Gullfisk Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Siden det er så mye linge kompetanse her, hiver jeg på et spørsmål. Skal ha en Musling 430, og lurer på om en Evinrude 50 E tec på 109 kg blir i tyngste laget? Tenker å ha tunnel inntakt, og lingehest. Hadde i utgangspunktet tenkt Yamaha nyere 3 syl 2 takt på 40-50hk, og disse er vel noe lettere. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Har en 430 med 99 mod Yamaha 40 og trim/ tilt og Lingehest. Den er 88 kg, og det fungerer helt utmerket. Ingen følelse av at den er baktung. 20 kg opp vil nok merkes, men det kan nok kompenseres med vektfordeling. Det føles tilstrekkelig med 40 til allsidig bruk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Vet ikke om det er nevnt i denne tråden, men Sportling og Draco 20 har vel samme skrog? Draco 20 kom med 2 ulike skrog såvidt jeg har skjønt, "Aqualift" som planer lettere med mindre motorer, og "GT" som er dyp v-bunn Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Siden det er så mye linge kompetanse her, hiver jeg på et spørsmål. Skal ha en Musling 430, og lurer på om en Evinrude 50 E tec på 109 kg blir i tyngste laget? Tenker å ha tunnel inntakt, og lingehest. Hadde i utgangspunktet tenkt Yamaha nyere 3 syl 2 takt på 40-50hk, og disse er vel noe lettere. Jeg har Musling med 60hk Yamaha og uten lingehest så sitter på baktofta. Yamahaen veier omtrent det samme som Evinruden så tenker det kommer til å gå fint med tanke på vekt. Ellers så hadde jeg heller kjøpt en eldre Yamaha i stedenfor Evinrude. Da kan en fortsatt skru selv. Det er dyrt med dyser til den Evinruden om de skulle ryke...monter ihvertfall et skikkelig bensinfilter med vannutskiller om du går for en slik! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 yamahaen er 102 kg uten powertrim. Bensintanken under midttofta og batteriet under lingehesten hjelper litt på vektfordeling. skikkelig eksternt filter bør man ha uansett, det kan spare en for mye trøbbel Hmm, hva med Tohatsu 50 TLDI , det må vel være den letteste innsprøytnings 2T i klassen...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gullfisk Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Tenkte først en 2005-2007 mod Yamaha, men de er ikke så ofte til salgs og forsvinner fort. Tohatsu er jo også et alternativ som jeg ikke var klar over. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Er det noe forskjell i ytelsen på E tec, Yamha 2 takt, og Tohatsu TLDI? Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Tja...si det..? :) Dersom du skal kjøpe ny ville jeg gått for en som har en god forhandler i nærheten slik at du får utført service og hjelp dersom det skulle vere noe! Ellers skal vel E-tec og Tohatsu TLDI vere litt snillere på suppa enn en litt eldre Yamaha med forgassere. Ville heller ikke helt avskrevet 4-takterne, men det er no meg da.... :) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Har ikke noe erfaring med firetakt påhenger, men har jo alltid hørt at de er tung og daue da. Er det noen her som har erfaring fra musling med firetakter å dele? Er ikke så fryktelig mange kilo mellom E tec og en Yamaha F60 (109 mot 113kg) ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Hadde ikke vert redd for å henge på en 4-takter dersom det kom ut som beste alternativet ved kjøp av ny påhenger! Er jo fristende med ny nå som hk-avgiften forsvant! :) Det er jo også mulig å tette ballast-tunnel om det blir mye vekt. Det blir en del mer oppdrift da, men mister en del stabilitet når en ligger stille. Angående hva slags motor som er å anbefale så finnes det vel mye info på nettet, både tester og div.forum! :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 iflg denne testen så er jo nye Hondaen sprek: http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/($all)/D55009C49A0BC6C0C12576F1004B9A11?OpenDocument Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Det gode Musling skroget fortjener vel egentlig å ha fra 50hk.og oppover slik jeg ser det dersom en skal ha det litt morro..? Angående vekt: Av 50hk finner jeg at Tohatsu TLDI er lettest, deretter Honda. Når det gjelder 60hk er det ett fett ser det ut som mer eller mindre. Skal en ha 70hk er det kun Yamaha som har fornuftig vekt. Over dette går vekten kraftig oppover! Mulig "Eivind Rud" 75/90 kan fungere, men da begynner det å bli tungt.. :) Tar forbehold om feil og om jeg skulle ha oversett noe! :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.