Jump to content

Hva innbefatter full overhaling av TAMD31 motor?


mbm

Recommended Posts

I forbindelse med en motorskade beskrevet som motor stopp/ låste seg/ vann på sylindre fikk tidligere eier av båten jeg nå er eier av utført en forholdsvis omfattende reperasjon.
Jeg er kjent med begrepet "full overhaling av motor" men er litt usikker på hva dette innebærer og lurer således på arbeidet som ble gjort på motoren ifbm denne skaden kan kvalifisere som overhaling?

Scans av kvitteringer med arbeidsbeskrivelser:
bilde

Link to post

det eneste som mangler for en full overhalning her er bytte av råde og rammelager ( lagerne som sitter på veiva både de som holder veiva fast i motoren og de som hoder rådene fast i veiva ) men hvis de er sett over og i god form så gjør ikke det noe og ventiltetninger burde byttes.

 

 

 

Edit: men det er en av de beste listene ( om ikke den beste lista med ting som er gjort ) jeg har sett når det kommer til "full overhalning" av båt motorer :)

Redigert av båtløskar (see edit history)
Link to post

Det er ikkje anna en rimeligste reparasjon av skaden. Full overhaling burde inkludert kit med stempel og foringer. Nye kjølere, nye dyser , alle lager ++

Synest også det virker litt lempfeldig at ikkje veiv er spesifisert avbalansert etter stempellåsing. Og noe gnitent å ikkje bytte lager på kryssbolt og veiv når motor først var utav.

OBS- Volvo har sin egen livsstil på lagerbenevnelser, de kaller rådelager for veivlager og veivlager for rammelager eller bærelager. Så når lager på veiv er byttet, så har de har byttet rådelager. De kaller også råde for veivstake. Altså går motor fortsatt med de gamle veivlager og kryssboltlager.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

I det hele tatt ser det ut til at overhalingen gjelder alt som kan ha blitt antatt skadet ved uhellet (vann i sylinder). Så langt kan det muligens kalles full overhaling. Men jeg er litt skeptisk mhp. veivaksel og rammelagere når en "stake" har blitt komprimert flere mm. Når sylindere og dtempler har blitt målt og funnet i orden forstår jeg derimot ikke hvorfor det skulle være påkrevet å bytte stempler og sylinderforinger.

 

Jeg tolker beskrivelsen som at veivakselen ikke har vært demontert/sjekket. Regner som andre med at veivlager her betyr rådelager.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg vil kalle det en full overhaling, i det minste nære på.

 

Stempler er målt, sylindre er honet osv. det er da ingen grunn til å bytte stempler og foringer hvis det er i orden, og man har neppe honet med veivakselen på plass, så den er nok tatt ut og sjekket, det samme er alle råder osv.

Videre er topplokk, dyser, alle kjølere osv. kontrollert.

 

Man skifter normalt ikke deler som er i god stand, sett bort i fra pakninger, lagre og slikt som er å anse som "slitedeler".

Link to post

selv hadde jeg nok byttet veiv og rådelager samtidig, men det er nok OK :)

 

Det står nå "nye stempelfjærer på alle sylindre, og nye veivlager", så det er nok i orden?

Ut i fra delenumrene ser det ut som det er snakk om rådelager og stempelringer, men ikke rammelager, men det ble nok sjekket når alt var ute.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...