Christina 3 Startet 5.September.2014 Del på Facebook Startet 5.September.2014 Hei. Så var det min tur [emoji20] . Skulle på treff med viking båter å greier.... Skulle legge den i plan og kom halvveis før den begynnte å dø ut. Roet ned litt og sjekket instrumenter og prøvde å dra på litt igjen men da døde den ut å stoppet. Da så jeg masse røk. Snakket med en som kom bak og han sa det røk noe jæv.... Når jeg skal starte nå tenner den momentant men stopper etter et halv sekund. Det ryker ut av innsugningssiden av turbo....er dette normalt ?? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Jeg skyter fra hofta på denne! Jeg tror du har et luftspjell montert mellom turbo og blåser som fungerer som over-rusnings-vern. Kan det være at dette har løst seg ut og ligger å sperrer for luft til blåseren? ??? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Christina 3 Svart 5.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2014 Har skiftet dieselfilter for å se men hjalp ikke... (måtte bare prøve) mateco : Ja jeg får google litt på turboen og se om jeg kan finne noen tegninger og prøve og skjønne hvordan dette er bygd opp. For det virker jo som om den ikke suger luft inn og at det er eksosen som slår igjennom til luftfiltersiden. Det lukter også skikkelig surt og brent ut der.....hmmm jeg får sjekke opp det du sier....tusen takk. Hilsen frustrert mann....:-) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Om du har et luftspjell så er det gjerne en elektrisk trekkmagnet (solenoid) som skal utløse det fjærbelastede spjellet. Sjekk på toppen av motoren om du har en slik. Følg trekkarmen og se hvor den fører til. Spjellet har gjerne en spindel med en arm som kan trekkes tilbake for å re-åpne spjellet hvis det har løst seg ut. Ved å vri armen tilbake så skal du høre et klikk som sier at spjellet er låst i åpen posisjon. Lykke til !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Christina 3 Svart 5.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2014 Jeg er rimelig sikker på at det ikke er noe slikt på den Bjørn.....har tittet og det går ikke noe strømledninger noe sted til turbo eller blower...... Sitér dette innlegget Link to post
fannefjord 2 Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Har en 4-53 den har et mekanisk spjeld på bloweren så det er enten åpent eller stengt . ER det stengt så går ikke motoren ( nødstopp) Kan vel heller være feil på overføring til injectorer Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 5.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2014 Får kanskje skru av toppen på blower imorra og sjekke om jeg ser noe spjell..... Overføringer til injektorer ? Ville den ikke startet da ? Ville trudd den da startet på tomgang men ikke fått gitt gass ? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Først av alt...hvilken farge er det på røyken? Har du sjekket alle dieselfilterne? Du har forhåpentligvis ett grovfilter og mener det er 2 finfilter..Disse motorene er svært ømfintelig for drit i diesel.... Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 5.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2014 Beklager ......det røk svart. Har skiftet dieselfilter. 1 stk grov og 1 stk fin.... Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 La meg dele noen tanker rundt problemstillingen. Dette er en to-takter med lengdespyling. For å bli kvitt eksosen er den derfor avhengig av at der alltid er et overtrykk av frisk luft i spylebeltet. Uten overtrykk så vil eksosen forbli i sylindrene og tilførsel av ny brennstoff vil derfor ikke forbrenne. Motoren ryker og stopper til slutt p.g.a. åndenød !! Jeg har nok villet konsentrert problematikken rundt lufttilførselen. Turbo, evt. spjell, eller blåser ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Christina 3 Svart 5.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2014 (redigert) Ja skal prøve og sjekke dette i morra :-) Men hvorfor kommer det "eksos" ut der luftfilteret sitter ? Skal ikke være noen gjennomgang der ....se bildet Redigert 5.September.2014 av Christina II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Jeg ville sjekket turbo i første omgang. Deretter blåser.Det er også elektronisk stopper på disse som også kan brukes manuelt.Denne stenger for lufttilførsel. Men synes det er merkelig at du får start i det hele tatt hvis den ikke fungerer som den skal.Du får vertfall nok drivstoff når det ryker svart. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 At det ryker på luftfiltersiden tyder på at det er noe alvorlig galt med turbo. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Det er over 20 år siden jeg var borti Detroit motorer, så ha meg unnskyldt for om jeg tråkker litt feil i mine resonement! Som skrevet tidligere, så har jeg villet konsentrert feilsøkingen innenfor lufttilførselen. Her nevnes turboen som mulig årsak, og det kan det jo være. En turbo er derimot ikke effektiv før man får en viss effekt på motor slik at den kan pumpe overtrykk. Som tidligere nevnt, så er disse motorene avhengig av overtrykk i spylebeltet, selv ved små belastninger (les tomgang), for i det hele tatt å fungere. Dette er det blåseren som hjelper til med når turboen ikke er effektiv. Derfor, om ikke det er feil ved evt. spjell, så er det blåseren jeg har villet konsentrert feilsøkingen rundt! Er dens drivverk i orden? Er den effektiv; Klaring mellom vangene? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
