Tskjei Startet 8.September.2014 Link til dette innlegget Startet 8.September.2014 Etter at HK-avgift forsvant skulle man tro at bruktprisene gikk ned. Men har dette skjedd? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Har ikke inntrykk av det. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Det kommer flere båter inn fra utlandet. Enten tas inn direkte eller via megler/forhandler. Og det tar litt tid før dette gir utslag, men utslag gjør det. Men kom ut en 2001 P V50 i dag til 1690,- og det er da rimelig. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
-morten- Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Jeg vil tro det har null og niks betydning for bruktprisene! 20-25år gamle båter har knapt endret seg de siste årene. Det er etterspørsel og populæritet som bestemmer prisene! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
HansH Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Bortfall av avgiften har helt klart påvirket prisen på eldre båter med stor motor. De har helt typisk falt 100-200', noe som korresponderer rimelig med avgiftskomponenten tidligere ved bruktimport. Eldre (-90-talls) Princess, Fairline, Sunseeker osv med typisk 700-900 hk har jo blitt 140-180' billigere å importere. (ca 200 pr hk inkl mva). Fortsatt må man jo betale mva på kjøpesum og frakt men på båter av denne typen som importeres fra Middelhavet for omkring 600-900 + mva, frakt mv så er det klart at 140-180 minus på import vil påvirke markedspris i Norge. Strengt tatt tror jeg denne effekten gjør seg gjeldende i hele markedet til en viss grad, selv om det er vanskeligere å identifisere den på båter med salgspris fra f eks 1,5 mill og oppover. De store bruktbåtimportørene (Stavanger Marinesenter mfl) satt i hvert fall sine priser ned nokså umiddelbart da avgiftsendringene ble kjent. (vel og merke på båter de ikke hadde fortollet inn ennå). Over tid vil da selvsagt resten av markedet måtte følge etter fordi det ikke er mulig å selge en båt til høyere pris enn konkurrenten. Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Jeg tviler på at det blir mer bruktimport pga bortfallet av HK avgift. Ja, det finnes alltid noen som vil ta inn en gammel båt fra utlandet med de kostnader og risiki det medfører. Ofte er dette attraktivt rett og slett fordi utvalget er større. Men prisene i utlandet har ikke endret seg, og når man har trukket fra alle kostnader til reiser, agenter, taksering, transport, oppgraderinger til norsk standard, tap av rettigheter osv så tviler jeg på at man kommer så veldig mye mer gunstig ut ved bruktimport. Jeg tror heller på en motsatt effekt. Markedet for nye, større båter kommer til å øke igjen i Norge som en følge av dette. Mange som var på Båter i Sjøen forrige uke fikk vel med seg hvilke konkurransedyktige priser det er på større båter nå. Dette er ikke bare pga. HK-avgiften. Produsentene har rett og slett blitt mye rimeligere over hele linjen. Det er dette som gjør at bruktmarkedet må justere seg tror jeg. Ikke bruktimporten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.