håvard. Startet 5.September.2014 Link til dette innlegget Startet 5.September.2014 Hei.har en gammel Honda som har ligget i et naust i 15 år uten og blitt brukt.prøvde og starte den i dag,startet på 2 drag.utrolig!!!men såg og hørte at eksos røret som går nedover stammen har rustet opp.går det og få tak i deler til denne? Vet ikke årstall eller noe om motoren. Kommentar fra moderator: Tittelen er endret, var "Honda 75 twin eldre firtakter.er det deler og få i?" Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Hei, har handlet endel hondadeler fra boats.net, fant eksosrør til Honda BF75Z LA til rundt $50, men du får sjekke om du finner modellen din her. Spørs litt hvor mye du vil koste på denne veteranen. På min Honda 45hk, var den delen av bunnpanna der eksosrøret er skrudd fast tært opp og måtte også byttes, var dessverre ikke bare eksosrøret som lakk, men kjølevannskanalene rundt dette i innfestingen som var borte etter salttæring i aluminiumen. Sitér dette innlegget Link to post
håvard. Svart 5.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Takk for info:) skal se hva vi gjør. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Dette må jo være et samleobjekt! Denne har jeg aldrig sett før! trodde det bare var mindre motorer Honda hadde i tidlig periode! lykke til! Hilsen Hondafan! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
TMe Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Jeg hadde en slik tidlig på 70-tallet. Den gang var det kun denne Hondaen som var tilgjengelig. De større kom mange år senere. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 (redigert) Det er vel en 7,5 hester , ikke 75 ? Uansett en kult utseende motor, stilig design Ser jo ut som tanken på de gamle Honda motorsyklene Ville ha fikset den Redigert 8.September.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Riktig 7,5 hk. Den var en god del dyrere enn Suzuki men gikk veldig stille og fint. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Det forklarer det hele.. trodde det var 75hk! Da jeg var i marinen hadde vi en 8hk fra tidlig 80tall på Zodiac`en. Den hørtes ikke på tomgang! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sunnmøre Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Har også ein slik motor ståande, 1978 modell. Har vore utruleg stabil. Kun skifta pluggar og olje sidan han var ny, Eigentleg har motoren berre er effekt på 6.4 hk. så det er ikkje nokon racer. Motorgangen er utruleg fin, hadde ikkje konkurentar på 70-talet. Motoren ber preg av å nærme seg 40 år med mykje bruk, men er framleis lettstarta og går fint. Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Himla pris. Dette må jo ha vært mye penger i 75 ? Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 https://www.ssb.no/ 4500 kr i 1975 tilsvarte 22533,58 kr i 2013. NOK, 1975, 4500 NOK, 2013, 22533,58 %, Prisstigning, 400,7 Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 (redigert) Fine motorer det er helt sikkert og super kvalitet.Korrosjon tar knekken på gamle motorer som ikke blir orntlig konservert uansett merke.Jeg ville ha reparert den.Fin broskyre Fergu,artig å se den. Redigert 9.September.2014 av Miki-222 (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
-morten- Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Flotte brosjyrer som varmer en Hondaentusiast! :-) man ser både design og konstruksjon er ganske likt det som har blitt produsert 20-30 år etterpå! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
håvard. Svart 11.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Hvordan demontere eksos røret? Må man demontere hele motoren? Rekna med d er likadan på alle påhengere.tenkte og sveise, reparere d. Sitér dette innlegget Link to post
håvard. Svart 13.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Sitér dette innlegget Link to post
håvard. Svart 13.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Hvordan komme til eksos røret? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Du må sikkert av med undervannshuset for så å løfte av blokka(4-6 skruer fra undersia) for å komme til bunnpanna og eksosrøret - er litt styr, tror denne modellen kan deles over svingbraketten så bunndelen av stammen( - UV huset m/drivaksel, girstag, impeller etc.) står igjen på denne. Var tidligere en kar på ebay.co.uk som solgte cd'er med en samling av bortimot alle Honda servicemanualene for en hundrings eller så, kan være greit å ha selv om dette er en liten motor. Det som ikke er såå enkelt, er at det sikkert er mye deler i støpealuminium, men om kun eksosrøret er gåent, er flensen og røret ganske enkelt oppbygd. ..og forresten..godt mulig du også møter endel myke, rustfrie skruer som har 'fryst' i aluminiumsgjenger og salt.. tålmodighet, varme og en liten slagtrekker kan hjelpe mye . Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
håvard. Svart 13.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Takker for svar:) ha vært artig og fått liv i dein gamle maskina hær.dein går men e jo sån frieksos. Sitér dette innlegget Link to post
håvard. Svart 24.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Noen som veit hvor serienummer.modell nr står på denne motor. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Skal gå an å skifte dksosrøret uten vidre. Skiftet på mn 1974 motor. Femenal motor. Effekten ble den gsng oppgitt på svinghjulet og ikke på propellen som antydet over men likevel en livlig motor med godt dreiemoment, rask respons og fenomenalt fin gange og lettstartet selvsagt. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
håvard. Svart 24.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Ja hvordan begynte du og demontere motoren for og komme til eksos rør? Eksosrøret må no va festet i undervannshuset også? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Superflott design. Minner meg litt om bensintanken på Honda sine motorsykler fra den tiden. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Superflott design. Minner meg litt om bensintanken på Honda sine motorsykler fra den tiden Ja både Honda og Suzuki hadde jo pinstriper på tankene.. rødt og hvitt har jo gått igjen i Hondas produkter! Soichiro Honda var forøverig en meget god metalurg og dette gjorde at Honda motorene har vært solide og stabile. samt veldig bra balangserte veiver og kammer. Eksosrøret på denne var nok kansje ikke ment å ha en levetid på 40 år! Da de skulle lage en replika av Hondas legendariske 6syl. 250ccm stod de å klødde seg i hodet på flymekanikerverksted for å gjenskape legeringene å i det heletatt til å få det til å holde! men det er en helt annen historie... Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bay_liner Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Ja hvordan begynte du og demontere motoren for og komme til eksos rør? Eksosrøret må no va festet i undervannshuset også? Det er så lenge side at jeg ikke husker det men er helt sikker på at jeg ikke løsnet motoren fra stammen på min motor. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.