Jump to content

utrolig lite groe på båten denne sommeren!

sjore

Recommended Posts

Har akkurat tatt opp båten nå i ettermiddag og ble skikkelig overrasket over hvor lite groe det var under. Jeg har brukt det samme bunnstoffet som før. Jeg er av dem som bruker båten svært lite og enda mindre i år, så normalt pleier det å være my "greier" på seildrevet og under kjølen osv. Men i år, ingenting! Er det noen andre som har erfart det samme? Båten har ligget i ytre Oslofjord.

Forskjell på hvor båten ligger tydligvis.

Ny rekord på groe både på min og andre båter I hjemmehavna. Ytterst I Tønsbergfjorden(vestfjorden).

Nabo'n var under og pusset propellen etter at båten hadde ligget stille I en drøy måned på forsommeren. jeg var under med dykkerutstyr og skrapte "torskepikker og skjell av hele skroget 20.juli.

I slutten på august kunne jeg se skjegget I vannlinjen vokste dag for dag. Båten har ligget på vannet siden april I fjor.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg byttet til hempels nye bånnstoff og det gror absolutt ingen ting på skroget til tross for langvarig høy vanntemperatur og usedvanlig lite bruk.

Hvilket bunnstoff er dette nye? Ut fra hvordan forskjellen er fra drev/propeller til skroget tyder det jo på at dette er gode saker :thumbsup: Selv var jeg oppe i slutten av juni, brukte Maritim sitt selvpolerende bunnstoff. Det er ikke krise under enda, men et tynt lag med groe finnes, på tross av hyppig bruk denne sommeren (ligger rett utenfor Stavanger).

Ligger i Drammenselva og der er det svært lite groe slik som foregående år :crazy:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

I Trøndelag, indre deler av Trondheimsfjorden er det enormt med vekst i år. Ser ut som spøkelsesbåter under vannlinja etter et par uker. Mista 6 knop toppfart på at den lå ubrukt i 4 uker. 2 av disse kom igjen ett er en times tid, men det stopper der.

Vanntemp har imidlertid slått alle rekorder jeg kjenner til her.

Jeg har også Hempel Mille Ultimate NCT på min Baltic. Det har ikke grodd noen ting.... Og propellen er svært bra da jeg også brukte oppskrift fra Båtmagasinet med etpar produkter fra Selaclean (skjell og rurrens og gelcoatforsegler). Har ca 130timer på sjøen fra april. Holder til på Kalvetangen Nøtterøy. Havna ellers er stedvis grønnguggete så noe gror der iallefall...

Hei

Det er lite groe på min også, brukte Maritim sitt selvpolerende.

Hvor mange timer båten er brukt er ikke så interessant men den har ligget ute siden begynnelsen av April så er godt fornøyd og kommer til å bruke samme stoff til våren igjen.

Det eneste som ikke er noe bra er at jeg har mistet propell mutteren som sinken festes på ( viste at låseblikket var litt dårlig) så den må ny.

Kjedelig å må kjøpe nytt når det skyldes slurv.....

larss

Brukte Seajet 034 i hvit. Satte ut første uken i april, fortsatt ingen rur / groe. Seajet 034 sort på drevet. Fritt for slim og rur. (Viktig å bruke hele sprayboksen, for å ha nok slitesjikt). Samme fart på likt turtall som når jeg satte ut.

Ligger på Kalvetangen, Nøtterøy. Flere av nabobåtene har grodd mye.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...