Jump to content

Impeller sitter fast?

Faxe

Recommended Posts

Hei

Hvordan får jeg ut impelleren i en VP 260A bensin med ferskvannskjøling.Har åpnet lokket og tatt av pakningen og en rund plastdings(topp?) og ser at det er en gummitopp som sitter i senter på impelleren.Jeg har 8 cm klaring til veggen,så det er trangt.

Er den låst til akslingen?

Ser også impellerhuset er ovalt på den ene siden innvendig.Stemmer det?

Faxe

Etter beskrivelsen din ser alt ut til å være normalt. Ovalt hus - ok, Gummipropp i senter - ok,.

Bruk en rørtang eller spesialtang til å trekke ut impelleren, at den sitter noe fast er normalt.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Gummiproppen i senter er der kun for å få en plan overflate og for en slags tetting mot akselen. Du kan vippe denne ut slik at du kommer til med noe "ingeniør" på boks, men ellers tar du grep om kjernen på impelleren med en rørtang og drar til. Ellers mener jeg å huske at Lars H beskrev en gang et egnet verktøy for jobben en gang...

Redigert av bmo (see edit history)

Det verktøyet som Lars H. refererte til koster "mange impeller" Tror det er en slags ters.. pris ca 800,- Tror det endte med at han klarte seg uten.

Et tips kan være at i tilegg til at du sprayer akslingen med noe, også får noe såpe inn i huset og tørner starteren et sekund slik at skovlene løsner litt og får såpen spredd rundt. Dette kan få den til å gli lettre. Også ved montering smøre den nye inn med såpe før montering... Men for all del ikke olje...

Impelleren på min MB20 sitter med en gjenget "brytepinne" tvers gjennom akselen og det er da akselen som må ut først... Vet ikke om det er sånn på din motor, men før du legger for mye krefter på den stakkars akselen er det nok en ide å sjekke ut dette først.... ?

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...