter. For 2 år siden hadde keg mulighet til å dykke ned og sjekke 2 ankere med like stor mengde blytau ute, som lå side om side. Dybden var kanskje 5 meter og ankeret lå ca 10 meter bak hekken. Man brukte da ca 15 meter tau. Lett skrånende bunn. Og selv med veldig stramt ankertau, ligger det likevel mye langs bunnen. Minst halve lengden ligger tauet langs en lett skrånende bunn under slike forhold. Et anker var et skålanker på 10 kg. Det andre en Bruce på 10 kg. Bunnen var sand og gjørme. Kloa og mesteparten av ankerstanga hadde gravd seg ned i gjørma. Kun den øverste delen av stanga var synlig. Man måtte vite at dette var et bruceanker. Det var ikke mulig å se. Skålankeret hadde ikke klart å grave seg ned. Bare litt under halvparten av skåla var nede i gjørma. Begge båteiere synes de hadde godt feste. Jeg var eier av bruceankeret. En ukjent fyr med en ny stor Joda var eier av skålankeret. Jeg vil tippe at skålankeret hadde 50 kj holdekraft. Det er lite, men rikelig i de fleste tilfeller. Man merker ikke hvor dårlig dette faktisk er før man virkelig trenger holdekraft. Har man for vane å stramme skikkelig opp, vil jeg anta at man aldri klarer det med ei slik skål. Har ikke prøvd. Og om skåla ligger på stenbunn? Ja da er det problematisk. Hvordan få en rund skål til å grave seg ned i en steinur når den ikke engang klarer det på gjørmebunn? Jeg ville valgt en 10 kg Bruce på båten din Sydvesten, men dette er jo smak og behag. Skålanker heter mushroom anchor på engelsk. Ta et søk, så ser du hva folk flest synes. "mushroom anchor holding power poor" eller klikk på denne linken. Lotus her er en av mange negative uttallelser: Mushroom Anchor Mushrooms work well for small boats that want to stop briefly for lunch. Don't bother using one for any application other than a temporary hold over a muddy or grassy bottom. The only advantage a mushroom has over a concrete block is that the mushroom is usually coated with rubber and won't scratch the boat or compartment. Big mushrooms for years have been the anchors of choice for permanent moorings. But that's only when they're professionally affixed to the bottom and properly dug in. And in recent years a better anchor for this application has been gaining popularity -- the helix. Redigert 22.April.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 (redigert) Har hatt litt av hvert og har i dag et 21 kg Engbo anker på en 4500 kg båt. Har hatt Bruce anker på kjetting tidligere og det var helt satt som bare fy. På forrige båten hadde vi et 16 kg skålanker og hadde aldri problemer med at dette løsnet. Synes vel at skålankeret har fått mye pepper, da jeg bare har bra erfaringer med dette. Skålankeret skal vel være ekstra bra på leirebunn? På steinbunn har jeg vel ikke fått noen særlig feste med noe som helst. Dersom jeg skulle valgt anker i dag ville jeg valgt Bruce eller en kopi av dette, og ga samme råd til en kollega i dag. Båten hans veier ca. 2 tonn, og et 5 kg Bruce skal kunne takle båter opp til 2,5 tonn. Har hattt vinsj på alle disse ankre, og et Bruce-anker må da være tungt å dra opp med muskekraft, siden det graver seg så godt ned? Redigert 22.April.2005 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Suzuki Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 Svenskene er ille glad i skålankrene sine. Spesielt på østkysten tror jeg. "Blyplatt" er tingen, påstår de alle. Jeg har en billig Bruce kopi, og er i ferd med å kjøp en til reserve bruk også. Danforth kopi driten kaster jeg, samme med paraplydreggen ( av solid norsk opprinnelse ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 Hei ! Skal ha nytt bruce anker til Stauden og lurer litt på "storleiken". Båten er på 30 fot, bredden er 3,5m, og den veier 6 tonn lastet. Ser fra tabellen hos Bruce Anchor at jeg klarer meg med et 10 kg Bruce Synes det høres litt lite ut, men rekker så rekker det. Noen som har erfaring med dette. Nå ligger jeg nok aldri på svai, kun mot land godt skjermet. Siden jeg ikke har vinsj så skal jo ryggen også tåle dette. Ville spandert 15 kg bruce på en så tung båt. Har 15 kg bruce (original) i baugen og 10 kg bruce (kopi)på hekken. Båten min veier vel noe over 5 tonn. Har opplevd at det på hekken har sluppet et par ganger. Ankeret i baugen har klart seg i all slags vær. