Jump to content

Bavaria 37 seilbåt, blinkende rødt lys, pumpe som går?

MamaBear

Recommended Posts

Hei!

Kan noen hjelpe en grønnskolling med ny båt? :confused:

Vi har et rødt, blinkende lys på instrumentpanelet hele tiden. Det er knapp/kurs nr 14, merket med toalett, pumpe og T1 og T2. Det er T2 som hele tiden blinker rødt - stopper aldri. I tillegg hører vi en pumpe eller noe slikt, som til stadighet går i nærheten av toalettet, som i vår 3-kabiner er ved forpiggen. Masten kommer ned inni ei kasse mellom døra til forpiggen og døra til toa, og foran den, er det litt vann under luka i gulvet. Jeg tenkte kanskje det var en lensepumpe som tømmer der, så prøvde å helle en halv liter vann til nedi for å se om pumpa startet da, men det gjorde den ikke. Når den pumpe/durelyden er i gang, durer det i hele masta, og ut i bommen.

Noen som har noe peiling på hva det blinkende røde lyset er, og hva den pumpe/durelyden vi til stadighet hører, er for noe? Kanskje en sammenheng?

Finner ikke noen skikkelig users manual i den digre haugen med papirer som fulgte med båten. Bare et lite hefte på tysk, men litt engelsk, og så vidt et dårlig bilde av instrumentpanelet uten nærmere forklaringer... Massevis av manualer til ekstrautstyret til båten, men ikke noe særlig om det som faktisk er fastmontert fra fabrikken.... Vi fant ikke manualen på nettet heller - noen som vet om den ligger ute? Det er Bavaria 37 Cruiser, 2006-modell.

På forhånd tusen takk for hjelp! :clap:

Redigert av MamaBear (see edit history)

Hei!

Lyset er som "bergetun" sier, septik 3/4 full. Durelyden dere lokaliserer til masta er nesten helt sikkert fordi dere har rullestorseil. Hvis ut-halet er strammet for mye får dere den lyden ved vind. Den blir rett og slett en diger gitarbass-streng :-). Slakk den litt og se om problemet forsvinner.

Hvis du klarer å lokalisere duringen til trykkpumpa vor ferskvann, inni et av toalettskapene eller under babord køye i akterlugar, bør du se etter om en av kranene lekker eller dusj akter som ikke er helt lukket. Da starter pumpa hver gang trykket er nok redusert.

Lyset er nok septiktanken som trenger å tømmes, men denne har ikke pumpe.. Det er falltank med ventil i skottet bak dassen.. Pumpen er nok vannpumpen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det kan godt hende.... vi var ute med båten her om dagen og prøvde å tømme, men tror ikke vi fikk tømt... Så gjorde vel noe feil, da... Som sagt, finnes det ikke noen manual om slike ting om bord, bare hvordan radio, navigasjonsgreier og sånt fungerer. Til og med TV og redningsvester er det manualer til, men ikke selve båten. Sukk! Vet du hvordan man tømmer septiken, både rett i sjøen og i tømmestasjon? (Sambo vil helt sikkert finne ut av dette selv, men jeg er jo dame med blonde striper i håret, så jeg kan trygt spørre om hjelp - hehe!)

Vi har ikke rullestorseil, og denne lyden kommer ikke av vinden. Det er et eller annet elektronisk som starter opp med jevne mellomrom, og noen ganger går den svært lenge. I skrivende stund har det vært tyst på den lenge, men den gikk nesten konstant mellom 4 og 6 i dag tidlig, og også et par ganger etterpå, kortere periode av gangen. Vannpumpen, mener du da den som durer hver gang man tapper vann? Den durer HØYT, så det er noe annet. Dette er en lavere durelyd, man hører den ikke hvis man f.eks. har på radioen. Dure/virrelyd - nesten som et eller annet som snurrer rundt. Kommer nedenfra i båten. Vi har altså kun toalett og dusj ved forpiggen, ikke bak. Og det er et eller annet sted i nærheten av eller under dusj/toalett som durer, men virker heller ikke som det har noe med bruk av dusjen å gjøre. Det er jo en helt annen lyd, og starter bare når man trykker på knappen for å tømme gulvet på toa for vann. Skjønner ikkeno av den lyden, jeg.... :confused::confused::smiley:

-Tapp litt vann, og hør om det er lyden....

-Trykk på knappen til lensepumpa for dusjen, og hør om det er lyden....

-Start lensepumpa i skutebunnen, og hør om det er lyden....

-Har du el. toalett, regner jeg med du kjenner den lyden igjen...

-Når lyden kommer, legg ut en og en sikring til du finner ut om det hjelper, gjør det ikke det, sjekk om noe i riggen vibrerer og lager lyd.

Og en ting, det skal ikke være en dråpe vann i bunnen av en Bavaria 37 seilbåt, knusk tørt skal det være, så du har kanskje en liten lekkasje et sted.

Lyden av andre båter kan høres ganske godt nede i salongen, det kan være båter langt unna, også andres baugoropeller, men det er forbigående. For et par år siden, så var det en her som fant ut at en lekk vannslange på brygga lagde nesten tilsvarende lyd.

-om du skrur av all strøm, hovedstrømbrytere, er lyden der fortsatt, eller kutter den?

Angående septiktank, så er det alltid en ventil i skroget som må åpnes, for å tømme. Har dere funnet den?

Hva med lensepumpe med flotør som henger seg opp?

Er dette en lyd som kommer relativt ofte, så kan man fint utelukke om det er en el. drevet pumpe/motor, det er bare å bryte strømmen ombord. .Forsvinner lyden, så vet man at det er fra en elektrisk dings.. Så er det bare å finne denne dingsen.. Det er jo en lense pumpe eller to under dørken på disse båtene.. De vil en høre når de går, det er de eneste pumpene som starter automatisk...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det er de nok også (lensepumper er normalt det), derfor skrev jeg at en må bryte strømmen og ikke bare slå av hovedstrøm..

Hei igjen, og takk for mange svar og forslag! :clap:

Septiken er vi nå helt sikre på er tømt, og vi har spylt gjennom med vann og sjekket at det kun kom vann ut etterpå. Så den er tømt, men lyset blinker like herlig. Ifølge naboen i havna, virker disse indikatorene som oftest bare når båten er helt ny...

Den durelyden fikk jeg sjekket litt nærmere i går, da jeg satt og jobbet om bord (er papirløs regnskapsfører, så jeg kan jobbe overalt hvor det er internett - veldig kjekt!). Den startet, og jeg slo umiddelbart av samtlige el-kurser. Lyden fortsatte like herlig. Jeg er også ganske sikker på at jeg hørte den da jeg var og så på båten før vi kjøpte den, og da var den ikke koblet til landstrøm. Det er antakelig ei lensepumpe, da - men hvor den sitter, vet vi ikke... Vi har altså litt vann i rommet rett bak masta inne under gulvet. Men vet ikke om det er noen sammenheng, for da jeg helte mer vann nedi der, startet ikke pumpa (hvis det nå er ei pumpe). Men lyden kommer nedenfra i hvert fall, høres ut som under gulvet ved toalettet ved forpiggen eller noe rundt der. Finner vel ut av det en vakker dag.... Nå er jeg hjemme i Indre Enfold (Østfold) igjen ei uke, før jeg kaster meg i bilen igjen førstkommende fredag og kjører til Stavanger igjen for helgen. Fått litt båtdilla :giggle: , men var "litt" å gjøre hjemme også, gitt.... :worry: Sambo er på båten, da - heldiggrisen, men i dag var det visst mest sovevær borti Rogaland, skjønte jeg. :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...