Jump to content

Skrogreparasjon etter grunnstøting - er den riktig utført?

AOG

Recommended Posts

I sommer kjørte jeg båten min (en 2012 Bavaria 31 Sport) på grunn. Leverte båten på verksted som konstaterte lettere skadede propeller, men aksling ok. Propeller (duoprop) ble tatt av og sendt til rep, lånesett ble satt på og båten sjøsatt.

Fire uker senere ble båten tatt opp igjen for å sette på de reparerte propellene, da oppdaget mekanikeren tilfeldigvis skrogskader. To skraper midt under, den ene såvidt inn i gelcoat, den andre gjennom gelcoat så man kunne se glassfiberen (se bilder). Det var veldig overraskenede at verkstedet ikke hadde oppdaget dette første gang. Etter litt undersøkelser ble platsreparatør tilkalt.

Reparasjonen ble utført same dag (båten hadde hengt i kran ca. fem timer) med plastsparkel, og ett strøk primer, og deretter sjøsatt.

I etterkant har jeg blitt usikker på om denne reparasjonen var god nok, særlig etter å ha lest følgende (utdrag fra http://www.malfix.no/info.pdf):

"Grunnstøting / skader i undervannsskrog: Dette krever umiddelbar landsetting! Skrogfuktighet må måles før reparasjon kan utføres! Tørketiden er fra noen uker til mange måneder. Får du båten ferdig reparert på en uke eller to? Dette er juks og bedrag!"...

Jeg kontaktet forsikringsselskapet, som ba meg reklamere overfor verkstedet. Før jeg gjør det tenkte jeg å få synspunkter her på BP.

Spørsmålet koker ned til følgende:

1. Båten hadde ligget på vann i tilsammen fem uker med denne skaden. Skulle den tørket lengre enn fem timer før rep?
2. Er plastsparkel bra nok, eller skulle det vært brukt f.eks. epoksy?

bilde

bilde

Det blir vel nesten umulig å svare på, men det som er helt sikkert er at det er viktig at det ikke har blitt fuktig i laminatet, og eventuelt i kjernemateriale.

Nå er dette under båten, og det er vel ikke noe kjernemateriale å ta hensyn til der.

Den som utførte reparasjonen kan ha konkludert med at det var tørt nok, for det er ikke sikkert det har trekt noe vann på de ukene, og da kan faktisk fem timer være nok til å tørke ut skaden i fint vær, spesielt hvis det er plast tvers igjennom.

Det greieste er nok å ta kontakt, og å forhøre seg om vedkommende husker jobben, og om det ble sjekket at det ikke var kommet fuktighet i laminatet.

Dersom det var en profesjonell plastreparatør ville jeg nok stolt på at det gikk bra ?

Redigert av adeneo (see edit history)

Dette ser veldig smått ut, hadde det vært min båt kunne jeg gjort det samme, spesielt hvis båten skal opp til vintern. Da får den god tid til å tørke. Hadde nok lagt på noen lag epoxyprimer til våren (gitt at du har primet båten fra før). Uansett så ligger det litt vann i glassfiberen. Større skader hadde jeg vært mer skeptisk til. En skade som kan gå inn i distansemateriale, da ville jeg sjekket veldig nøye.

Husk at du spør på ett nettforum, du får svar ut fra ett bilde. Jeg hadde kanskje svar forskjellig hadde jeg sett skaden fysisk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...