Jump to content

valg av ungdomsbåt-lingebåter

MMM

Recommended Posts

Vet ikke om det er nevnt i denne tråden, men Sportling og Draco 20 har vel samme skrog?

Draco 20 kom med 2 ulike skrog såvidt jeg har skjønt, "Aqualift" som planer lettere med mindre motorer, og "GT" som er dyp v-bunn

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Siden det er så mye linge kompetanse her, hiver jeg på et spørsmål. Skal ha en Musling 430, og lurer på om en Evinrude 50 E tec på 109 kg blir i tyngste laget? Tenker å ha tunnel inntakt, og lingehest. Hadde i utgangspunktet tenkt Yamaha nyere 3 syl 2 takt på 40-50hk, og disse er vel noe lettere.

Jeg har Musling med 60hk Yamaha og uten lingehest så sitter på baktofta. Yamahaen veier omtrent det samme som Evinruden så tenker det kommer til å gå fint med tanke på vekt. Ellers så hadde jeg heller kjøpt en eldre Yamaha i stedenfor Evinrude. Da kan en fortsatt skru selv. Det er dyrt med dyser til den Evinruden om de skulle ryke...monter ihvertfall et skikkelig bensinfilter med vannutskiller om du går for en slik!

yamahaen er 102 kg uten powertrim.

Bensintanken under midttofta og batteriet under lingehesten hjelper litt på vektfordeling.

skikkelig eksternt filter bør man ha uansett, det kan spare en for mye trøbbel

Hmm, hva med Tohatsu 50 TLDI , det må vel være den letteste innsprøytnings 2T i klassen...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hadde ikke vert redd for å henge på en 4-takter dersom det kom ut som beste alternativet ved kjøp av ny påhenger! Er jo fristende med ny nå som hk-avgiften forsvant! :)

Det er jo også mulig å tette ballast-tunnel om det blir mye vekt. Det blir en del mer oppdrift da, men mister en del stabilitet når en ligger stille.

Angående hva slags motor som er å anbefale så finnes det vel mye info på nettet, både tester og div.forum! :)

Det gode Musling skroget fortjener vel egentlig å ha fra 50hk.og oppover slik jeg ser det dersom en skal ha det litt morro..?

Angående vekt:

Av 50hk finner jeg at Tohatsu TLDI er lettest, deretter Honda.

Når det gjelder 60hk er det ett fett ser det ut som mer eller mindre.

Skal en ha 70hk er det kun Yamaha som har fornuftig vekt. Over dette går vekten kraftig oppover! Mulig "Eivind Rud" 75/90 kan fungere, men da begynner det å bli tungt.. :)

Tar forbehold om feil og om jeg skulle ha oversett noe! :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...