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 Har opplevd at det på hekken har sluppet et par ganger. Ankeret i baugen har klart seg i all slags vær. <{POST_SNAPBACK}> Hmm - hva har du av tauverk foran og bak ? Husker jeg feil, eller har du kjetting hele veien foran, og no tauverkgreier / litt kjetting bak ? I så fall kan kanskje DET ha like bra betydning som selve ankeret.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hebbe Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 Jeg lagde en lignende tråd i høst for å få råd, dette endte som følger... Min båt 27 fot, ca 3500 kg forholdsvis lite vindfang og ingen ankervinsj. Jeg skulle kjøpe anker (erstatte en av mine 3 parapluer på 7,5 og 2 på 15 kg) Fikk råd om å kjøpe et på 7,5 eller 10 kg. Kjøpte en kopi på 7,5 kg på et kjent "bilvarehus", det gikk 2 mnd og så skulle jeg igjen i retning av dette kjente bilvarehuset som forøvrig befinner seg på Alnasentret i Oslo. Bytta inn dette på 7,5 med et på 10 kg, grunnen var vel at jeg tvilte litt om det ble dårlig vær når jeg ligger for anker. I og med at Hebbe er vinsj selv har jeg bare 5-6 m. med kjetting før tauet begynner. Dette vil bli plassert i en kasse på badeplattformen sammen med 50 m tau. Framme i "ankerrommet" i båten vil en "paraply" på 15 kg, 10 m kjetting, en daumann på 5 kg + tau 30 meter nyinnkjøpt tau ligge. Blir det for jæ**** vær, kobbler jeg hele greia sammen og sover videre, nytter ikke det reiser jeg hjem og venter på bedre vær... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
bliss X Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 Hmm - hva har du av tauverk foran og bak ? Husker jeg feil, eller har du kjetting hele veien foran, og no tauverkgreier / litt kjetting bak ? I så fall kan kanskje DET ha like bra betydning som selve ankeret.... Suzuki Har helt klart betydning, men jeg har også mistanke om at ankeret rett og slett er litt for lite. Skulle jeg kjøpt nytt ville jeg nok valgt 15 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 Svenskene er ille glad i skålankrene sine. Spesielt på østkysten tror jeg. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> helt riktigt, men det er ingen her på 'framsidan' som anväder det! man kan som Lotus skriver lika gärna binda en sten i enden av repet! men dom er snygga o se på i kombinasjon med ankarspel i aktern, men det er ju ganska oväsentligt! det skrivs mycket om dom, men det er för att båttidningar trycks i Stockholm.... det som använts mest her på framsidan historiskt sett er paraplydraggen! (tiden innan CQR,Bruce,Delta osv) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Avmønstret4 Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 Jeg har 7,5 kg brucekopi med 5 m kjetting og 5 kg daumann. Båten veier ca 2500 kg. Dette bruker jeg både akter og på svai fra baugen. Som reserve og på steinbunn bruker jeg 10 kg paraplydregg. Synes paraplydreggen fungerer meget godt på steinbunn og det kan være godt å ha i reserve samtidig som det er lett å stue vekk. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 For noen år siden kjøpte jeg en seilbåt på 5 tonn. Det fulgte med et skålanker. Et slikt anker hadde jeg aldri sett før. Ved første høvet havnet det på den kommunale fyllinga. Torte ikke bruke det. Siden har jeg holdt meg til 15 kg Bruce + noen meter kjetting. Dette har fungert bra. Jeg har vært et par ganger og seilt i Hellas. 95 % av seilbåtene hadde ploganker og kjetting på vinsj. Der legger alle ut ankeret fra baugen og bakker inn med hekken til kaia. Det krevde en viss øvelse for å fortøye på denne måten, spesielt i sidevind og bakking inn i et 4 meters hull. Helst skal man ikke kaste anker over nabobåtens heller. En viss underholdning var det å se på nybegynnerne. Men de fleste var stolte når de fikk det til på første forsøket. