Jump to content

valg av ungdomsbåt-lingebåter


MMM

Recommended Posts

Jeg er en gutt på 15 år som fyller 16 i januar. Tenker da å sitte med både båt og båtførerprøven til våren. Eneste problem er bare at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvordan båt. Har VELDIG lyst på en Linge konstruksjon. må være de beste båtene som er laget... Uansett, favoritten er og blir Fjordling 17 ht, men disse er veldig vanskelig å få tak i og de trenger ganske stor motor for å gå optimal (90-115 hk etter min mening). Da bruker de også en del bensin noe som også er ganske viktig når man er 16 år. Dessuten koster en 90 eller 115 hester en del penger. Håper å finne et slitent eksemplar og så pusse den opp (ta ut skummet osv). Det er jo en del av morroa! :yesnod:
Men som sagt dette blir dyrt, så har derfor sett på andre muligheter.

mulighet 1: Gromling 15 åpen. har funnet en billig gromling (rundt 15k med motor) med 35 hk som gjør 33 knop. 33 knop er etter min mening nok og en 35 hk bruker vel ikke så mye bensin selvom det er en ganske gammel to takter. Jeg ser bare to problemer med denne båten: det første er at den har veldig lave fribord. Det andre er at den mangler vanntunnelen som gjør båten stødigere.

mulighet 2: musling 430. Denne båten skal jo ha veldig gode kjøreegenskaper + at den har tunnel. Muslingen går vel ganske godt med en 40-50 hester også. eneste problem med denne er at den er bare 14 fot. Er ikke veldig fan av lingehesten så tenkte å støpe en enkel styrekonsoll. men igjen, bare 14 fot. Så er det plass?

mulighet 3: Wesling 16. denne skulle man jo tro var perfekt. den har tunnel og den er fin i størrelse. Men den har sine problemer. for det første har jeg lest at båten ikke har et like optimal lengde til bredd forhold. Dette gjør at den føles litt butt og ikke i nærheten så god som en Fjordling. neste problem er at den trenger 70-90 hk den også så da kan jeg like godt kjøpe en fjordling.

Så da er spørsmålet. Skal jeg følge drømmen å skaffe meg en fjordling, eller skal jeg spare pengene og kjøpe gromlingen? :confused:

Link to post

mangel på tunell + relativt lave fribord opplevde ikke jeg som noe problem med min gromling iallefall, man lærer seg fort å ta hensyn til begge deler

 

Og Lingehesten er genial mtp vektfordeling i båten - man sitter i senter og med båten i balanse så er det bare å "peise på"

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Er gromling en Linge konstruksjon da?

 

Anbefaler deg å kjøpe en musling. Fantastisk båt, jeg har selv en slik som har fulgt meg rundt 20 år nå.

Brukes året rundt til det meste, du aner ikke hvor mye denne båten er kjørt/brukt.. Den er solid og godt bygd ,og er fortsatt i forbausende god stand.

 

Noen båter er fullstendig overmotoriserte. Du klarer deg lenge med 30-40 hk på denne.

Selv har jeg en 30 hk yamaha 3 cyl gammel type. Fungerer greit når man er alene, men litt snaut med mange/mye last ombord.

Link to post

gromling er Linge ja.

 

musling er sjefsbåt , og solid. Det som ryker er tofta. Også enig i at til variert bruk så er det ikke noen fordel med for stor motor, båten mister den fine balansen.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Weslingen er en bra båt, det er sammenlignet med Fjordlingen at det er nevnt at den virker litt buttere.

 

Hvor stor motor man trenger kommer an på bruken, en kompis hadde en med 50hk Yamaha 4T , fungerte helt fint, økonomisk i drift og kjapp i aksen med 1-2 personer. Gikk vel rundt 30 knop. Hadde 60hk 2T i mange år og fikk båten i plan med 8-9 personer ombord (men det tok sin tid)

Som bruksbåt mtp kompromiss mellom fart, vekt i hekken, økonomi osv , så tror jeg Yamaha F70 ville funka bra

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 uker senere...

Har selv hatt en Gromling med Mercury 115 hk rekkesekser som ga opp mot 55 knop. Båten kan absolutt anbefales. Bra sjøegenskaper og utrolig morsom å kjøre. 35 hk er nok alt for lite til å yte et slikt skrog rettferdighet - du bør opp i 60 til 70 hk, noe som også ble anbefalt når båten ble produsert. Når det gjelder Wesling og Fjordling med vanntunnel kan det være greit å være obs på at disse også medfører et problem; saltvann blir stående i tunnelen når båten ligger rolig, hvilket kan medføre at hele tunnelen blir nedgrodd innvendig. Skjer dette vil det medføre vesentlig økt vekt, samtidig som vannet "henger" igjen ved akselerasjon. Resultatet er fartsreduksjon kombinert med et markant høyere drivstofforbruk. Ligger båten i ferskvann eller på henger er dette neppe tema. Men det har vist seg vanskelig å komme til med stoff i tunnelen, og den er nærmest umulig å skrape dersom groe har festet seg. Det er en årsak til at vanntunnel som prinsipp ikke har blitt fulgt opp. Uansett, lykke til med søkingen etter båt !

