ebonita Startet 9.September.2014 Link til dette innlegget Startet 9.September.2014 Skaffade i somras en liten ny Arimar Flash 200 RIB-gummibåt som jag använder ibland för att komma i land vid ankarligg, lite hamnturer och för att flytta ankare och liknande. 95% långsam-körning, men såklart kan det vara kul att någon gång på flatt vann köra lite fortare också. Har haft en 4 hkr Johnson 2-taktsmotor på den. Är väl ok om man står ut med 2-takts-knatteret, och har växel fram-neutral, men inte back, vilket är en nackdel om man vill flytta ett ankare eftersom det oftast är lättare att backa dit man vill ha det när ankarkättingen stretar emot. Båten är märkt 'max 3kW motor' och med denna 4 hkr motor vill båten inte komma i plan. Johnson-motorn startar lätt och går som sagt ok, men nu har jag börjat fundera på att modernisera mig motormässigt, och då kanske gradera upp mig till en motor som får den lilla båten att plana (om det går?). Vad tror expertisen om detta? kan man sätta en 5 hkr motor på denna båt, eller rent av en 6 hkr? Båten är alltså 200 cm lång med glasfiber RIB-botten. Är det svårare att få en liten båt att plana? Är det riskablare? Riskerar jag att en för stor motor sliter loss akterspegeln? :confused: Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 9.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 (redigert) Jag studsar denna eftersom jag vet att det finns dom som vet... Redigert 9.September.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Korte båter kan være noe verre å få opp i plan ja. Skal mer til for at de kommer over terskelen, men jobber du litt aktivt med plasseringen av deg selv hjelper det oftest på. Hvordan er akterspeilet festet til bunn hos deg? Noen (f.eks. Zodiac Cadet har sammenleggbart akterspeil, med andre ord vil kreftene fra motoren stort sett kun virke på selve potongene. Kjekt å kunne pakke sammen båten helt, men løsningen er ikke like god med tanke på fordeling av kreftene fra motoren dessverre. Andre båter har akterspeil som er støpt i ett sammen med bunn, da blir kreftene fordelt bedre. Den beste versjonen (etter mitt syn) har i tillegg skråavstivere fra akterspeilet til bunn, noe som sørger for at akterspeilet blir stivet godt av slik at båten tåler mer motor enn de uten avstiverne. Viser gjerne litt dårlig på bildet, men du ser greia. Med et solid nok akterspeil hadde jeg ikke vært bekymret for å øke motorstyrken noe, i alle fall ikke fra 4 til 6hk. Nå har jeg 15hk Yamaha på en Valiant D270 rib beregnet for maks 6hk (ikke riben på bildet, den er solgt). Den lette totakteren min har enda ikke klart å gjøre noe skade på akterspeilet de to årene jeg har hatt den. Så at 6hk skal være krise for din rib tror jeg skal mye til. Men sjekk akterspeilet først, om det virker solid og fordeler kreftene godt nok. Gjerne ved å prøve bende akterspeilet, da får du fort et inntrykk av om det gir lett etter eller om det holder stand Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 9.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 (redigert) Tack Hakkannen för förnuftigt svar. Jag har en bit att köra till båten, så jag kan inte kolla rent fysiskt i kväll, men akterspegeln verkar rejält infäst på bästa sätt så som Du beskriver som Du ser på bilden nedan. Så det ser väl rätt så betryggande ut. Undrar bara varför Arimar varit så restriktiva och angett max 3 kW motor... Redigert 9.September.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Du skal ikke kjøre veldig fort med en så liten rib før den hopper og spretter på den minste bølge. Antar det er derfor Arimar er så restrektive med mht max motorstørrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Ser ut som den gode versjonen det ja Men ja, jeg har også lurt på hvorfor flere produsenter er så restriktive når det gjelder motoreffekt. Gjerne de tar hensyn til de tyngre firetakterne? Eller kanskje de vil forsikre seg mot reklamasjoner og derfor ikke tør godkjenne båtene for større motorer? De må uansett forholde seg til godkjenninger, som ofte er mer restriktive enn nødvendig med tanke på vanlig bruk. Husker da vi tok i bruk de nye kravene for fritidsbåter under 15 meter (1996). Enkelte av de nye standardene var til dels overdrevne med tanke på dimensjonering i forhold til tradisjonell tankegang (ifølge dem som hadde bygget båter i en mannsalder). Hensikten var nok å generelt dimmensjonere for tøff bruk, selv om det ikke alltid er like nødvendig. Skal ikke se vekk fra at dette også gjelder for Arimars del, og så godkjenner de mindre motor enn båten egentlig tåler for å unngå hardere (og dyrere) krav til oppbygging og styrkeberegning. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 9.