Jump to content

Lanterne sluknet

Kappa

Recommended Posts

R&G-lanternen forut lyser ikke. Det er 12-13 volt spenning mellom kontaktene i lanternen. Selve pæren lyser når den testes i akterlanternen. Jeg skjønner ikke hvorfor den ikke lyser i R&G-lanternen forut.

Tilleggsinformasjon: Spenningen mellom kontaktene faller til 0 volt når pæren sitter i lanternen.

Hva kan være årsaken til at den ikke lyser?

Dårlig kontakt et eller annet sted på veien. Godt nok til å få spenning uten belastning, men ikke godt nok når strøm skal gjennom ledningene. Et ikke ukjent problem om bord i båt.

Har du samme bryter til akterlanterne og frontlanternen? Hvis ikke, begynn med å sjekke/rugge på ledninger ved bryteren. Gjerne litt 5-56 også, og kanskje koble fra/til ledningene på nytt. Gjenta gjerne denne operasjonen ved tilkoblingspunktene til frontlanternen også. Gitt at du ikke har felles bryter med akterlanternen (siden denne fungerer ok), så kan være andre feil også....eks selve bryteren...eller kanskje der ledning inn til bryter er koblet til sikring. Hvis du kommer greit til, så prøv å måle spenning rett etter bryter (når pæren står i) - det kan gi deg en indikasjon på om feilen ligger før/i, eller etter, bryter.

Hadde tilsvarende problem i vår. Målte spenning i lampa, men ikke lys i fungerende pære. Fant etterhvert også spenning mellom pull-pit og kontakter i lampa. Trodde problemet kunne være brudd/kortslutning i en av lederne i overgangen mellom dekk og pull-pit. Når jeg sjekket kabelen etter utskifting viste det seg at at en kobberet var irret tvers av i den ene lederen rett bak flatstifthylsa, der ytterisolasjonen var fjernet..

Jeg setter mine fem cents på at kontaktproblemet ligger i lampe-enden og ikke i bryter/sikringsenden :-) (jeg vil ikke helt utelukke det siste ... men det er lanternen som utsettes mest for elementene)

Forøvrig hadde jeg selv massive problemer i det jeg skrudde i nye skruer for å feste rekkestøtter - uten å tenke på at ledningene til lampa gikk i kanaler under rekkestøttene :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...