Link to post

Når det gjelder Wesling og Fjordling med vanntunnel kan det være greit å være obs på at disse også medfører et problem; saltvann blir stående i tunnelen når båten ligger rolig, hvilket kan medføre at hele tunnelen blir nedgrodd innvendig. Skjer dette vil det medføre vesentlig økt vekt, samtidig som vannet "henger" igjen ved akselerasjon.

 

er dette noe du har opplevd selv eller noe du har hørt?

 

De første Fjordlingene ble lagd med demonterbar tunnell , nettopp pga at dette ble ansett som et mulig problem. Men groe trives ikke i mørke, så problemet er ikke-eksisterende, og senere fordlinger ble bygd uten demonterbar tunnell.

Har hatt min wesling liggenede ute hele sommeren mange sesonger, eneste groen har vært litt rur i åpningen, de første 10-20 cm

 

Mistenker at største grunnen til at vanntunnell ikke er mer utbredt er at det er dyrere å produsere...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei Mads, i dine sko ville jeg ha foretrukket å kjøpe en Musling 14 eller Musling 430. Helst med en pent brukt 40hk eller 50hk 2-takt av så ny dato som mulig. Powertrim og tilt og Lingehest er helt nødvendig for å få den riktige Musling følelsen. Hvis du finner en båt med en nyere 4-takt 40hk eller 50hk så går det fint det og. Med 4-takt får du endel snillere fuel forbruk og litt lavere støy.

 

Muslingen er sårbar for aktersjø/vindsjø når den ligger til havn (lavt akterspeil + at den ikke er selvlensende) så en lensepumpe med nivåbryter under aktre tofte kan være en fordel å ha, en tett havnepresenning er minst like viktig, det er mange Muslinger som har sunket ved brygga!

 

Med tanke på Wesling\Fjordling så tenk litt over at du får fint en Wesling i plan med 4 personer ombord og 60hk. Kjører du rundt med en 90 hester som, IMHO, er optimalt for båten, så bruker du sannsynligvis i snitt langt over dobbelt så mye fuel som du vil bruke på en Musling med 40\50 hester på samme distansen. Det vil si at det blir iallefall dobbelt så dyrt for deg sammenliknet med vennene dine hver gang du og kompisene dine drar på fjorden hvis de kjører sine egne båter. Dersom du derimot har med deg venner på tur, så kan du kanskje få de til å betale litt av bensinen? Da har Wesling\Fjordlingen en fordel, du får flere folk ombord! Wesling\Fjordling er flotte båter som du nok kanskje vil eie lenger enn du vil eie en Musling da de funker bra som ungdomsbåt, hyttebåt og daycruiser selv når du er kommet langt opp i 20 årene. Muslingen er grei frem til du er 17-18. I Wesling\Fjordling så har du kalesje, da slipper du og gjestene dine å bli klissvåte på vei hjem når dere er blitt overrasket av været.

 

Vannski\Tube etc: du klarer fint å trekke opp en ungdom på 2 ski med Muslingen med 40 hester, skal du trekke opp på 1 ski må du opp i 60hk, men da vil du ikke velge å trekke ski fordi da kommer du garantert til å montere en chopperpropell, heve motor og off-sentrere motoren for å motvirke propellmomentet ;) Da har du fremdeles en veldig morsom båt som går i 45+ knop med hjertet i halsen og andrenalinkikk hver gang du gasser. Men, det er en båt som går fort i stykker... Min andre Musling, en helt nyprodusert båt, med 70 hk Yamaha 2-takt, levde i 2 måneder før den sprakk langs med hele vannballast tunellen og måtte tilbake til fabrikken for å støpes på nytt...det ble mye krangling om hvem som skulle ta kostnaden... Fabrikken hevdet at båten kun var sertifisert for 35hk, mens jeg hadde bestillt et skrog av de ferdig forsterket for å kunne takle mye mere. Historien endte med at motor og båt ble solgt hver for seg og jeg måtte ta et tap. Wesling\Fjordling går fint å trekke vannski med selv med 60hk.

 

Musling Fjordling og Wesling har veldig god balanse og løfter hele skroget opp og ut av vannet. Jeg har aldri prøvd Gromlingen, men med seteplasseringen ute på styrbord og deg alene ombord, så vil du ikke få den balansen som du får på Lingehest i Musling og Wesling (åpen). Basis det alene ville jeg ha valgt Musling over Gromling, og uansett valgt en Wesling HT\Fjordling over Gromling da den har mye bedre innvendige løsninger. Samtidig er noen Gromlinger selvbygg som igjen betyr at du fort kan ende opp med å kjøpe en dårlig støpt båt hvis du ikke vet hva du skal se etter. Jeg har ennå ikke sett en Gromling til salgs som er strøken, de fleste er veldig lurvete\slitne.