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Allt måste såklart njutas med omdöme. Att köra fort skulle för min del bara bli aktuellt vid enstaka tillfällen på flatt vann. Är normalt slow-going sailor, och då tänkte jag njuta av behaglig /4-takts/ tomgång eller lite däröver... Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Jeg hadde ikke hatt noe problem med å sette på 6 hk på denne. Om det skulle være for mye bølger til å gå full gass, er det jo bare å slå av på farten, slik om en alltid tar hensyn til forholdene. Båten er kort, men med fast skrog vil jeg tro den er mye tryggere enn gummibåten fra Biltema (230cm lang) som jeg hadde. Den kunne være litt spennende med 5hk. Hva er tykkelsen på akterspeilet? Du kan jo sammenlikne det med andre båter med ulike godkjenninger. Innfestingen ser jo veldig bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 problemet er å komme opp i plan med så korte båter, dessuten hopper og spretter det fælt hvis man sitter bak. Jeg har en suzumar 275 og den har jeg syns er vanskelig å få opp i plan.jeg har testet båten med 6 HK Mercury og 9.9 4 takter. det var svært vanskelig å få båten i plan med begge motorene, jeg måtte faktisk montere smarttabs (trimplan). Selv med disse satt på max løft er det ikke veldig enkelt å få den i plan. Det tar litt tid og jeg må flytte vekten langt frem i båten. For å lykkes med denne lille båten må du nok ha en veldig lett motor med litt punch (2 takter), flytt bensintank frem i båten Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 (redigert) Når det gjelder dette med å få båten i plan så tror jeg du skal huske på at en 4-takter ofte har mindre krefter på lavt turtall. Jeg har selv en Aquaquic (tror den er 270) og en Mercury 6hk 4-takter. ette er altså en gummijolle med oppblåsbar kjøl og finerbunn - ikke en rib. Jeg sliter med å få den i plan men klarer det med litt jobbing med å flytte min nesten 90kg tunge kropp fremover i båten. Har også erfart at det beste er å sette seg midt i båten - ikke på "pølsa" på siden hvor det er mest behagelig å sitte. Har fått høre motoren ikke yter 6hk ved lavt turtall, den må opp i turtall. Men det klarer den ikke før båten er i plan. Noen sier at jeg kan bytte til en "high trust" propell. Dette skal være den propellen som leveres med hvis motoren skal benyttes på små seilbåter. Dette skal visstnok gi høyere turtall og dermed mere krefter/skyv, men lavere toppfart på båten. Har venner med tilsvarende båt med 4hk 2-takter og de får den mye lettere i plan (den har mer krefter ved lavt turtall). Men kommer jeg først opp i plan så går min fortest :-) Kan du ikke spørre pent i en havn om å få låne en 6hk av noen slik at du kan teste. Kjedelig å kjøpe ny motor hvis den ikke gir deg noe mer enn din gamle. Kan for øvrig opplyse at en 4-takter med kun en sylinder (som min) ikke er spesielt stillegående. Andre ulemper med 4-taktere er at de er tyngre samt at de ikke kan legges ned (da renner olja ut) Redigert 10.September.2014 av seilbaaten (see edit history) Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
ebonita Svart 10.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Tack för ytterligare kloka synpunkter. Jag kan tillägga att jag tidigare har haft en Quicksilver 230 gummibåt med plywoodbotten och uppblåsbar köl, och den kunde jag till nöds få att plana med min nuvarande 4 hkr Johnson när jag var ensam ombord och satte mig långt fram i båten. Men nuvarande Arimar Flash 200 RIB med samma motor och payload gör alltså inte om det tricket. :confused: Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 hadde Suzumar 290 med Al-durk o 4 Hk Yamaha.....11 kn med 1pers ombord......4-5 kn med 2pers bytte til en Suzumar 270 rib o 8 hk Yamaha..........18-19 kn med 1 pers.......16-17kn m 2 pers, dvs planer bra ! men sjøen får ligge som ett parkettgulv......aners blir det for mye fly-turer, med usikker landning Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ImApawnstar Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Kjøpte i år 2000 en quicksilver 200, hvor det er meket max 4hk. Har kjørt den i alle år med en 9.9 yamaha som har fjernet sperrer, så den yter vel litt mer. Aldri hatt noen problemer. Men er som Gunga Din sier: sjøen må ligge som ett parkettgulv:) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 (redigert) Tack för nya inspel, kan berätta att jag är nöjd med min Arimar Flash 200 RIB. Den är liten men rymmer ett par vuxna och har fördelen att ta liten plats på badplattformen. Jag har gjort en plastdurk i botten av fyrkantiga plastplattor som gör att jag slipper sitta med fötterna i ev slagvatten. Fungerar bra som jag tänkt. Redigert 6.Mai.2017 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.