Jump to content

Norske Sjø vs. Norwegian Brooker?

Vedvards

Recommended Posts

Min nåværende forsikring hos Norwegian Broker er plassert hos Lloyds.

Har aldri hatt skade og har derfor ikke hatt bruk for den delen av forsikringen, men jeg har ikke funnet andre selskaper som gir deg:

"Ved totalhavari får man tilbake det man har kjøpt båten for oppad til avtalt forsikringssum, og ikke bare markedsverdi på skadetidspunktet."

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Jeg har hatt totalskade pga brann og var forsikret i Norwegian broker, Skadeoppgjøret tok litt tid da det var snakk om ett stort beløp samt politiattest som drøyde litt. Jeg ventet ca 6 mnd fra skade til oppgjør. over 3 mnd så får en renter på forsikringssummen iflg norsk lov. jeg har bare positive ting å si om NB. og om du er forsikret i Norge eller Kina igjennom NB så gjelder Norsk lov her på bjerget. Og som nevnt ovenfor så utbetaler NB forsikringssum og ikke markedsverdi. Jeg har hatt propellskade også igjennom Norske sjø. der jeg ikke var fornøyd. Men der kan andre være storfornøyde. Valgets kvaler og mange kvervulanter gjør det ikke enkelt.

For alle forsikringsforhold er det kun EN regel som gjelder: LES FORSIKRINGSVILKÅRENE. Norwegian Broker og andre som reassurerer i utlandet har ofte vilkår/betingelser og ordninger som avviker fra det man som "standard" finner i norske forsikringer. Det er slett ikke alltid at slike forskjeller er til det bedre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg forsikret i Norske sjø på vår båt, leste gjennom vilkårene og så jo der at de kunne trekke for alder og slitasje. Fikk landkjenning i våres og skaden ble reparert og alt i orden. Men det gikk ikke mange dagene etter at båten var på vannet før det kom krav om fradrag for elde og slitasje.... Vi har en 06 modell som ved skadetidspunkt hadde 630 timer på telleren,for dette mente NS sin takstmann at 40% fradrag på delene var etter vilkårene, noe jeg var naturlig nok helt uenig i. Det endte med 25% fradrag noe jeg syntes var mer enn nok timer og slitasje tatt i betraktning. Trodde at slikt fradrag ikke kom til anvendelse når det var snakk om en "kaskoskade". Ved motorskade kan jeg se at det vil komme fradrag for alder... Bytter nok selskap til neste sesong da pris før og etter skade er greit å ha kontroll på.

For alle forsikringsforhold er det kun EN regel som gjelder: LES FORSIKRINGSVILKÅRENE. Norwegian Broker og andre som reassurerer i utlandet har ofte vilkår/betingelser og ordninger som avviker fra det man som "standard" finner i norske forsikringer. Det er slett ikke alltid at slike forskjeller er til det bedre.

Her trekker du frem et konkret selskap som NB, og antyder at vilkårene kan være dårligere. Har du sagt A så kanskje du skulle si B også, om du sitter inne med informasjon om at man ikke burde velge NB. Trådstarter spør jo konkret om forskjeller mellom NB og Norske Sjø.

Jeg forsikret i Norske sjø.... Vi har en 06 modell som ved skadetidspunkt hadde 630 timer på telleren,for dette mente NS sin takstmann at 40% fradrag på delene var etter vilkårene... Bytter nok selskap til neste sesong da pris før og etter skade er greit å ha kontroll på.

Meget interessant. Jeg har også båten - en 1999 modell - forsikret i Norske Sjø. Har ikke hatt skade så jeg har ingen erfaring med dem slik sett, men når du med en syv år nyere båt blir presentert med et fradrag på hele 40% så sier dette en del. I mitt tilfelle så er Norske Sjø helt klart best på pris, men jeg tolker din post her dithen at dette kun gjelder så lenge man er skadefri.

Min forrige båt (en eldre snekke) hadde jeg forsikret hos If - fikk skade under en storm (bl.a. en pullert som røk) og kan ikke minnes det var snakk om noe fradrag i det hele tatt. De dekket skaden i sin helhet uten noe videre om og men.

Min nåværende forsikring hos Norwegian Broker er plassert hos Lloyds.

Iflg mine forsikringspapirer er Norske Sjø også Lloyds.

EDIT: Jeg logget inn på if.no for å sjekke pris for samme båt forsikring som jeg i dag har hos Norske Sjø - prisen hos If er nærmere tre ganger så høy (selv med min totalkunde rabatt).

Forsikringsverdien jeg har brukt er 500k og hos Norske Sjø betaler jeg ca 3.750.- mens If skal ha nærmere 12k for samme forsikring. Synes vel i utgangspunktet at dette blir litt i overkant.

bilde

Redigert av the colonel (see edit history)

Dette med aldersfradrag på delskader er vel diskutert i ganske mange tråder her tidligere. Kjenner ikke vilkårene hos de nevnte selskap, så det er sagt, for jeg personlig ville aldri brukt megler som plasserer i utlandet uansett. Redd for mange ledd og tidtrøyte ved skade. Unntaket her er Pantaenius, som mange igjen finner for dyre.

Min båt er gammel, og ved sist korsvei var det en del selskap som diskvalifiserte seg selv pga vilkårsfestet aldersfradrag ved delskader, hvilket for min del ville gjort forsikringen bortimot verdiløs for en del type skader. Man må se på mer enn bare totalskade.

Poenget er at alle har en forskjellig økonomisk hverdag, og derfor bør selv finne ut av hvor stor risiko de ønsker å ta på egen kappe. Større selvrisiko=Lavere premie, og Vice versa. Altså les vilkår, som nevnt over her.

Finn ut hvilke type skader du selv er redd for, skriv det ned i en epost, og be begge selskap redegjøre for erstatningsrutiner, egenandeler og eventuelle fradrag, så får du det svart på hvitt.

Redigert av Madserazzi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...