Kappa Startet 8.September.2014 Del på Facebook Startet 8.September.2014 R&G-lanternen forut lyser ikke. Det er 12-13 volt spenning mellom kontaktene i lanternen. Selve pæren lyser når den testes i akterlanternen. Jeg skjønner ikke hvorfor den ikke lyser i R&G-lanternen forut. Tilleggsinformasjon: Spenningen mellom kontaktene faller til 0 volt når pæren sitter i lanternen. Hva kan være årsaken til at den ikke lyser? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Dårlig kontakt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Årsaken er heilt klart dårlig kontakt ein plass. Når du måler med eit instrument som belaster kretsen med ein mikroampere eller mindre, er der god nok kontakt til å opprettholda spenningen, men når pæra kjem og belaster med ein ampere eller to, dropper spenningen til null. det betyr intet annet enn dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Er nok dårlig kontakt et sted, ja. Siden ingen av de to lanternene lyser, ville jeg sjekket for dårlig kontakt i sikringsholder, bryter, felleskoblinger under veis og ikke minst fremføringen for minus/jord. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Dårlig kontakt et eller annet sted på veien. Godt nok til å få spenning uten belastning, men ikke godt nok når strøm skal gjennom ledningene. Et ikke ukjent problem om bord i båt. Har du samme bryter til akterlanterne og frontlanternen? Hvis ikke, begynn med å sjekke/rugge på ledninger ved bryteren. Gjerne litt 5-56 også, og kanskje koble fra/til ledningene på nytt. Gjenta gjerne denne operasjonen ved tilkoblingspunktene til frontlanternen også. Gitt at du ikke har felles bryter med akterlanternen (siden denne fungerer ok), så kan være andre feil også....eks selve bryteren...eller kanskje der ledning inn til bryter er koblet til sikring. Hvis du kommer greit til, så prøv å måle spenning rett etter bryter (når pæren står i) - det kan gi deg en indikasjon på om feilen ligger før/i, eller etter, bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 8.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2014 Det er samme bryter for R&G lanterne forut og hvit lanterne akter. Jeg må nok undersøke om det er kommet irr i overgangen mellom kabelsko og kobberleder. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Jeg stemmer i: dårlig kontakt - et typisk problem er irr i selve lampeholderen, men sikring og bryter er jo andre mulige punkter for dårlig kontakt. Jeg anbefaler å skifte til LED-lanterner :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
eriker Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Hadde tilsvarende problem i vår. Målte spenning i lampa, men ikke lys i fungerende pære. Fant etterhvert også spenning mellom pull-pit og kontakter i lampa. Trodde problemet kunne være brudd/kortslutning i en av lederne i overgangen mellom dekk og pull-pit. Når jeg sjekket kabelen etter utskifting viste det seg at at en kobberet var irret tvers av i den ene lederen rett bak flatstifthylsa, der ytterisolasjonen var fjernet.. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Hadde det samme problemet på to lanterner. Dette er av den gamle typen med glødepærer. Fant grønn irr som var problemet. Brukte oxyderings fjerner og hvit vaselin etterpå. Har holdt noen uker så langt... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 (redigert) Jeg setter mine fem cents på at kontaktproblemet ligger i lampe-enden og ikke i bryter/sikringsenden :-) (jeg vil ikke helt utelukke det siste ... men det er lanternen som utsettes mest for elementene) Forøvrig hadde jeg selv massive problemer i det jeg skrudde i nye skruer for å feste rekkestøtter - uten å tenke på at ledningene til lampa gikk i kanaler under rekkestøttene :-) Redigert 8.September.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.