Janoho Startet 4.September.2014 Link til dette innlegget Startet 4.September.2014 Interessant produkt, høyt kokepunkt og ikke behov for å bytte væsken. (så de brukte det på bilfikserne programmet på discovery) http://www.evanscooling.com/ Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Har lurt på å skifte til dette selv,men er litt usikker på hva mine 30 år gamle tetninger i motoren sier til det. Er relativt nytt i Norge,så jeg vil avvente å la noen andre evt. få problemer først. Gasolin i Porsgrunn selger,hvis noen lurer på hvor man skal få tak i dette. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
oks81 Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Kjøleveske er ikke bare kjøleveske! Forskjellige motorleverandører har sine krav til hva som bør brukes! Det er vel å anbefale å følge disse. En båtmotor er MYE mer utsatt for korrosjon enn en bilmotor. Kjøleveske bør derfor byttes etter anbefalinger fra motorleverandør. At nevnte kjøleveske kan holde lenge på bil tviler jeg ikke på, men på båt er det litt annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Husk at vann er den væsken som er best egnet til energiopptak (forenklet) slik at den er meget godt egnet til å ta til seg varme i en motor. At den må tilsettes andre stoff for å hindre at den fryser og korroderer gjør den allikevel sterkt egnet som kjølevæske! Vanskelig å komme forbi de positive egenskapene i den fysiske evnen til å ta til seg varmeenergi. Og spesielt evnen til å ta til seg ekstra mye energi rett før væsken koker. Med det økte trykket i moderne motorer vil jeg påstå at denne egenskapen utnyttes lik at det å erstatte vann+tilsetninger ville jeg ikke vurdert. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 OKS81, Kjølevæske er kjølevæske, ang korrosjon i bil og båt blir dette det samme på ferskvannsiden. Det er sjøvanniden av varmeveksleren som er utsatt. Båtmotorer går dog med høyere belastning og er derfor avhengig av god kjøling/varmeoverføring. Om Evans er et bra produkt aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Kjøleveske er ikke bare kjøleveske! Forskjellige motorleverandører har sine krav til hva som bør brukes! Det er vel å anbefale å følge disse. En båtmotor er MYE mer utsatt for korrosjon enn en bilmotor. Kjøleveske bør derfor byttes etter anbefalinger fra motorleverandør. At nevnte kjøleveske kan holde lenge på bil tviler jeg ikke på, men på båt er det litt annerledes. Vanligvis går kjølevæsken i et lukket system. Hvorfor skal systemet være mer utsatt på båt enn på bil? Myte? Jeg er ellers også litt skeptisk til dette før jeg får vite mer om andres erfaringer. Foreløpig er jeg ganske godt tilfreds med vanlig kjølevæske. Hvorfor prøve å løse et ikke-problem? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hanto1 Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Bruker man destillert vann og bytter kjølevæske regelmessig skal ikke FV kjølesløyfen volde noe særlig problem ut motorens levetid. Ønsker derimot et vidundermiddel som holder sjøvannsiden ren og tæringsfri ( om noe slikt skulle dukke opp) Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Vil ikke ha en lang diskusjon her, og er heller ikke ekspert på området, men er desverre ikke helt enig med deg hanto1. At en båtmotor har sjø- og ferskvannsside er greit. Men de forskjellige delene på en motor er vel skrudd sammen på et vis slik at hele motoren er til slutt i forbindelse med sjø på en eller annen måte (det skal vel faktisk legges utjevningsforbindelse/jording til alle ledende deler for å få tæring over på sinkanoder). Jeg mener derfor at kjøleveske er ikke bare kjøleveske. Det er vel en årsak til at det leveres både blå, rød, gul, grønn osv. kjøleveske med forskjellige egenskaper der motorleverandørene anbefaler hva som skal brukes i forhold til legeringer og ønskede egenskaper til sine motorer. Mvh. oks Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 oks.81, vil heller ikke lage noen langdryg diskusjon, men jeg kan båtmotorer. FV kjølesystemet er et lukket system på samme måte som bil. Frostvæske skal hindre korrosjon og frost. Det er dog forskjell på hvilken type man bruker på forskjellige motorer, da særlig motorer med alu deler. Sinkanoder man har på SV systemet blir ikke relevant for FV systemet, herunder jording i denne sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Var litt snar i avtrekkeren, men har fått litt kaffi nå så da funker hodet igjen! Du har selvfølgelig helt rett i siste utsagn hanto1 og jeg bøyer meg ærbødigt i støvet! ;) Mvh. oks Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 5.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Produktet har en 3 ganger så høy pris som standard kjølevæske, men man trenger aldri å bytte igjen. Å bytte kjølevæske kan være en klumsete prosess og vil koste litt hvis man bruker et verksted. Siden det ikke er vann i systemet kan man åpne radiatorlokket/varmevekslerlokket på varm motor uten at det står en vannsøyle ut av det.herav at det ikke er trykk i systemet. Systemer har høyt kokepunkt og kjøler båtmotoren bedre ved en feil som ellers kunne ført til motorskader. Koking, sprekk/bøy i topplokket, defekt topplokkspakning. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 På produsentens hjemmeside står det at motorer med dette produktet normalt går ca 10 grader høyere i temperatur enn motorer med tradisjonelle kjølevæsker. Vil jo tro en båtmotor med lang høy belastning i motsetning til en bilmotor vil kanskje gå enda litt varmere. Motoren vil jo ikke koke pga kokepunktet er jo veldig mye høyere enn for vann men kan den høyere driftstemperaturen medføre andre problemer? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Bare en lite innspill. Det er ikke ønskelig med for mye oksygen i kjøleveska da det er "drivstoff" for korrosjon. Derfor skal en ikke skifte for ofte! Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 5.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Dette står det, litt tvetydig på produsentens hjemmeside: The operating temperature of the engine and coolant may increase slightly, by approximately 3-7 degrees. However the temperature inside the engine will be consistent and steam vapor will not be produced. i.e engines often run cooler with Evans Waterless Coolants. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Ja, litt merkelig det der. Enten er motoren varmere eller så er den kaldere, kan vel nesten ikke være begge deler? Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Finnes et norsk-utviklet produkt også. Rørheims SuperCool Hadde tenkt å benytte et av produktene på banebilen, men har ikke fått somlet meg til det. Problematisk å lufte er det også. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Et problem med vannbasert kjølevæske er akkurat at det er vann som koker ved 100 grader (eller litt over men trykksatt kjølesystem). Den temperaturen du leser av på instrumentpanelet er et slags gjennomsnitt og enkelte punkter i motoren kan godt ligge en god del høyere. Er der et punkt som blir varmere enn kokepunktet får en koking akkurat der og kjølevæsken "stikker av" pga damp. Da har en plutselig et punkt som får lov til å øke betraktelig i temperatur... Dette er velkjent problematikk i lastebiler som går på full last oppover lange bakker, de kan koke i de bakerste sylindrene selv om temp.instrumentet viser at alt er ok. Har selv sprengt en radiator ganske så solid under tung last med normal temperatur på dashen... Fordelen med de vannfrie kjølevæskene er kokepunktet på 180 grader eller deromkring slik at punktkoking ikke lengre er noe tema. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.