Christina 3 Svart 7.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Takker for alle svar her inne . Dere har vært inne på løsningen alle sammen..... Syns også det var logiskt at den ikke fikk luft. Den røken som kom ut luftfilteret var ikke eksos slik jeg tenkte så det er ikke gjennomslag i turbo. Det kom opp fra bloweren og gjennom røret til turbo og ut i filteret. Regner med at det er uforbrent dieseldamp.....ble brått litt mer logiskt alt sammen jeg tenkte kanskje det satt en clutch på bloweren som hadde røket men vis det ikke er det er det som du sier fannefjord 2 at aksel må ha røket.....og det høres dyrt ut Tittet litt på hvordan den er å skru ut ..... skrurman bare av skruene i toppen og vipper den ut eller må jeg skru av "lokket" i bakenden av motor for å få den ut ? Sitter vel 2 drev i enden av bloweren.... Hmmm....ser at de 2 dreva sitter i framkant av motor... Men ser at det fins en "coupling" som jeg trodde var en slags clutch som jeg tenkte hadde røket ?? Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 7.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Der har du lagt ut bilde av aksel ja ..... Ja da gjenstår det å få skrudd den ut og sjekke om det er aksel eller coupling... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.September.2014 Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Ta en telefon til Bjørn Cato hos Bergen Dieselcontact, de pleier ikke å være så vonde på delepriser. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
fannefjord 2 Svart 7.September.2014 Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Hvis drivakselen er knekt så må det ha en årsak . Objekt som har kommet imellom " skovlene" i bloweren eller utslitte lagre ( 4 stk ) . Det du ser på det siste bilde er en demper , ikke en coupling Sitér dette innlegget Link to post
fannefjord 2 Svart 7.September.2014 Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Vestships i Tønsberg er vel verd å prøve når det gjelder deler , god service der . Ellers så koster drivakselen 50 dollar hos dieselpro i usa Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 7.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Ok takker for tips.....sjekke litt i morra. Litt spent på åssen den er å skru ut. Bildet av bloweren lenger opp er et illustrasjonsbilde og ikke min. Får håpe jeg kan løsne de 6 boltne og vippe den ut.... Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 7.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Men hvor sitter denne drivaksel da ? Er det inne i selve bloweren ? Og denne couplingen ? Jeg ser det vel når jeg får skrudd den ut .... Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 7.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 http://dieselpro.com/detroit-diesel-parts/6v53-engine-turbo/blowers/blower-coupling-for-detroit-diese-engine-series-53.html#.VAzIcfl_tfM Står vitterlig "coupling" her fannefjord 2 ? Sitér dette innlegget Link to post
fannefjord 2 Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Står vel det men jeg har kjøpt en overhalt blower ifra dieselpro å forstod det slik at dette var en demper for å forhindre at drivakselen knakk når motor tente . Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 9.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Ok fannefjord 2....du har sikkert rett Har nå skrudd av et lokk slik at jeg ser drivaksel. Har også løsnet hele delen som lokket sitter på men det kom ut bare 2-3 cm før det stoppet. Er vistnok en "klo" som kommer ifra gassregulatoren som jeg må løsne. Når jeg får ut hele denne delen vil jeg komme til akslingen. Sjekket idag ved å dra rotorene på bloweren rundt for hånd og da stod drivakselen stille. Her er akslingen med et slags "hus" rundt . Klarer ikke bare dra ut denne slik dem sa..... Her ses akslingen og lokket..... Her ses drivaksel med splines i midten med en låsering. Denne låseringen ligger jo inni akslingen så den får jeg vel ikke av. Har tatt av den ytterste låseringen men den var ikke til å trekke ut alikevel.... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Det der er vel en segerring som du med rette tangen klemmer fra hverandre(skal ikke klemmes sammen). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
fannefjord 2 Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Er vel enklere å demontere bloweren ifra blokka da står drivakselen igjen i registret . Det er sånn på 4-53 rekke skulle tro det var slik på v6 også Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 9.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Hmmmm.....jeg fikk nå beskjed om at jeg ikke skulle skru ut bloweren men ta det fra denne siden. Jaja det vil jo vise seg i helga....da skal den ut ! Regner med at den enten er knekt eller utslitte/ødelagte splines. Den gikk jo ikke rundt når jeg roterte bloweren rundt..... Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 12.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Ja nå skjønte jeg så meget mer I dag fikk jeg dratt ut hele blower drive support.... Aksel var hel men helt utslitt splines som ses her : Jeg klarte ikke å se så nøye men det virket som om splines i blower så bra ut. Så nå er det bare å kjøpe ny aksel og begynne montering igjen En jeg kjenner har en liggende så jeg får ta en titt på den og evn kjøpe den av ham. Fannefjord 2 : Den drivpinnen/aksel fra dieselpro : er det segering på den aksel der å ? Ser ikke slik ut på bildet ? Sitér dette innlegget Link to post
fannefjord 2 Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Nei . Den jeg kjøpte ifra dieselpro har ingen segering . Ligger ikke den segeringen på bildet i registret som stopper for drivakselen da . Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Så ikke denne før nå, dette var kjedelig Christina II. Håper du får fikset dette. Greit med kunnskapen her inne. Sitér dette innlegget Link to post
edkva Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Flott at du har funnet feilen - men er du helt sikker på at det ikke er noe mer galt med bloweren? Splines skal ikke være slitedeler, og det skal da litt krefter til å barbere de av akslingen slik som de har blitt her... Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 13.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Takk for det marida :-). Ja er litt enig edkva men den går lett rundt ivertfall....vet lissom ikke helt hva det skulle ha vært.... Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 13.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Jaja.....nå har jeg tatt ut coupling/ demperen også. Den gleder jeg meg ikke til å sette inn igjen for å si det sånn :-). Da må jeg nok til med hyssing å knyte skivene foran og bak fast å prøve å få entra en skrue så jeg ikke mister den ned i motoren. Da er det bare å vente på deler..... Sitér dette innlegget Link to post
fannefjord 2 Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Er lagrene i bloweren ok . Om du roterer den lett med fingrene så kan den slå " skovlene" iverandre når turtallet øker . Hvis jeg ikke misforstår så er det den enden av drivakselen som går inn i registret som er skadet , da er det vel en motpart i registerdrevet som også kan være skadet Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 13.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Ja motparten er jo demperen :-) Sitér dette innlegget Link to post
fannefjord 2 Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Den sitter faktisk på bloweren på 4-53 Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 13.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Det gjør den vel på min å :-) . Derfor det var så kronglete å få den ut.... Jeg skifter nå begge deler både aksel og demper. De går jo inn i hverandre. Tenkte du på andre enden også fannefjord ? Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 13.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 (redigert) Her sitter demperen....den runde med 4 stk skruer ....langt inni der [emoji16] Redigert 13.September.2014 av Christina II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 13.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 (redigert) ... Redigert 13.September.2014 av Christina II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.