Engers Startet 4.September.2014 Del på Facebook Startet 4.September.2014 Jeg er i ferd med å kjøpe meg en Bavaria 33 Sport. I den forbindelse mener jeg å ha hørt noe om at man kan og bør forsikre motor/drivverk. Stemmer dette? og hvor gjør man det? Bavarian er en 2008 modell med 2 stk. D3 190 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 mener gjensidige og norske sjø har motorskadeforsikring. har motorbåten med D6-motor forsikret der og siden garantien nå er utløpt nå, så er det greit med slik dekning. Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Jeg har Eika forsikring på min båt. De tilbyr og motorskadeforsikring. Men det får du bare hvis motoren ikke er over en hvis alder. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Jeg har motorforsikring innebygd i ordinær båtforsikring hos Gjensidige, det dekker også motorhavari. Den store ulempen er at den ikke er verdt mye for en motor med noen år på seg, Gjensidige trekker 5 % av verdien for hvert år motoren er gammel, inntil 50 %. Jeg fikk en girskade på den ene motoren i sommer, og giret måtte byttes ut pga skadeomfanget. Motoren er 10 år gammel, og resultatet ble at Gjensidige trakk 50 % av verdien på nytt gir. Altså måtte jeg selv være selvassurandør for den andre halvparten av nye deler og service. Har du forsikret båt og motor for en million (markedsverdi) risikerer man å dekke 50 % av skaden selv. Den eneste "gleden" er at man betaler fullverdi premie . Bortsett fra dette var Gjensidige kurant nok i oppgjøret. Anbefaler derfor den danske Pantaenius som fullverdiforsikrer båten uten aldersfradrag. Jeg flytter over over min båtforsikring til Pantaenius etter denne Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Lars O Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Har motorforsikring hos Bavaria forsikring som skal dekke det meste Lars O Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Sjekket dette med motorskadeforsikring, og fant ut at mange ikke forsikrer motorer som er over 10 år gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Har hos Atlantica. Du har en 2008 mod, da skal det gå fint. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Har hos Atlantica. Du har en 2008 mod, da skal det gå fint. Gå fint?? Hva mener du med det? Atlantica vil kun erstatte 60% av nypris på motorskader og annet teknisk utstyr som er 6 år gammelt. En forutsettning for slik dekning er også at motoren må være blitt utsatt for en "yttre plutselig skade" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
avmønstret5 Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Billigere å ansett en maskinist;-) og det var litt alvorlig ment. Dagens båtmotorer er såpass driftsikre når de behandles riktig at det vil nok lønne seg å engasjere en motorkyndig person for service og vedlighhold i steden for å forsikre. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Jeg syntes det er kjempeflott om noen forsikringsselskap ikke har aldersfradrag, men tenker at når noe er for godt til å være sant så er det ofte det. En må også ta hensyn til hva en forsikring koster i året. Om en sparer som i mitt tilfelle ca 7000kr i året på å ikke ha feks Phantenius så vil dette utgjøre i underkant av 50000 på 6-7år, som en kan om uhellet er ute legge på toppen av forsikringsutbetalingen. Dette sett opp mot sannsynlighet for motorhavari, så ville jeg ikke bare hensyntatt om forsikringsselskapet har aldersfradrag eller ikke. Jeg mener en også må hensynta hva en kan spare på å ha høy egenandel, igjen sett opp mot sannsynlighet for skade. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
andersb Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Gjensidige dekker inntil 15 år, har prøvd dekningen i praksis. De ordnet opp. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Litt lesestoff som igrunn bare forteller at å velge forsikringsselskap er avhengig av båt, bruk og fartsområde. http://www.batliv.com/wip4/detail_print.epl?id=74384 Lykke til Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
REM Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Dette sett opp mot sannsynlighet for motorhavari, så ville jeg ikke bare hensyntatt om forsikringsselskapet har aldersfradrag eller ikke. Hva er sansynligheten for å få erstattet en motor pga "plutselig yttre påvirkning"? Svært liten vil jeg tru. I teorien kan en vel kanskje tenke seg en situasjon hvor en går på et skjær og en skarp stein sjkærer gjennom gjennom bunnen og inn i bunnpanna slik at olja renner ut og motoren skjærer seg? Men bortsett fra det? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
KARILLA Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 (redigert) Hva er sansynligheten for å få erstattet en motor pga "plutselig yttre påvirkning"? Svært liten vil jeg tru. I teorien kan en vel kanskje tenke seg en situasjon hvor en går på et skjær og en skarp stein sjkærer gjennom gjennom bunnen og inn i bunnpanna slik at olja renner ut og motoren skjærer seg? Men bortsett fra det?Nå har ikke jeg nevnt med et or hvilke selskap jeg benytter, men slo derimot opp på Atlantica og ser ikke helt at det er overenskommelse mellom det du skriver å vilkår.Så mitt hode er feks det å brenne hull i et stempel en plutselig og uforutsettskade og ikke bruksslitasje. Følgende står i vilkårene: Forsikingen dekker Skade på motor og gir/drev, motorinstrument, el-komponenter samt kabler til motorinstrument forårsaket av en plutselig og uforutsett hendelse, inkludert tette vanninntak, forutsatt at den skadede delen ikke er eldre enn den forsikrede motoren. Grunnen til at jeg ikke har nevnt selskap er at jeg ikke ønsket en ny tråd mht hvilke selskap som er best eller ikke. Derimot så må hver enkelt lese gjennom vilkår og vurdere hvilke selskap som dekker behovet en ser for seg. Blant annet så finnes det selskap som forutsetter at båt er på land i vinter halvåret noe som er utenkelig for min del, da mange av de fineste båt opplevelsene er under vinter bruk. Redigert 5.September.2014 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
REM Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Kommer vel an på hva som var årsaken til at det brant hull i stempelet. Kan en påvise tette kjølevannsinntak står en rimelig sterkt kanskje? Skjønt, hull i stempel uten at feks toppakningen samtidig var gåen, tyder vel på andre årsaker til gjennombrenningen enn overoppheting? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Adi Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Brente clutsh lammellene mine på den ene IPS'en min. Fikk dekket 100% minus egenandel gjennom Atlantica/tryg, ingen avkortning for alder. Mine IPS'er er fra 2006. Har egen motorskade forsikring. Hadde det vært en ytre påvirkning, så ville det vel gått på kaskoforsikringen? Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Tidligere eier av båt jeg har nå hadde motorforsikring gjennom Sparebank 1. Båt/motor er 1999 modell - da skade (beskrevet som: motor stopp/ låste seg/ vann på sylindre) oppstod i 2008 dekket denne motorforsikringen alle kostnader - iflg de kvitteringer jeg fikk med så kom dette totalt på over 60.000.- PS: Nå når jeg studerer kvitteringene her lurer jeg på om arbeidet som ble utført i forbindelse med utbedring av overnevnte skade her kan regnes som en full / komplett overhaling av motor? Beskrivelser på utført arbeid (scans), https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16713/sr-1.gif https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16713/sr-2.gif https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16713/sr-3.gif Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.