Jump to content

Bavaria 37 seilbåt, blinkende rødt lys, pumpe som går?

MamaBear

Recommended Posts

Årsaker utenfor båten (vind, ferger, etc.) gir vel normalt ikke blinkede lys på dashbord?

For meg høres dette ut som en lensepumpe som starter og stopper og gir signal (rødt blinkende lys på dashbord). Sjekk om du har en lekkasje! Dersom det er en lensepumpe vil du også kunne se at det kommer ut vann gjennom en skroggjennomføring på siden av båten.

I det hele tatt synes jeg du bør gå gjennom båten og lokalisere alle pumper og annet diverse utstyr når du har fått ny båt, samt finne ut hva lampene på dashbordet betyr.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei igjen!

Det blinkende røde lyset tror jeg vi har konkludert med at gjelder septiktanken, men det slokker ikke selv om septiken er tømt og spylet gjennom. Det er visstnok ikke uvanlig at disse bare blinker i vei, har flere fortalt meg. Det blinkende røde lyset sitter på en kurs som er merket med toalett, pumpe til toalettet etc. Der står T1 og T2, og imellom der står det ">3/4". Det er T2 som blinker.

Tror ikke at det er noen sammenheng mellom det røde lyset, og den lyden vi hører.

Jeg må også repetere at jeg altså skrudde av alle el-kurser da lyden kom i forgårs, og den fortsatte bare.

Da jeg skrudde på igjen alle kursene, trykket jeg også inn kurs 11 som egentlig ikke stod på. Det er lensepumpe, tydeligvis, og den bråket MYE mer enn den lyden vi lurer på.

Ja, jeg skulle gjerne gått gjennom båten nøyere, men nå er jeg 55 mil unna, og må overlate det til sambo. Det var en helt elendig brukerhåndbok som fulgte med, den er mest på tysk, men har engelske betegnelser for en del av tingene i båten. Jeg kan ikke tysk, og kan ikke lese denne. Sambo er tysk, så han kan. Men jeg kan ikke skjønne at det skal være eneste brukermanual til hele båten, det står ikke særlig mye i den. Er bare et innbundet hefte av den typen man lager selv på enkle kontorer, og den ser "hjemmekopiert" ut. Ellers lå det som sagt brukermanualer til alt mulig annet, både Raymarine ditt og datt, VHF, seil, redningsvester, TV og you name it, i den tjukke mappa vi fikk med båten. Men altså til selve båten og det som må ha vært fastmontert fra fabrikken, var det veldig dårlig dokumentasjon. Skal prøve Lunde Båt på mandag og høre om det finnes noe bedre som også jeg kan lese (dvs. engelsk eller skandinavisk språk). Og helst litt mer omfattende.

Det er vanskelig å forklare den lyden vi hører, men den starter brått og har samme styrke hele tiden. Men lydstyrken er svak, så om radioen står på, så hører man den ikke. Alle andre lyder i båten er høyere, både kjøleboksen, vifta til batteriene (som vel er den som sitter bak sofaryggen, mens batteriene er i kassa under sofaen), for ikke å snakke om den lensepumpa som skrudde seg på da jeg trykket i kurs 11, og lensepumpa til dusjgulvet. Det høres ut som en svak virrelyd, altså minner om noe som går rundt og rundt.

KAN jo være noe utenfor, men jeg er altså temmelig sikker på at jeg hørte den også i havna ved Os hvor jeg var og så på båten. Der lå båten like ved siden av hvor en bilferge kom inn hver halvtime eller så, og da kom det selvsagt også mye annen lyd i båten, blant annet som om noen spylte vann på undersiden av skroget eller noe slikt. Men jo, kanskje kan det være en lyd fra annen båt lenger unna. Vi ligger i Tananger Havn, og Risavika med danskeferge og store lasteskip er ikke langt unna....

Finner vi ikke ut av det, får vi seile over til Sandnes, der er det vel et serviceverksted for Bavaria.

Fikk for øvrig besøk og tips av annet medlem her med samme båt, når det gjaldt det lille vannet vi har ved masten, at det kunne være en kabelgjennomføring som ikke er helt tett - det hadde han hatt og fikset ved bytte av tape. Supersnilt!

