Jump to content

Bygge om fra 2 til 1 motor?

Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens.

Som jeg har skrevet før, så ser jeg og konemor etter en god båt vi kan bo i. Jeg har sett litt på denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=50656365

Men det blir helt uaktuelt å bruke denne med disse 2 diesel slukere. Etter å ha sjekket opp litt, så bruker disse 100-120 liter (til sammen) i timen v/10 knop.

Maksfarten er oppgitt til 24 noe som vi ikke har behov for i det hele tatt.

Vi koser oss i 5-10 knop.

Så var det en kar jeg pratet med som sa at den sikkert kunne bygges om slik at en brukte bare den ene motoren, eller sette inn en helt annen og selge de som står i?

Har ikke peiling på om det lar seg gjøre. Har lest inn på forumet her og ser at noen har gått fra 2-1 men da med drev.

Så, noen som vet om dette lar seg gjøre og evnt hvem som kan gjøre dette? For konemor har forlesket seg i denne og jeg syntes også den ser grei ut selv om jeg ikke har sett disse før...

Mvh

Roger og Olina

Det var da et ekstremt forbruk! Kan det virkelig stemme?I så fall er 10 knop en uegnet fart for denne båten. Hvordan er forbruket i 7 knop?

Ellers har f.eks. REM her på forumet eksperimentert med bruk av kun en motor i lav fart. Mye godt lesestoff der om du søker litt....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Med så lave fartsbehov vil vel ombygging til el-drift snart være aktuelt ;-)

Her et brosjyrebilde fra 1977 eller deromkring:

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Er vel Detroit 12v71TI eller 12v92TI motorer i denne , hos oss så har vi 2 stk 8v71TI på 425hk hver , målte den mellom Fredrikstad og Haugesund til 22,6 l/t i ca 7,5kn . Dette var i starten på april ,så kabola sentralfyr gikk hele tiden , samt litt generatorkjøring i havn da strøm ikke var tilgjengelig så tidlig i sesongen . Er også som sagt lenger opp her mulighet til å gå med bare ei maskin , men da må aksling låses hvis det er Allison kasser . Viktig også å kjøre de opp på turtall slik at de får blåst seg rene , jeg gjør det hver annen time . Disse motorene er jo noen gamle steinknusere som holder i en mannsalder med riktig stell . Og så er det jo greit med litt pulver i kjelleren hvis været kommer overraskende på . Prisen på båten her jo satt drastisk ned i forhold til når den kom på Finn første gang . Husk å få med en mann som virkelig kan båt og teknisk ved besiktigelse . Lykke til i søken mot et deilig liv ombord .

Hilsen båtboer med Detroit :smiley:

Bare husk at forskjellen fra 5 til 10 knop er formidabel når det gjelder forbruk. Som tommelfingerregel , øker vannmotstanden med kvadratet av sitt eget tall når farten dobles. Dette gjelder for fortrengerskrog, noe denne er i nevte fartsområde. Bare ved å senke fra ti til fks. åtte knop vil gi en stor senking av liter/timen. Du får jo endel brennolje for det det vil koste å bygge om...... :wink:

en kamerat av meg har en Hatteras på rundt 50 fot, og med 2x Detroit 8V-71 motorer. han meldte også om heftig forbruk på ful pinne og vanlig marsjfart, og ganske hyggelige tall i 7 knop. Ser for meg at 10 knop drar med seg betraktelig mer vann enn 7 knop

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Til Bårdp , er vel litt bastant å påstå at de rett og slett ikke tåler å gå med lav belastning . Snakket med verksmesteren hos Bergen Diesel ,og han sa at de riktignok trivdes best ved et effektuttak på 95% , men at de fint kunne rusle på 1000-1100rpm bare man kjørte de opp på 17-1800 rpm for å blåse de rene med intervall på max 4 timer , men er helt enig at det er mange andre motorer som hadde egnet seg bedre hvis farten blir mellom 5-10kn . Men det koster jo en del å skifte motorer også ,får mye diesel for de penga

Kystfareren

Det skal vel tilbakelegges et ekstremt høyt antall nm før det betaler seg å sette inn en eller to nye motorer, hvis grunnen er å spare diesel. Enklere regnestykke hvis det gjøres pga motorhavari. Ville heller undersøke mulighetene til å bytte på å kjøre en motor.

Personlig ville jeg heller ikke likt å bli overrasket av ruskevær i et beist av en båt med en undermotorisert singelinstallasjon.

Hei og takk for mange gode svar. Dette er det jeg fant på en side om disse 12V71TI motorene

1900 RPMs – 54 gallons per hour – 16 knots (204,5 x2 = 409 L i timen x 11,5kr =4.703,5 kr i timen
1450 RPMs – 24 gallons per hour – 11 knots (91 x2= 182 L i timen x 11,5kr = 2.093 kr i timen
1000 RPMs – 18 gallons per hour – 9.5 – 10 knots (68,2 x2= 136,4 L i timen x 11,5kr= 1.568,5 i timen

True RPM Knots MPH GPH
800 7.2 8.3 5.4
1,000 8.5 9.8 9.0
1,200 9.5 10.9 14.2
1,400 9.9 11.4 21.4
1,600 10.2 11.7 31.4
1,800 15.0 17.3 43.2
2,000 19.4 22.3 65.4
2,400 21.1 24.3 76.2

Det skal vel tilbakelegges et ekstremt høyt antall nm før det betaler seg å sette inn en eller to nye motorer, hvis grunnen er å spare diesel. Enklere regnestykke hvis det gjøres pga motorhavari. Ville heller undersøke mulighetene til å bytte på å kjøre en motor.

