Jump to content

Rense varmeveksleren med saltsyre, går det?

Torsen67

Recommended Posts

Tilbake til pH verdier for eddik. Jeg tok en test av det jeg fant i kjøleskapet, og både Heinz Eple cider eddik på 5% og Druvans vineddik på 6% ga en pH på 3. Iduns 7% eddik ga pH 2,5.

bilde

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, selvfølgelig. Dette var bare et lite "mellomspill" frem til jeg kommer i båten på torsdag der jeg har både 30% saltsyre og 35% eddik.

Testet forresten nå med svovelsyre fra et vanlig Sønnak batteri, og da viste det pH0, altså sterke saker. Så søl ikke med batterisyre når du sjekker syrevekten på batteriet i båten!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Noen som kan kjemi kunne sikkert ha funnet dette ut kjapt ... men pH-verdien for 10% saltsyre er ihht wikipedia -0.5., 30% saltsyre er −1.0 ... jeg antar at dersom man blander en liter 30% saltsyre med ti liter vann så får man da pH-verdi 0.0, eller er jeg på feil jorde? Da vil 1 ml saltsyre blandet med én liter vann gi samme pH som 5% eddik?

pH-verdien for eddik er slettes ikke lett å finne vha googling, alt jeg finner er at verdiene Lars H. har målt er "normalt" for "normal" eddik. Eksempelvis skriver SNL at "allminnelig eddik" har pH 3.1 på artikkelen om pH, uten å spesifisere hva den mener med "allminnelig". Det burde vel være mulig å finne eksakte verdier for 5%-eddik, 10%-eddik og 35%-eddik?

Fun fact fra wikipedia:

Some countries prohibit the selling of vinegar over a certain percentage acidity. As an example, the government of Canada limits the acetic acid of vinegars to between 4.1% and 12.3%.[66]

Forøvrig hadde jeg et tilfelle hvor varmtvannstanken (på land, med brønnvann) var helt tett pga kalk. Da prøvde jeg å få det løsnet opp med 35%-eddik, men måtte til slutt gi opp og bruke saltsyre.

Jeg synes det er et meget godt spørsmål som er blitt stilt, og jeg lurer selv på svaret: Er pH-verdi det eneste som er relevant, og om godt uttynnet saltsyre med fordel kan brukes i stedet for eddik på steder hvor man er redd for å bruke saltsyre?

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jo, det er forskjell på syrer. Oxalsyre er feks. svært giftig. Rabarbra inneholder denne syren, så skal en lage rabarbravin, nøytraliserer en denne syren med kritt. Oxalsyre er ellers ypperlig til å bleke gulnet treverk.

bilde

Er det saltsyre, oxalsyre eller eddik du benytter på tastaturet ?? :giggle:

Så det ble observert at tastaturet var møkket? :sad: Jo jo, det er en stund siden det ble rengjort. Men det har blitt mange runder med rengjøring siden jeg på Tandberg Data konstruerte og utviklet det 1 1992, og dette eksemplaret har vært i daglig bruk på jobb og nå hjemme som pensjonist siden det.

Men sterk syre bruker jeg ikke for å få selve tastetoppene rene. Jeg spytter litt på pekefingeren og gnir før jeg tørker av med tørkepapir. Spytt er imidlertid svakt surt med en pH-verdi på pH6. Dette er meget effektivt, også på fjernbetjeninger og mobiltelefoner med taster.

Her bilder av rengjøring med spytt-metoden for bokstavene Ø og Æ.

bilde

Hvor får man kjøpt de stripsene for pH-verdi Lars?

De rappet jeg på jobben da jeg arbeidet hos FFI. :pray:

Og en annen ting, er det farlig å blande syrer? Feks eddik og sitronsyre? Tenkte sånn i tilfelle en vil ha sterkere syre en 35% eddik?

Farlig? Det aner jeg ikke, men å blande kjemikalier er generelt svært suspekt om en ikke er kjemiker og kan sitt fag. Bland for all del ikke syre og klor, da oppstår en meget skummel gass!!

Selv det å tynne ut en syre som feks. 30% saltsyre til 10% kan være svært skummelt.

Fortynner en syre ved å helle vann i syren, vil syren sprute opp!

Men å helle syre i vann er OK. En huskeregel er: "Syre i vann går an" "Vann i syre blir uhyre"

Men hvordan ville du blandet slik at det ble sterkere en den sterkeste syren? :nonod:

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Ja, selvfølgelig. Dette var bare et lite "mellomspill" frem til jeg kommer i båten på torsdag der jeg har både 30% saltsyre og 35% eddik.

Så kom jeg plutselig på at jeg hadde både 35% eddik og 30% saltsyre stående i garasjen, så da ble det frem med pH-stripsene igjen. Ikke uventet viste målingene da at saltsyren i 30% konsentrasjon hadde en verdi på pH 1. Og det samme resultatet fikk jeg for 35% eddik, pH 1. Saltsyre fortynnet til 10% ble noe mellom pH 1 og pH 2, jeg vil anslå verdien til pH 1,5.

Hva disse målte verdiene sier om produktenes evne til å rense en varmeveksler, løse opp kalk og fjerne rust, må det nok praktiske sammenligningstester til for å avgjøre. Og om det ene produktet er mer skadelig for komponenter i en motor eller et septiksystem, sier heller ikke dette noe om. Jeg er hverken kjemiker eller fysikker. Men jeg håper jeg har fått klargjort litt om surhetsgrader i det minste.

Lars H.

Hvor får man kjøpt de stripsene for pH-verdi Lars?

Slike strips selges også i dyrebutikker med litt utvalg, brukes til å måle pH'en i akvarievann (for "grov" måling, de er langt fra så nøyaktige som de væskebaserte indikatorene, men de gir i alle fall en god antydning på hvor landet ligger).

Om organiske syrer som eddiksyre og vinsyre har samme effekten på kalk som andre syrer som svovelsyre og saltsyre, velger jeg å ikke "tro". Kanskje noen her er kjemikere og kan svare litt mer "vitenskapelig"? Jeg husker en gang på skolen, sto fremfor tavlen og skulle løse en ligning og sa: "Jeg tror at svaret er . . . . " Da avbrøt læreren meg og sa: "Du skal ikke tro min gutt, du skal vite! Tro kan du gjøre i kirken".

Ellers er det mye en kommer på i en slik diskusjon, og mye rart en har i skap og skuffer. I skapet på gutterommet dukket flasken på bildet nedenfor opp. Det er konsentrert (100%) eddiksyre (også kalt iseddik) som 35% eddiken er laget av. I "gamle dager" ble den brukt til å pensle på vorter for faktisk å etse de bort! Kanskje noe for gjenstridige kalkavleiringer, he he?

bilde

Lars H.

Guest Avmønstret#

Men indisiene for at eddik/maursyre er like effektivt er gode.

1. Den tærer metall

2. PH verdi ved praktisk anvendelse er lik

3. Det store utlandet bruker eddik konkret til samme oppgave med suksess.

Selv har jeg kun renset kaffetraktere med eddik, og det virket godt :-)

Ferro-bet sin rustvask løser visst opp både det ene og det andre i båtverdenen også http://www.Ferro-bet.no/div/finansavisen_april_09.pdf

• Renser/vasker gel-coat MEGET bra.

• Fjerner blåved (blågeit, svartsopp).

• Bleker trevirke.

• Fjerner olje, sot, salter, rur, skjell, alger og lignende.

• Vaske aluminium før maling/lakkering.

• Vasking av metall etter sveising (syrevask).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...