Torsen67 Startet 8.September.2014 Link til dette innlegget Startet 8.September.2014 Har en Volvo Penta AQ-145 som helt sikkert begynner å bli litt trang i kanalene på saltvanns siden. Hva med å kjøre på med 30% saltsyre for å fjerne rur? Skadelig? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Jeg ville ha demontert veksleren ! Hadde ikke kjørt på med 30% saltsyre i kretsen, nei.. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 8.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Ok, men hvilke skade kan dette gjøre? Saltsyra vil da gå til impeller, varmeveksler, sjøvannsfilter, oljekjøler og manifold. Underveis er det vel noe kobber, alu, plast og gummi denne syra vil passere. Er det noen spesifikke materialer som ikke tåler saltsyre? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Jeg renset for mange år siden varmeveksleren med saltsyre (husker ikke konsentrasjonen), men den var demontert og åpnet. Å kjøre så sterk saltsyre gjennom systemet på sjøvannsiden med impellerpumpe og det hele, - nei takk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Rur vokser vel ikke inne i kjøleren? Det er jo varmt der! Jeg ville heller ha kjørt gjennom med Systemrens, eventuelt åpnet og rengjort. Saltsyre er sinte saker... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 (redigert) Det er syre som er den aktive bestanddelen i de forskjellige typene systemrens også, enten saltsyre eller oxalsyre! Og som sagt, jeg åpnet varmeveksleren slik at alt inne i den kunne rengjøres med syre, både der det strømmer sjøvann og der det er frostvæske. Da ser en jo også resultatet før en monterer det hele igjen. Saltsyre er et ypperlig middel som jeg bruker til mye, fjerne gul linje i vannlinjen, fjerne rur på propellen, fjerne rust på gammelt verktøy, sjakler osv., men brukt kontrollert og med sikkerheten for brukeren tatt hensyn til Redigert 8.September.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mons Olav Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Det går fint med mild saltsyre 10-15% eller systemrens,la det virke et par dager mens du kjører motoren litt innimellom.Skyll med vann et par ganger etterpå. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Lars H. Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Et par dagers virketid? Det ville ikke jeg tatt sjansen på, selv med lav konsentrasjon. Med 30% saltsyre er rur (kalk) på propellen løst opp på 5 minutter. Legger jeg en rusten sjakkel i 30% saltsyre, er den rustfri i løpet av et kvarter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bårdp Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 (redigert) Jeg renset et par Volvo AQAD 40 motorer som stadig gikk varm med saltsyre på sjøvannssiden med gott resultat. Tok slangene av sjøvannspumpa og eksosbenet forlenget disse og lagde ca 15% saltsyreløsning i en stamp satte på en drilpumpe med et titsur på og sirkulerte 10m vær time i et døgn på vær motor. Kjøleproblemene jeg hadde var helt borte etter dette. Redigert 8.September.2014 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 8.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Tenkte å tynne den ut hvis 30% blir for hissig. Ca hvor mye koster 1 liter 30% saltsyre på jernvaren? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 I overkant av en 100-lapp, avhengig av hvilken jernvare du handler på. Coop-butikkene er oftest de billigste på slikt, i alle fall i forhold til f.eks. Jernia som er generelt overpriset. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Har lest på britiske båtforumet at det er vanlig der å bruke eddik. 35 prosenten er vel sikkert sterk nok? Og grådig billig da gitt... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 8.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Mener å ha lest dette ett sted selv ja. Hvor får man kjøpt 35% eddik? På supern? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Ja, Hveddings klare 35% eddik får du kjøpt der. Men det er mye svakere saker enn saltsyre. Selv bruker jeg å ha en "dasj" 35% eddik i doskålen innimellom for å forebygge at urinstein tetter til slangene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
