mbm Startet 6.September.2014 Link til dette innlegget Startet 6.September.2014 I forbindelse med en motorskade beskrevet som motor stopp/ låste seg/ vann på sylindre fikk tidligere eier av båten jeg nå er eier av utført en forholdsvis omfattende reperasjon.Jeg er kjent med begrepet "full overhaling av motor" men er litt usikker på hva dette innebærer og lurer således på arbeidet som ble gjort på motoren ifbm denne skaden kan kvalifisere som overhaling?Scans av kvitteringer med arbeidsbeskrivelser: Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 6.September.2014 Link til dette innlegget Svart 6.September.2014 Dette vil jeg absolutt kalle en "full overhaling". A Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 6.September.2014 Link til dette innlegget Svart 6.September.2014 (redigert) det eneste som mangler for en full overhalning her er bytte av råde og rammelager ( lagerne som sitter på veiva både de som holder veiva fast i motoren og de som hoder rådene fast i veiva ) men hvis de er sett over og i god form så gjør ikke det noe og ventiltetninger burde byttes. Edit: men det er en av de beste listene ( om ikke den beste lista med ting som er gjort ) jeg har sett når det kommer til "full overhalning" av båt motorer :) Redigert 6.September.2014 av båtløskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.September.2014 Link til dette innlegget Svart 6.September.2014 Det er ikkje anna en rimeligste reparasjon av skaden. Full overhaling burde inkludert kit med stempel og foringer. Nye kjølere, nye dyser , alle lager ++ Synest også det virker litt lempfeldig at ikkje veiv er spesifisert avbalansert etter stempellåsing. Og noe gnitent å ikkje bytte lager på kryssbolt og veiv når motor først var utav. OBS- Volvo har sin egen livsstil på lagerbenevnelser, de kaller rådelager for veivlager og veivlager for rammelager eller bærelager. Så når lager på veiv er byttet, så har de har byttet rådelager. De kaller også råde for veivstake. Altså går motor fortsatt med de gamle veivlager og kryssboltlager. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nomen Svart 6.September.2014 Link til dette innlegget Svart 6.September.2014 Nye sylinderforinger og stempler samt ventilene i smøresystemet savner jeg i tillegg til de andre tingene som er nevnt Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
REM Svart 7.September.2014 Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Ja, og kamlager og registerkjede/drev Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
trekko Svart 7.September.2014 Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Du ser i toppen at det er en forsikringsak. Da er det selvf. en rep av den aktuelle skaden og ikke en full overhaling av hel motor. Det er noe helt annet det, det ska i så fall återstelle motor til stand som ny, men det er ikke det forsikringen er for, ikke sant. Garantert ikke det svar du ønsker deg, men men... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.September.2014 Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 I det hele tatt ser det ut til at overhalingen gjelder alt som kan ha blitt antatt skadet ved uhellet (vann i sylinder). Så langt kan det muligens kalles full overhaling. Men jeg er litt skeptisk mhp. veivaksel og rammelagere når en "stake" har blitt komprimert flere mm. Når sylindere og dtempler har blitt målt og funnet i orden forstår jeg derimot ikke hvorfor det skulle være påkrevet å bytte stempler og sylinderforinger. Jeg tolker beskrivelsen som at veivakselen ikke har vært demontert/sjekket. Regner som andre med at veivlager her betyr rådelager. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
adeneo Svart 7.September.2014 Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Jeg vil kalle det en full overhaling, i det minste nære på. Stempler er målt, sylindre er honet osv. det er da ingen grunn til å bytte stempler og foringer hvis det er i orden, og man har neppe honet med veivakselen på plass, så den er nok tatt ut og sjekket, det samme er alle råder osv. Videre er topplokk, dyser, alle kjølere osv. kontrollert. Man skifter normalt ikke deler som er i god stand, sett bort i fra pakninger, lagre og slikt som er å anse som "slitedeler". Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 7.September.2014 Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Jeg hadde tatt til takke med dette som under lang til en "full overhaling" selv hadde jeg nok byttet veiv og rådelager samtidig, men det er nok OK :) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.September.2014 Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 (redigert) selv hadde jeg nok byttet veiv og rådelager samtidig, men det er nok OK :) Det står nå "nye stempelfjærer på alle sylindre, og nye veivlager", så det er nok i orden? Ut i fra delenumrene ser det ut som det er snakk om rådelager og stempelringer, men ikke rammelager, men det ble nok sjekket når alt var ute. Redigert 7.September.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 7.September.2014 Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Det la jeg ikke merke til, men ja, da er det i mine øyne en full overhaling :) Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 9.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Takk for alle innspill og svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.