Personlig ville jeg heller ikke likt å bli overrasket av ruskevær i et beist av en båt med en undermotorisert singelinstallasjon.

Enig med deg der C. Ønsker heller ikke å ha en motor som ikke er kraftig nok. Men vi er mye på sjøen og ønsker ikke å ha det sånn at vi må snu på krona. Hittil i år, så ligger vi på 171 driftstimer. Med en slik båt, vil vi kunne reise lenger enn det vi gjør i dag. Så det vil kanskje lønne seg å ta ut disse to steinknuserne og kanskje erstatte med disse to? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=51383590&searchclickthrough=true

Mvh

Roger

Det går jo an å skru av den ene propellen og bruke bare den ene motoren, og evt. bytte om hver sesong eller i løpet av sesongen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Det eneste fornuftige her er å bytte til moderne drivstoffgjerrige motorer som du selv skriver i innlegg 13. Nå kjenner jeg ikke til FNM motorer men sikkert ikke dårligere enn andre.

Det er absolutt best å ha to motorer. Lettere å manøvrere og sikkerheten om en skulle stanse. Ombygging til 1 motor krever mye arbeid om du kan utføre det selv, material omkostningene blir ikke så store. Må du sette bort jobben blir det absolutt billigere å erstatte med de du nevner i innlegg 13.

Syns du 10-12 l/nm er mye for en båt på førti tonn? Mulig du har billig båtplass og evt. opplag hvis du ikke bruker den året rundt, men løft, stoffing, vedlikehold, oppgraderinger og reparasjoner koster fort mye mere enn drivstoff. Uansett så trenger du to motorer for å kunne styre en slik båt. Motorene som sitter i er vel ikke akkurat lettsolgt på bruktmarkedet og med mindre du gjør hele motorbyttet selv vil det bli så dyrt med motorbytte at du aldri vil ta igjen en liten gevinst i redusert forbruk.

Forbrukstallene du har funnet gjelder for en spesifikk båt. Hvor mye denne bruker i hhv åtte og ti knop vet du ikke før du har målt den, men det som er helt sikkert er at ved å redusere farten fra ti til åtte knop kan du på de fleste båter nesten halvere forbruket. Det skiller lite om du går for en eller to maskiner i en gitt hastighet, men noen vil gå saktere enn minstefart på to.

Syns du 10-12 l/nm er mye for en båt på førti tonn? Mulig du har billig båtplass og evt. opplag hvis du ikke bruker den året rundt, men løft, stoffing, vedlikehold, oppgraderinger og reparasjoner koster fort mye mere enn drivstoff. Uansett så trenger du to motorer for å kunne styre en slik båt. Motorene som sitter i er vel ikke akkurat lettsolgt på bruktmarkedet og med mindre du gjør hele motorbyttet selv vil det bli så dyrt med motorbytte at du aldri vil ta igjen en liten gevinst i redusert forbruk.

Forbrukstallene du har funnet gjelder for en spesifikk båt. Hvor mye denne bruker i hhv åtte og ti knop vet du ikke før du har målt den, men det som er helt sikkert er at ved å redusere farten fra ti til åtte knop kan du på de fleste båter nesten halvere forbruket. Det skiller lite om du går for en eller to maskiner i en gitt hastighet, men noen vil gå saktere enn minstefart på to.

Hei DieselDahl og takk for innlegget. Ja, uten tvil at det koster å ha en slik båt. Dette blir da en båt vi skal bo i og bare opp på slipp ved behov. Nå er begge min onkler båtbyggere og jeg kan sikkert få litt hjelp der med ting og tang. Ellers så kan jeg nok gjøre en god del selv også.

Vi har i dag ett hus på 285kvm og jeg er lei plenklipping, hagedam, maling + + + Så når konemor også er med på ideen, så sier jeg ikke nei takk til å flytte i båt :smiley:

Om det blir denne, vet jeg ikke. Ser på mange båter i utlandet også... Men denne var jo veldig rimelig, kanskje ikke uten grunn?

Det å bruke noen kr på nyere og mer økonomiske motorer, ser jeg ikke på som noe problem. En lever bare en gang og nå er muligheten der :yesnod:

Båtplass er ikke løst ennå, men er på vei. Er nok noe enklere det her sørpå vil jeg tro enn andre steder...

Mvh

Roger og Olina

Tittet litt på ditt innlegg #12 litt uklart om forbruket du lister opp er pr. motor eller dobbel.

Så litt røft regnet på en tur fra Aker brygge til Verdens ende i 10 knop tar vel ca 4 timer. Da koster denne turen deg tur/retur sånn ca 12.000,- eller 24.000,- :confused: Tror derfor ikke det skal så forferdelig mange nm til før et motorbytte blir lønnsomt.

I ditt innlegg #12 sier du intet om skrogtype eller form som er vesentlig avgjørende i det forbruket du listet opp.

Vet ikke om et par av disse vil klare å dra skuta i akseptabel turfart, men prisene er iallefall blitt relativt lave http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=50800378

Ja ikke med drev naturligvis...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...