Faxe Startet 22.April.2005 Link til dette innlegget Startet 22.April.2005 Hei Hvordan får jeg ut impelleren i en VP 260A bensin med ferskvannskjøling.Har åpnet lokket og tatt av pakningen og en rund plastdings(topp?) og ser at det er en gummitopp som sitter i senter på impelleren.Jeg har 8 cm klaring til veggen,så det er trangt. Er den låst til akslingen? Ser også impellerhuset er ovalt på den ene siden innvendig.Stemmer det? Faxe Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 22.April.2005 Link til dette innlegget Svart 22.April.2005 Etter beskrivelsen din ser alt ut til å være normalt. Ovalt hus - ok, Gummipropp i senter - ok,. Bruk en rørtang eller spesialtang til å trekke ut impelleren, at den sitter noe fast er normalt. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Faxe Svart 22.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2005 Er det bare å pelle ut gummitoppa med et skrujern? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 22.April.2005 Link til dette innlegget Svart 22.April.2005 (redigert) Gummiproppen i senter er der kun for å få en plan overflate og for en slags tetting mot akselen. Du kan vippe denne ut slik at du kommer til med noe "ingeniør" på boks, men ellers tar du grep om kjernen på impelleren med en rørtang og drar til. Ellers mener jeg å huske at Lars H beskrev en gang et egnet verktøy for jobben en gang... Redigert 22.April.2005 av bmo (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Faxe Svart 22.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2005 Takk Får prøve i morgen tidlig. Faxe Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 22.April.2005 Link til dette innlegget Svart 22.April.2005 Det verktøyet som Lars H. refererte til koster "mange impeller" Tror det er en slags ters.. pris ca 800,- Tror det endte med at han klarte seg uten. Et tips kan være at i tilegg til at du sprayer akslingen med noe, også får noe såpe inn i huset og tørner starteren et sekund slik at skovlene løsner litt og får såpen spredd rundt. Dette kan få den til å gli lettre. Også ved montering smøre den nye inn med såpe før montering... Men for all del ikke olje... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Majali Svart 22.April.2005 Link til dette innlegget Svart 22.April.2005 Impelleren på min MB20 sitter med en gjenget "brytepinne" tvers gjennom akselen og det er da akselen som må ut først... Vet ikke om det er sånn på din motor, men før du legger for mye krefter på den stakkars akselen er det nok en ide å sjekke ut dette først.... ? Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.