finnmarken Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Hva med oppvaskmaskinpulver? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Det løser neppe opp kalkavleiringer eller rust. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Torsen67 Svart 8.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Oppvaskmaskin pulver duger godt hvis man feks skal skrubbe noe som feks dusjkabinett der det er mye kalk og misfarging pga brunt vann. Men som sagt, da må man fysisk til verks. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn&Ida Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Sitronsyre er det beste å bruke. Vet ikke hvor en for kjøpt det Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Sitronsyre er det som vanligvis brukes og HER finner dere litt mer informasjon om den praktiske anvendelsen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tobixen Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Har lest på britiske båtforumet at det er vanlig der å bruke eddik. 35 prosenten er vel sikkert sterk nok? Og grådig billig da gitt... Grådig billig? Jeg kjøpte tre små flasker på ICA Gourmet på Aker Brygge nå da jeg slet med noen problemer med spetik'en - og tro meg, det var ikke billig. Hvor får man tak i billig eddik? (Problemet var i første rekke tett lufting, og eddikken hjalp ikke noe særlig på dét. Fikk skrudd opp som best jeg kunne og rengjort litt mer direkte der - men tror nok uansett det er "sunt" å få skylt tanken med syre i ny og ne. Saltsyre fungerer vel enda mer effektivt, men tærer vel fort hull i aluminiumen dersom den er for konsentrert eller blir stående for lenge på tanken). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Grådig billig? Jeg kjøpte tre små flasker på ICA Gourmet på Aker Brygge Ok, jeg mente "dagligvaren" i den forstand at butikker som "ICA Gourmet, Aker Brygge" kanskje faller utenfor definisjonen :-)) 34,60,- på Rema her på Nordstrand for halvliteren. Den sterke varianten, 35% kaller de da for "eddikessens". 69,20,- for en liter er ikke så ille vel? Men samtidig koster jo ikke systemrensen på Maritim mer en 169,- for literen, så spørs det hvor mye en må ha på motoren sin, og det er to helt ulike produkt som vel uansett ikke kan sammenlignes egentlig, men... Jeg aner ikke hvor lenge en må ha eddik stående i systemet for å få effekt, men kan sikkert lese meg opp på andre forum. Om jeg vrir skallen så mener jeg det var snakk om "over natta" eller noe i den dur. Og de rapporterte at det kom ut mengder av "drit". Er ikke kjemiker men i denne sammehengen så spiller det vel liten rolle hvilken syre man bruker? Surt er surt og vi burde vel ha PH verdien på de to syrene/produktene for kunne sammenligne på noen som helst praktisk måte. Eddik/eddiksyre er en kaboksylsyre, den enkleste av disse har det folkelige navnet "maursyre". I likhet med saltsyre/systemrens så tærer også maursyre på metaller så det bør uansett brukes med en viss aktsomhet vil jeg tro. Men kanskje 35% eddik er så svak at det ikke er noen reel fare? ----- Og det enkleste er tross alt kanskje å åpne lommeboka og få en fin flaske medfølgende oppskrift fra Maritim eller tilsvarende :-) Men om man googler: "How to Use Vinegar to Flush Engine Coolant" Så får man 60 000 treff+, med beskrivelser og videoer. Så det er neppe noe stor greie å bruke "hosholdningssyre" til dette.. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 (redigert) Ok, jeg mente "dagligvaren" i den forstand at butikker som "ICA Gourmet, Aker Brygge" kanskje faller utenfor definisjonen :-)) Prisene på Aker Brygge ligger nok noe over gjennomsnitt, jeg var desperat og det var det eneste som fungerte logistikkmessig den dagen. Husker ikke hva jeg betalte, jeg syntes totalprisen var ufint dyrt, men jeg tenkte at det nok var verd prisen, selv om eddiken kanskje ville være billigere noe annet steds ;-) Jeg tenkte også som så at jeg sikkert kunne ha greid meg med bittelitt saltsyre i stedet for store mengder eddik, og at saltsyre således ville være billigere uansett. Redigert 9.September.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Nå har jeg ikke pH verdien for 35% eddik og 30% eller lavere konsentrasjon i hodet, men det kan jeg sjekke på torsdag. Jeg har en pakke pH-indikatorpapir liggende her hjemme og i båten har jeg både saltsyre og eddik. Så jeg tar med pakken til båten og tar noen målinger og så kommer jeg tilbake til resultatet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bidevind Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Er det saltsyre, oxalsyre eller eddik du benytter på tastaturet ?? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Hade tänkt rensa en sån här avgaskrök med saltsyra, men har inte hittat någon som säljer. Tacksam för förslag till inköpsställe samt tips när det gäller koncentration, temperatur och tid i badet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.