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 Jeg har hatt litt av hvert: Lambertseter sitt 10 kg brucekopi-anker med 14 mm blytau (Roblon) 16 kilo Lambertseter skålanker med 6.5 m kjetting, dette ble byttet til 15 kg Brucekopi (IL). Det er flere forhold som jeg har erfart spiller inn. Det viktigste er å få nok "visning", dvs slippe ut nok tau/kjetting. Dette er veldig viktig, ikke minst med bruceanker. Sørger du for det så sitter det. Skålanker sitter også greit i de fleste tilfeller, men ikke på steinbunn. Har måttet slippe på nytt flere ganger med slike forhold Har man blytau så må man selvfølgelog også ha god visning. I tillegg har jeg brukt "daumann" som ble sluppet ned (trinse) langs med tauet. Uansett hvordan man snur og vender på det så er kjetting best. Det sitter best! Ulempen kan være litt bråk når det slippes. I tillegg litt mer vekt, men det har liten innvirkning på båter større en 24-25 fot. En annen fodel er varighet. Tau vil raskere forringes i styrke og konsistens. Når man ligger på svai kan andre anker en bruce kanskje være bedre, der har jeg ikke kunnskap nok til å hevde at bruce er best. Ved ankring inn mot holme/skjær e.l. med fortøyning i land er etter min mening bruce best. Har hatt bekjente som ikke har vært enig til å begynne med. Det har alene skyldtes for lite "visning". Etter at det er rettet på er de skjønt enige. Til hovedspørsmålet - jeg ville valgt litt større enn tabellen anbefaler. Det betyr jo ingenting mht last om du velger en 15 jg istedet for 10. Sitter bedre gjør det imidlertid. PS! Jeg ville sett litt nøye på at brucekopien ser ut som et orginal bruce. Ikke alle gjør det, og det kan være avgjørende for egenskaper. Se bl.a på lengder, størrelser og vinkler på ankeret. Good luck! Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Hei! Ser det diskuteres anker, vekt, type osv. Heller lite om dimensjon på selve ankertauet! Har en nå 20 kg. Bruce-kopi, men har en svak mistanke om at selve ankertauet er i spinkleste laget. Hvertfall står det ikke i forhold til dette store ankeret. Burde vel helst være minst 16mm. Da jeg kjøpte min Quick-Genius 1000 vinsj fikk jeg med 50 m. 14mm blytau. Vurderer å bytte dette ut med 8 mm kjetting. PÅ denne vinsjen blir det enten/eller tau eller kjetting da sjakkel og kause ikke lar seg passere gjennom vinsjen. Har tidligere mottatt forslag her på forumet om å spleise tauet direkte i kjettingsløkken for bruk av tau og kjetting, men her begrenser innvendig diameter på kjettingen, tykkelsen på tauet. Ligger for det meste på svai, men også kombinert med landtau om natten! Andre forslag eller kommentarer? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Det er alltid spennende å diskutere bruk av kjetting i forhold til tau (blytau) ved fortøyning. Jeg har tidligere lest i et av de engelske båtmagasinene om pro et contra, men har glemt referansen. For mange år siden benyttet jeg blytau på en atskillig lettere båt en det vi har hatt siden. Blytauet var greit å håndtere manuelt, men jeg syntes alltid at vi fikk litt kraftige drag i båten ved fortløyning og endel vind. Deretter har det bare vært kjetting for oss. Så lenge jeg ikke har negativ erfaring med kjetting, anbefaler jeg bruk av kjetting så sant man har ankerspill. Med din båt, Viksund 31 Goldfish og 20 kg Bruce, vil jeg tro at 8 mm kjetting er helt topp. Anbefaler i tillegg å anskaffe kjettinglås. Jeg har kjøpt slike fra Seatronic i Moss, side 92 i katalogen deres. Med kjettinglåsen avlaster jeg draget på ankervinsjen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Her er et bilde av en av kjettinglåsene jeg har kjøpt fra Seatronic. De finnes i to størrelser: for henholdsvis 6 - 8 mm og 10 mm kjetting. Låsen hektes inn på kjettingen og bindes fast til eksempelvis pullert. Dermed skånes selve vinsjen. Man kan også koble en ekstra demper til låsen, dermed merkes svært lite drag i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.