 

Bittelitt moral på tampen: Jeg vil påstå at en Musling med 70 hk eller mer som er tunet for maks fart er veldig ustabil i hastighet og veldig farlig så det skal ikke mye til før du kan ende opp med å skade deg selv, andre eller i beste fall - bare båten, slik jeg gjorde. Det finnes bedre konstruerte båter for å kjøre fort med dersom det er målet, da vil jeg sett på Hydrolift og Gullfisk.

 

 

Mvh

 

Kim

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post

Men, det er en båt som går fort i stykker... Min andre Musling, en helt nyprodusert båt, med 70 hk Yamaha 2-takt, levde i 2 måneder før den sprakk langs med hele vannballast tunellen og måtte tilbake til fabrikken for å støpes på nytt...det ble mye krangling om hvem som skulle ta kostnaden... Fabrikken hevdet at båten kun var sertifisert for 35hk, mens jeg hadde bestillt et skrog av de ferdig forsterket for å kunne takle mye mere. Historien endte med at motor og båt ble solgt hver for seg og jeg måtte ta et tap.

...

Jeg har aldri prøvd Gromlingen, men med seteplasseringen ute på styrbord og deg alene ombord, så vil du ikke få den balansen som du får på Lingehest i Musling og Wesling (åpen). Basis det alene ville jeg ha valgt Musling over Gromling, og uansett valgt en Wesling HT\Fjordling over Gromling da den har mye bedre løsninger. Samtidig er mange Gromlinger er selvbygg som igjen betyr at du fort kan ende opp med å kjøpe en dårlig støpt båt. Jeg har ennå ikke sett en Gromling som er strøken, de fleste som har ligget til salgs virker på meg veldig lurvete\slitne.

 

Kjipt at båten din gikk istykker og fabrikken nektet å ta ansvar. Det du opplevde er etter min mening ikke representativt for båttypen - da skulle man sett ganske så mange tråder her med "hvordan reparere tunnell på Musling" osv. Naboen har en Musling som de har hatt i familien i over 20 år, den har hatt påmontert 25,30,40, 50 og 60hk, og vært kjørt tildels ganske tøft. Skroget er like helt, men innredning/tofter er byttet noen ganger.

 

Gromlingen kjørt alene er bedre enn man skulle tro, men det stemmer at man ikke får den samme balansen som musling med lingehest gir når det er litt rufsete utpå.

Min Gromling ser forresten ut til å være et slikt selvbygg som du sier, med problemer som for tjukk gelcoat (da sprekker den lettere opp) , luftblærer i feks steglistene, samt at innerskrog er veldig tynt.

 

musling som synker i fortøyning er desverre et reelt problem, her er vel den mest kjente:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kongehuset/kronprinsens-baat-sank/a/524606/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Min første Musling (også kjøpt ny) med 40hk Yamaha led raskt av sprekkdannelser i akterspeilet og krakelering i gelcoaten på flere steder på skroget. I slutten av 80 og begynnelsen av 90 tallet var det nok "så som så" mht kvaliteten. Begge mine båter ble produsert av Risør Plast. Men til deres forsvar, jeg var nok høyt oppe blant de i fjorden som brukte båtene sine aller hardest :saint:

 

Mvh

 

Kim

Link to post

Wesling er svak i akterspeilet. Det finnes knapt en Wesling uten sprekker i ulik grad rundt motor/motorbrønn.

Musling har ikke denne svakheten, men selvsagt kan alt gå i stykker dersom det belastes langt på utsiden av hva båten er konstruert forl. 60-70hk på Musling er overmotorisering, og medfører økt fare for både folk og skrog.

Kjøp deg en Musling med hest og ca 40 hk. Jeg kan nærmest garantere at du blir fornøyd. I tillegg får du en klassisk pen båt som alltid vil være populær.

Link to post

Vedrørende groe i vanntunnel; husker vi diskuterte dette etter å ha sett en Wesling med svært mye rur fra akter og et godt stykke inne i tunnelen. Denne tror jeg lå på land på Holmen i Asker. Tidspunktet var i alle fall tidlig 80'. Indre Oslofjord i grunt farvann er mekka for groe. Etter å ha blitt klar over problemet registrerte vi flere båter senere med det samme. Mener også Sjøsport hadde en reportasje om vanntunneler der dette ble tatt opp. Wesling var en populær båt den gangen, og flere båtfolk anbefalte å stoffe så langt inn i tunnelen som mulig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...