Jump to content

Rense varmeveksleren med saltsyre, går det?

Torsen67

Recommended Posts

Ok, men hvilke skade kan dette gjøre? Saltsyra vil da gå til impeller, varmeveksler, sjøvannsfilter, oljekjøler og manifold. Underveis er det vel noe kobber, alu, plast og gummi denne syra vil passere.

Er det noen spesifikke materialer som ikke tåler saltsyre?

Jeg renset for mange år siden varmeveksleren med saltsyre (husker ikke konsentrasjonen), men den var demontert og åpnet. Å kjøre så sterk saltsyre gjennom systemet på sjøvannsiden med impellerpumpe og det hele, - nei takk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er syre som er den aktive bestanddelen i de forskjellige typene systemrens også, enten saltsyre eller oxalsyre! Og som sagt, jeg åpnet varmeveksleren slik at alt inne i den kunne rengjøres med syre, både der det strømmer sjøvann og der det er frostvæske. Da ser en jo også resultatet før en monterer det hele igjen.

Saltsyre er et ypperlig middel som jeg bruker til mye, fjerne gul linje i vannlinjen, fjerne rur på propellen, fjerne rust på gammelt verktøy, sjakler osv., men brukt kontrollert og med sikkerheten for brukeren tatt hensyn til

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Et par dagers virketid? Det ville ikke jeg tatt sjansen på, selv med lav konsentrasjon. Med 30% saltsyre er rur (kalk) på propellen løst opp på 5 minutter. Legger jeg en rusten sjakkel i 30% saltsyre, er den rustfri i løpet av et kvarter.

Jeg renset et par Volvo AQAD 40 motorer som stadig gikk varm med saltsyre på sjøvannssiden med gott resultat. Tok slangene av sjøvannspumpa og eksosbenet forlenget disse og lagde ca 15% saltsyreløsning i en stamp satte på en drilpumpe med et titsur på og sirkulerte 10m vær time i et døgn på vær motor. Kjøleproblemene jeg hadde var helt borte etter dette.

Redigert av Bårdp (see edit history)

Ja, Hveddings klare 35% eddik får du kjøpt der. Men det er mye svakere saker enn saltsyre. Selv bruker jeg å ha en "dasj" 35% eddik i doskålen innimellom for å forebygge at urinstein tetter til slangene.

Har lest på britiske båtforumet at det er vanlig der å bruke eddik.

35 prosenten er vel sikkert sterk nok? Og grådig billig da gitt...

Grådig billig? Jeg kjøpte tre små flasker på ICA Gourmet på Aker Brygge nå da jeg slet med noen problemer med spetik'en - og tro meg, det var ikke billig. Hvor får man tak i billig eddik?

(Problemet var i første rekke tett lufting, og eddikken hjalp ikke noe særlig på dét. Fikk skrudd opp som best jeg kunne og rengjort litt mer direkte der - men tror nok uansett det er "sunt" å få skylt tanken med syre i ny og ne. Saltsyre fungerer vel enda mer effektivt, men tærer vel fort hull i aluminiumen dersom den er for konsentrert eller blir stående for lenge på tanken).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Guest Avmønstret#

Grådig billig? Jeg kjøpte tre små flasker på ICA Gourmet på Aker Brygge

Ok, jeg mente "dagligvaren" i den forstand at butikker som "ICA Gourmet, Aker Brygge" kanskje faller utenfor definisjonen :-))

34,60,- på Rema her på Nordstrand for halvliteren. Den sterke varianten, 35% kaller de da for "eddikessens".

69,20,- for en liter er ikke så ille vel? Men samtidig koster jo ikke systemrensen på Maritim mer en 169,- for literen, så spørs det hvor mye en må ha på motoren sin, og det er to helt ulike produkt som vel uansett ikke kan sammenlignes egentlig, men...

Jeg aner ikke hvor lenge en må ha eddik stående i systemet for å få effekt, men kan sikkert lese meg opp på andre forum. Om jeg vrir skallen så mener jeg det var snakk om "over natta" eller noe i den dur. Og de rapporterte at det kom ut mengder av "drit".

Er ikke kjemiker men i denne sammehengen så spiller det vel liten rolle hvilken syre man bruker? Surt er surt og vi burde vel ha PH verdien på de to syrene/produktene for kunne sammenligne på noen som helst praktisk måte.

Eddik/eddiksyre er en kaboksylsyre, den enkleste av disse har det folkelige navnet "maursyre".

I likhet med saltsyre/systemrens så tærer også maursyre på metaller så det bør uansett brukes med en viss aktsomhet vil jeg tro. Men kanskje 35% eddik er så svak at det ikke er noen reel fare?

-----

Og det enkleste er tross alt kanskje å åpne lommeboka og få en fin flaske medfølgende oppskrift fra Maritim eller tilsvarende :-)

Men om man googler:

"How to Use Vinegar to Flush Engine Coolant"

Så får man 60 000 treff+, med beskrivelser og videoer. Så det er neppe noe stor greie å bruke "hosholdningssyre" til dette..

Ok, jeg mente "dagligvaren" i den forstand at butikker som "ICA Gourmet, Aker Brygge" kanskje faller utenfor definisjonen :-))

Prisene på Aker Brygge ligger nok noe over gjennomsnitt, jeg var desperat og det var det eneste som fungerte logistikkmessig den dagen. Husker ikke hva jeg betalte, jeg syntes totalprisen var ufint dyrt, men jeg tenkte at det nok var verd prisen, selv om eddiken kanskje ville være billigere noe annet steds ;-) Jeg tenkte også som så at jeg sikkert kunne ha greid meg med bittelitt saltsyre i stedet for store mengder eddik, og at saltsyre således ville være billigere uansett.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nå har jeg ikke pH verdien for 35% eddik og 30% eller lavere konsentrasjon i hodet, men det kan jeg sjekke på torsdag. Jeg har en pakke pH-indikatorpapir liggende her hjemme og i båten har jeg både saltsyre og eddik. Så jeg tar med pakken til båten og tar noen målinger og så kommer jeg tilbake til resultatet.

bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...