På fredag igjen drar jeg over igjen sammen med fetteren til sambo som skal hjelpe til med oljeskift og service på motoren, så da finner de forhåpentligvis også ut av lyden - om sambo ikke finner ut av den før. Satser på at det går fint frem til dess. :-)

Fikk for øvrig besøk og tips av annet medlem her med samme båt, når det gjaldt det lille vannet vi har ved masten, at det kunne være en kabelgjennomføring som ikke er helt tett - det hadde han hatt og fikset ved bytte av tape. Supersnilt!

På fredag igjen drar jeg over igjen sammen med fetteren til sambo som skal hjelpe til med oljeskift og service på motoren, så da finner de forhåpentligvis også ut av lyden - om sambo ikke finner ut av den før. Satser på at det går fint frem til dess. :-)

Vi hadde også vann ved masten da vi hadde Bavaria 37. Hos oss var årsaken lekkasje i selve sluket på baderomsgulvet.

For å utelukke at det er noe elektrisk, så må du faktisk koble fra batteriet. Lensepumpe, eller ekstra automatisk lensepumpe er ofte koblet direkte på batteriet, men har selvfølgelig en egen sikring.

Ellers er det vel bare å begynne å lete fysisk, legge øret intil gulv og skott og leke tampen brenner.

Ta gjerne noen bilder av el-tavle og steder som blir omtalt, da er det lettere å komme med forslag.

Ja, GeirT - du har nok rett i at det er bomløftet som laget during i bommen og masten. Jeg tror det var tilfeldig at disse to lydene kom samtidig den dagen jeg først skrev inn. Etterpå hørte jeg den svake durelyden nedenfra mange ganger uten å samtidig ha noen during i bom/mast. :-)

Ellers er det vel bare å begynne å lete fysisk, legge øret intil gulv og skott og leke tampen brenner.

Tror han har funnet årsak til lyden..... :smiley: Eller er det flere lyder? :ghost:

Ja, hm... Eureka... jeg har ikke helt funnet ut av det med bilder her inne ennå - må de først lastes opp på en annen nettside, og så linker man til dem her?

alidal, sier du at du tror du har funnet årsaken til lyden? Og jo, det var antakelig flere lyder, altså den duringen i mast/bom var nok noe annet enn den andre, svake dure-/summelyden jeg stadig hører i nærheten av toalettet foran ved forpiggen, høres ut so den kommer nedenfra. Var nok tilfeldig at begge lydene pågikk samtidig ved noen anledninger, for jeg har som sagt også hørt den svake lyden uten noen during i mast/bom også.

Skal bort til båten igjen fredag kveld, får høre godt etter og leke tampen brenner når jeg hører den igjen. Sambo mener han ikke har hørt den noe mer, siden jeg dro hjem, så kanskje den er bare inni hodet mitt? Men i det minste ble ikke lyden med hjem, da... :lol:

Når det gjelder det blinkende lyset har jeg hatt det samme selv. I toppen av tanken din sitter en enkel gjennomføring med en motstand montert på en metallstav. Ta ut den og rengjør med såpe og vann. Det er en sensor som registrerer når væske kommer til et visst nivå. Det legger seg gjerne papir og drittrester som et belegg rundt sensoren.

Min funker fint igjen. Enkel å få ut.

Det er vanskelig å forklare den lyden vi hører, men den starter brått og har samme styrke hele tiden.

Jeg har et forslag. Høres ikke helt riktig ut, men jeg kan jo foreslå det alikevel:

Jeg har en lensepumpe som ikke har nivåbryter. Den starter litt, kjenner på motstanden, skjønner at den ikke har noe å pumpe, og så stopper igjen. Min går ca 1-2 sekunder, og gjør et forsøk ca hvert 5 minutt.

Kanskje andre pumper som jobber etter samme prinsipp har andre intervaller. Hvis den finner vann, så vil den gå lenger. Den går til den føler at det ikke er vann der lenger.

Du som har hørt lyden kan nok raskt avgjøre om dette kan være en forklaring.

Gerhard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...