SveinHa Svart 6.September.2014 Del på Facebook Svart 6.September.2014 Tror nok mateco er på sporet her. Stopper bloweren vil en nok ha slike symptomer som nevnt. Nå er det også noen tiår siden jeg var "innvortes" i en Detroit 2 takter men bloweren er en enkel sak drevet direkte fra registeret, går den rundt med motoren så virker den. Ikke noe strikk eller kjede her, kun tannhjul. Regner med at røret fra turbo til blower er enkelt å fjerne og da vil en se med en gang om motoren driver den rundt. Jeg har aldri vært borti DD 2-takter med turbo men mener de har en frihjuls kobling på bloweren slik at registeret driver bloweren ved lav belastning men når turboen drar til vil den blåse bloweren rundt fortere enn motoren ville gjort. Kanskje denne koblingen kan være verdt å sjekke opp. Tar jeg ikke alt for mye feil så vil du kunne dreie bloweren men fingrene slik at vingene på yttersiden går nedover men ikke oppover dersom frikoblingen er i orden (hold for all del fingrene unna når motoren gå/går på startmotor). Det nevnte spjeldet før bloweren er kun for nødstopp og jeg tror ikke det er mange motorer som har det. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
edkva Svart 6.September.2014 Del på Facebook Svart 6.September.2014 Hadde en 6v53T en periode, og den hadde luftspjeld i innløpet til bloweren for å kunne stoppe den om den skulle ruse ut... Slik du beskriver problemet så høres det absolutt ut til at du mangler luft. Ville ikke ha begynt på turboen, manskinen skal gå helt fint på tomgang uten turboen montert i det hele, men luftspjeldet må være åpent og bloweren må fungere. Såvidt jeg husker var det ikke mange skruene som skulle til for å komme til oversiden av bloweren og se om den går rundt når du kjører motoren på starteren, men det skulle ikke forbause meg om det bare var nødstoppspjeldet som har lukket seg for det Sitér dette innlegget Link to post
fannefjord 2 Svart 6.September.2014 Del på Facebook Svart 6.September.2014 Spjeldet ligger mellom blower og blokk i en støpegodsdel . Kan også være akselen til drift av bloweren som har knekt . Ta av lyd demperen på bloweren og kjør på starteren så ser du om bloweren roterer Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 6.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2014 Jeg skrudde av røret mellom turbo og blower og denne hadde et oljelag langs veggene....ble oljete på fingrene . Når jeg ser ned i bloweren ser jeg rett i "nettingpakkningen" . (Som dere ser er det også svart her så jeg tror turboen er gåen). Anntar at jeg må skru av neste del og fjerne den nettingen for å sjekke spjellet ? Dere ser så vidt nettingen inni der på bildet.... Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 6.September.2014 Del på Facebook Svart 6.September.2014 Ta av luftfilteret for å sjekke hvordan turbo ser ut. Dette er det enkleste å starte med. Er det slakke osv..Kan være en skikkelig oljelekasje i turbo f.eks. Etter det kan du sjekke videre.Start i en ende og ikke midt i motoren.Har du tørr eksos på denne forresten Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.September.2014 Del på Facebook Svart 6.September.2014 Litt oljelag er ikke noen krise, ganske normalt. Det der ligner ikke i det hele tatt på en 71 blower men muligens 53 har en annen type. Du må gjerne grave deg litt lengre nedover før du ser vingene i bloweren. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
mateco Svart 6.September.2014 Del på Facebook Svart 6.September.2014 Iflg. dette databladet, så skal blåseren, på 6v53t (turbo-versjonen) være utstyrt med en by-pass ventil som skal åpne når turbotrykket er tilstrekkelig høyt ! (Les under "Equipment Specification") http://engine.od.ua/ufiles/DETROIT-6V53N-T-data.pdf Om denne by-pass ventilen ikke stenger når turboen er in-effektiv (lavere belastning) så vil heller ikke blåseren være effektiv. Dette kan også være en årsak til problemet ditt! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Christina 3 Svart 7.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2014 Bloweren går ikke rundt :-( Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 Da er du i alle fall veldig nærme å finne årsaken. På 71 serien drives bloweren direkte fra registeret via en aksling. Mulig akslingen kan forflytte seg og gå ut av inngrep om en segerring løsner (om ikke husken spiller meg et puss). Går resten av registeret rundt? Du ser det lett om du tar av ventildekslene og ser om vippearmene beveger seg med motoren. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
fannefjord 2 Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 da er drivakselen til bloweren knekt . ikke noe segerring bare en splineaksel Sitér dette innlegget Link to post
fannefjord 2 Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.